دیپلمات ارشد روس:
انتقال اتباع غرب از افغانستان موجب هرج و مرج شده است

نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا سه شنبه با انتقاد از نحوه تامین امنیت نیروهای آمریکا در افغانستان گفت که تخلیه شهروندان غربی از این کشور باعث هرج و مرج شده است.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «ولادیمیر چیژوف» نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا گفت: «با توجه به وضعیت فرودگاه کابل، اتمام تخلیه شهروندان کشورهای غربی قبل از 31 آگوست (نهم شهریور) بسیار دشوار خواهد بود.از یک سو، آمریکایی‌ها به طالبان می‌گویند از تردد ایمن مردم به فرودگاه اطمینان حاصل کنید. و وقتی جمعیتی می‌آید، آنها شروع به تیراندازی می‌کنند. بنابراین، هرج و مرج بهترین راه برای توصیف وضعیت است.»

بر اساس این گزارش، کشورهای غربی در حال تخلیه شهروندان و کارکنان سفارت خود از افغانستان هستند. مهلت تخلیه در حال حاضر تا 31 آگوست تعیین شده است.

منابع خبری غروب دوشنبه از تیراندازی و انفجار درفرودگاه بین‌المللی کابل خبر دادند. ارتش آمریکا در این زمینه اعلام کرد که هیچکدام از نیروهای این کشور مستقر در فرودگاه کابل در جریان این تیراندازی آسیبی ندیده‌اند.

ارتش آمریکا افزود که در جریان تیراندازی بیرون از محوطه فردگاه کابل یکی از پرسنل ارتش افغانستان کشته و چند تن دیگر مجروح شدند. هنوز علت اصلی این تیراندازی مشخص نشده است. همزمان برخی منابع خبری نیز از وقوع انفجار در فرودگاه بین‌المللی کابل خبر دادند.

در حالیکه نیروهای ارتش آمریکا کنترل فرودگاه بین‌المللی کابل را در اختیار دارند، اما اوضاع در این مکان کماکان ملتهب و ناآرام است. پس از تصرف کابل هزاران نفر به فرودگاه این شهر هجوم برده‌اند تا افغانستان را ترک کنند. برخی اسناد لازم از جمله روادید و گذرنامه ندارند، اما همچنان هزاران نفر اطراف فرودگاه به دنبال فرصت هستند تا افغانستان را ترک کنند.

یکی از اهالی «غزنی» گفت که همسر برادرش که مدارک رسمی خروج از افغانستان داشت، در ازدحام فرودگاه کابل جان باخته و اطلاعی نیز از فرزندان او در دست نیست.

نیروهای طالبان در 15 اوت بدون جنگ و خونریزی وارد کابل شدند و درعرض چند ساعت کنترل کامل این شهر را به دست گرفتند. «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان نیز مدعی شد که برای جلوگیری از خونریزی از این کشور خارج می‌شود.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود