طالبان خواستار توسعه روابط با کشورهای همسایه شد

«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی جنبش طالبان دیدار «ویلیام جی برنز» رئیس سیا با «عبدالغنی برادر» معاون سیاسی این جنبش را تکذیب کرد.

نعیم به شبکه خبری المیادین گفت که اظهارنظرها «درباره توافق بین طالبان و واشنگتن برای تسلط بر افغانستان، کاملا اشتباه است».

وی ادامه داد: «اتهامات به طالبان جدید نیست. از 20 سال پیش، رسانه‌ها به ما حمله می‌کنند».

این مسئول طالبان درباره خروج آمریکا هم گفت: «موعد زمانی که در توافق دوحه برای خروج ذکر شده است، اواخر آوریل است، ولی آنان، این موعد را به تعویق انداختند. ما نیز آن را قبول نکردیم».

نعیم خاطر نشان کرد: «آمریکاییها باید به زمان مقرر برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان پایبند باشند… اتهامات غرب به طالبان، بی‌اساس است.. و اظهارات مربوط به کشتارها نیز درست نیست».

وی درباره دولت افغانستان خاطر نشان کرد: «تا کنون، کابینه را اعلام نکردیم… چگونه کشورهای گروه هفت، چنین تصمیماتی اتخاذ کردند».

این مسئول طالبان با اشاره به تغییر اوضاع افغانستان، تأکید کرد: «روابط ما با ایران، چین، ازبکستان و پاکستان و سایر کشورها جدید نیست. این کشورها نگرانی ندارند».

نعیم همچنین گفت که طالبان «روابط و تماس مداومی با کشورهای همسایه افغانستان داریم و خواستار توسعه آن هستیم».

این در حالی است که روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به نقل از مقام‌های آمریکایی مطلع گزارش داد که برنز روز دوشنبه در کابل دیداری مخفیانه با معاون سیاسی گروه طالبان داشته است که بالاترین سطح ملاقات رو در رو بین مقام‌های طالبان و دولت آمریکا از زمان تسلط طالبان بر کابل بود.

طبق این گزارش، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از اظهارنظر درباره این دیدار خودداری کرد اما به نوشته این روزنامه آمریکایی، گفت‌وگوی این دو احتمالاً موضوع مهلت مقرر ۳۱ اوت (نهم شهریور) خروج کامل آمریکا از افغانستان را شامل می‌شده است.

دولت بایدن که در روزهای گذشته به دلیل خروج آشفته و بی‌برنامه‌ آمریکا از افغانستان که تسلط طالبان بر این کشور را در پی داشته تحت انتقادات شدید بوده، اکنون از سوی متحدان واشنگتن تحت فشار برای تمدید مهلت خروج از افغانستان که آخر ماه میلادی جاری است، قرار دارد.

برخی مقام‌های آمریکا و کشورهای عضو ناتو طی روزهای اخیر درباره احتمال تمدید ضرب الاجل خروجشان از افغانستان حرف زده‌اند. طبق بیانیه‌های قبلی آمریکا و ناتو، قرار بوده که نیروهای آمریکایی و کشورهای خارجی تا ۳۱ اوت (نهم شهریور) از افغانستان خارج شوند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود