برنامه کوتاه‌مدت برای رفع مشکلات خوزستان تعریف شود

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در نشست شورای اداری خوزستان گفت: برای رفع مشکلات خوزستان اولین مسئله که ضرورت دارد این است که یک برنامه کوتاه‌مدت تعریف شود و در این برنامه از هم‌اکنون به‌صورت آنی و فوری باید اقدامات لازم را پیش‌بینی کرد؛ بنابراین دستگاه‌های مختلف اعم از آب و برق و حوزه کشاورزی و دیگر مدیران مرتبط امور را پیگیری کنند که در برنامه پیش رو برای حل مشکلات به‌صورت آنی بررسی‌های لازم انجام شود.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: مدیران و کسانی که در کنار آنها تلاش می‌کنند باید کار مضاعفی را در خوزستان همچون مدیریت جهادی انجام دهند تا مشکلات خوزستان حل شود؛ همچنین خود مدیران باید کار را با روحیه جهادی و جدیت بیشتر دنبال کنند و به یک نامه‌نگاری بسنده نکنند.

وی افزود: همان کاری که مجاهدان در دوره دفاع مقدس با انگیزه، اندیشه و پیگیری‌های جدی انجام می‌دادند و موانع را به رسمیت نمی‌شناختند، مسئولان نیز باید در یک حرکت جهادی به دنبال جبران عقب‌ماندگی‌ها باشند؛ همچنین ضمن احترام به همه مدیران باید عرض کنم که کار خوزستان نیازمند مدیران مستقر است که با استقرار مدیران مستقل کار دنبال می‌شود.

رئیسی گفت: مدیران مستقر که دغدغه خوزستان را داشته باشند باید اینجا مدیریت کنند؛ بنابراین باید در حد امکان از مدیران مستقر و بومی در خوزستان استفاده شود؛ همچنین برای سلامت مجموعه اداری نیازمند نظارت همیشگی داریم یعنی از ناحیه خود مدیران و چشم‌های بینای آنها باید این نظارت را انجام دهند زیرا نظام مرتبط با مسئولان درونی و بعد بر عهده مدیران برون‌سازمانی است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مدیران استانی خودشان باید پیگیر باشند که کارها دقیق و صحیح و اثربخش انجام شود، اظهار کرد: موضوع اشتغال در خوزستان اهمیت ویژه‌ای دارد و از هر طرحی در راستای اشتغال‌زایی استقبال می‌کنیم؛ استانی که آب دارد و در بسیاری از بخش‌های کشاورزی حرف اول را می‌زند باید نگاه و توجه ویژه‌ای به حوزه کشاورزی در استان شود.

وی با اشاره به اینکه فعال کردن بخش‌هایی از صنایع این استان که ظرفیت خالی دارند باید در اولویت مدیران باشد، افزود: حتی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع که به دلایلی در خوزستان متوقف یا نیمه تعطیل شده باید تقویت شود و برای اشتغال‌زایی استان از آن بهره‌مند شد.

رئیسی تصریح کرد: یکی دیگر از بخش‌ها صنایع پایین‌دستی پتروشیمی است که ارزش‌افزوده را بالا برده و ایجاد اشتغال‌زایی دارد و این امر از خام فروشی در حوزه پتروشیمی جلوگیری می‌کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مسئله کشاورزی برای خوزستان مهم است که با تقویت صنایع تکمیلی یکی از زمینه‌های مهم اشتغال‌زایی محسوب می‌شود، گفت: خوزستان دارای مرکزیت در تولید خرما است و وقتی می‌توان صدها محصول از آن تولید کرد و کشورهای همسایه نیز از آن استقبال می‌کنند باید از این ظرفیت بهره‌مند شد.

وی عنوان کرد: بخش قابل‌توجهی از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری باقیمانده است و باید پیگیری‌های لازم برای تسریع در اجرای این طرح داشته باشیم؛ این طرح نیز نقش خوبی در اشتغال‌زایی دارد.

رئیسی با تأکید بر اینکه مشکل آب خوزستان را ناشی از مدیریت آب می دانم، افزود: شاید کمبود بارش نزولات آسمانی باشد ولی مسئله اساسی مدیریت صحیح است که در عین حال مدیران باید با مردم حرف بزنند و یکباره برای آنها تصمیم‌گیری نکنند.

رئیس‌جمهور مطرح کرد: برای تغییر الگوی کشت اول باید با کشاورزان صحبت و آنها را اقناع کرد تا آنها بازوان اجرایی مدیران باشند.

وی گفت: طرح آب‌رسانی و فاضلاب در خوزستان به‌صورت عام و در اهواز به‌صورت خاص جزو اولویت‌های دولت است که باید زمان اجرایی شدن طرح‌های مربوطه کاهش و اعتبارات لازم به این حوزه تخصیص داده شود؛ مثلاً کارگاه‌ها را از ۶ به ۱۲ افزایش داد تا کار باقوت بیشتری ادامه پیدا کند تا مردم با مشکل مواجه نشوند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در حوزه آب و فاضلاب نیز یک سری اقدامات موقت باید انجام شود که زندگی مردم در پاییز پیش رو دچار مشکل نشود؛ رسوب‌زدایی و لایروبی هم یکی از اقدامات ضروری است که از بروز خسارت‌ها تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

رئیسی اظهار کرد: در زمینه تولید محصولات کشاورزی باید دست دلالان را قطع کرد تا هم برای کشاورزان صرفه داشته باشد و هم برای مصرف‌کنندگان وضعیت مناسب و خوب باشد؛ همچنین نباید به تولیدکننده و مصرف‌کننده اجحاف شود و پرداخت خسارت کشاورزان نیز باید پیگیری بشود.

وی عنوان کرد: برای حل مشکلات خوزستان یک شورای راهبردی متشکل از مسئولان عالی‌رتبه، صاحب‌نظران و نمایندگان مجلس تشکیل می‌دهیم که کمک خوبی برای استان است تا راهکارهای لازم را برای کاهش مشکلات استان به دولت ارائه دهند.

رئیس‌جمهور گفت: وضعیت کرونا در خوزستان بسیار نگران‌کننده است و باید از نیروهای مسلح تقدیر کرد که ظرف همین هفته آینده یک ظرفیت خوبی را در ساختمان قدیمی بیمارستان طالقانی فعال خواهد کرد که در این راستا باید تلاش شود که وضعیت فعلی تغییر و هیچ بیماری روی زمین نباشد و به میزان لازم تخت و دیگر تجهیزات لازم برای بستری و رسیدگی به بیماران از بخش‌های مختلف تأمین شود.

وی افزود: به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست که بخش درمان معوقاتی داشته باشند و اگر اعتباری در کشور باشد باید پرداختی‌های حوزه بهداشت و درمان در اولویت اول باشد؛ همچنین مقرر شده تا دو روز آینده نیز تعداد ۲۰۰ تخت به ظرفیت بیمارستانی خوزستان افزوده می‌شود.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: واکسیناسیون مسئله جدی است که به هر نحوی می‌توان از واردات یا حتی تولیدات داخلی استفاده کرد؛ البته کانال‌های واردات واکسن نیز باید از سوی وزارت بهداشت به‌صورت جدی نظارت شود.

وی با اشاره به اینکه نسبت به طرح وزیر نیرو برای مسئله آب باید پیگیری لازم از سوی سازمان برنامه‌وبودجه انجام شود، گفت: به‌هیچ‌عنوان هیچ‌گونه تأخیری در حل مشکلات خوزستان قابل‌پذیرش نیست؛ دفتر هم باید پیگیری می‌کند تا آثار این سفر در زندگی مردم هرچه سریع‌تر احساس شود.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود