معطلی‌ و ابهامات این روزهای تعویض پلاک
ازحمل خودرو با کفی تا ورود ازدرVIP / نوبت‌فروشی!

معطلی‌های چند روزه برای رزرو نوبت در سامانه نوبت‌دهی تعویض پلاک به علاوه ابهاماتی مبنی بر فروش نوبت، حمل خودرو با کفی و ورود از درVIPبرای تعدادی محدود مشتری ازجمله مواردی است که رئیس مرکز شماره‌گذاری راهور ناجا به آنها پاسخ داد.

بامعطلی‌ و ابهامات این روزهای«تعویض پلاک»؛ ازحمل خودرو با کفی تا ورود ازدرVIP/نوبت‌فروشی نداریم!

 مرد با عصبانیت می‌گوید پنج روز تمام است که همه فکر و ذکرم شده نوبت گرفتن در سامانه تعویض پلاک، تازه به یکی دو نفر از دوستان هم سپرده‌ام؛ تا فراغتی پیش می‌آید آدرس سامانه نوبت‌دهی را جستجو می‌کنم.

می‌پرسم نمی‌توانید وارد شوید؟

می‌گوید؛ به غیر از چندین باری که خطا داد و وارد نشدم هر ساعتی که امتحان می‌کنم سامانه پر شده است ؛حتی ساعت 8 که اعلام کرده‌اند وارد شوید؛ هنوز سامانه بالا نیامده پر شده!معلوم نیست چه خبر است. خانم مگر می‌شود به این سرعت سامانه پر شود؟

آن یکی از آن طرف می‌گوید: «خوب معلوم است نوبت را می‌فروشند! بروید ببینید در سایت‌ها چه قیمتی زده‌اند.  یکی زده است نوبت پراید 300 هزار تومان؛ بقیه ماشین‌ها هر کدام بسته به ارزش‌ خودرو، قیمتشان بالاتر می‌رود.

تازه ی چیز دیگه . باور کنید راست می‌گویم.فیلمش هم درآمده همه جا پر شده. برای از ما بهتران در «VIP» گذاشته‌اند. آنهایی هم که ماشین‌هایشان خارجی است بدون نوبت وارد می‌شوند.

ی سری از پولدارترها هم برای اینکه خط و خشی روی ماشین‌شان نیفتد ماشین‌ها را سوار کفی کرده و بدون نوبت از در وارد مراکز تعویض پلاک می‌کنند!

فقط ما فقیر بیچاره‌ها هستیم که باید معطل این سامانه شده و ۶_۵ روز وقت بگذاریم که تازه یک نوبت بزنیم و برویم همین ماشین‌های دسته چندمی را که خریده‌ایم به نام‌مان بزنیم تازه اگر این وسط تاریخ اعتبار وکالت نامه تمام نشود و فروشنده دبه درنیاورد!»

***

معطلی، پر بودن سامانه و خطاهای این چند روزه اخیر سامانه نوبت‌دهی مراکز تعویض پلاک پلیس راهور ناجا به همراه فیلم و نوشته و خبرهای متفاوتی که در زمینه فروش چندصد هزار تومانی نوبت و در ورودی VIP و ورود ماشین‌های خارجی روی کفی و… ما را بر آن داشت تا با «سرهنگ علی محمدی ، رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا» به گفت‌وگو بنشینیم تا وی برایمان از روند شماره گذاری و چرایی معطلی و خطاهای احتمالی سامانه و … بگوید.

* انباشت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در ۲ ماه تعطیلی مراکز تعویض پلاک

** جناب سرهنگ؛ قضیه معطلی و پر شدن سامانه نوبت‌دهی اینترنتی از چه قرار است؛ چه اتفاقی افتاده است که گلایه و شکوه متقاضیان تعویض پلاک را در پی داشته است؟

همانطور که مستحضرید در حال حاضر با پیگیری سردار سیدکمال هادیانفر رییس پلیس راهور ناجا  از ستاد ملی مقابله با کرونا، مراکز تعویض پلاک و شماره‌گذاری که در زمره مشاغل گروه دوم بوده و فعالیت‌شان در شرایط قرمز کرونایی ممنوع است با 50 درصد ظرفیت فعال هستند؛ یعنی کارکنان تماماً در محل کار حاضرند اما با توجه به وضعیت قرمز کرونایی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی پذیرش خودروها کم شده و این موضوع بر انباشت متقاضیان افزوده است.

در پنج ماه گذشته دو ماه به خاطر وضعیت قرمز کرونایی با تعطیل شدن مراکز تعویض پلاک و شماره‌گذاری در کل کشور مواجه بودیم؛ روزانه حدوداً به طور میانگین 20 هزار خودرو خدمات نقل و انتقال دریافت می‌کنند حال اگر انباشت تعداد خودرویی را که در مدت این دو ماه خدمات دریافت نکرده‌اند محاسبه کنیم حدوداً یک میلیون و 200 هزار انباشت خدمت داشته‌ایم که در روزهایی که مراکز فعال هستند به 20 هزار خدمت میانگین افزوده شده و مشخص است که سامانه نوبت‌دهی و مراکز تعویض پلاک که هم‌اکنون در حالت 50 درصد هستند با تراکم متقاضی مواجه می شوند.

در حال حاضر در یک سوم  استان‌های کشور اعم از کرمانشاه، همدان، مرکزی و زنجان و … نوبت‌دهی به روز انجام می‌شود یعنی دیگر تراکمی وجود ندارد اما در کلانشهرها به خصوص تهران برای نوبت‌دهی 5 تا 6 روز باید منتظر بود؛ اگر چه تلاش می‌کنیم که نوبت‌دهی به‌روز شود اما به هر حال متقاضی در این کلانشهرها بالا است و با ظرفیت ۵۰ درصدی پذیرش عملا برای به روز شدن زمان می برد.

*سامانه نوبت دهی اینترنتی، زمان‌بندی استانی شد

** طبق اعلام قبلی تمام متقاضیان هر روز ساعت ۸ برای رزرو نوبت به سامانه مراجعه می کنند؛ اما با معطلی ، خطای سامانه و پر شدن سریع مواجه می شوند. برای رفع خطا و افزایش سرعت در سامانه نوبت‌دهی اینترنتی چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

از روز پنج‌شنبه چهارم شهریور همانطور که خبرگزاری فارس اطلاع‌رسانی کرد سامانه نوبت‌دهی اینترنتی، زمان‌بندی استانی شد یعنی هرچند استان در یک ساعت خاص سامانه نوبت‌دهی آنها باز و روز جدید به آن اضافه می‌شود.

 بدین صورت که بارگذاری نوبت جدید در استان‌های بوشهر، تهران‌،کرمان، گیلان و یزد در ساعت ۸ صبح؛ اصفهان، حومه تهران، خراسان رضوی، قزوین و هرمزگان در ساعت ۹ و همچنین اردبیل، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، خوزستان و فارس در ساعت ۱۰ خواهد بود.

همچنین متقاضیان تعویض پلاک در استان‌های البرز ،کردستان، گلستان و لرستان در ساعت ۱۱ ؛ ایلام، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، قم و مازندران در ساعت ۱۲ و چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، زنجان، سمنان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی و همدان نیز در ساعت ۱۴ برای رزرونوبت در سامانه نوبت دهی اقدام کنند.

نکته مهم این است که در حال حاضر امکان دریافت نوبت تا ۶ روز بعد در سامانه وجود دارد و هر روز در ساعت اعلامی هر استان، یک روز به ظرفیت نوبت دهی اضافه می شود.

با این برنامه زمانبندی تلاش کردیم که تمامی متقاضیان استان‌ها رأس یک ساعت به سامانه مراجعه نکنند تا از بار ترافیک و تراکم مراجعان کاسته شود.

* 7 تا 15 ساعت کار مراکز تعویض پلاک/ پنج‌شنبه‌ها هم باز هستیم

** ساعت کار مراکز تعویض پلاک و شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا در چه بازه زمانی است؛ آیا پنج‌شنبه‌ها هم فعال هستید؟

ساعت کار از 7 صبح تا 15 است اما تا آخرین نفری که برای آن روز نوبت گرفته و در مرکز مستقر است خدمت ارائه می‌شود حتی اگر ارائه خدمت تا ساعت 16 یا 17 هم طول بکشد؛ صحیح تر این است که بگوییم پذیرش از 7 تا 15 است؛ روزهای پنج‌شنبه نیز از ساعت 7 تا 12 ظهر پذیرش داریم.

* نوبت فروشی نداریم/ تهران تا 6 روز پر است

** جناب سرهنگ؛ برخی از مخاطبان به این موضوع اشاره می‌کنند که تعدادی از سایت‌ها و کافی‌نت‌ها نوبت تعویض پلاک می‌فروشند. جریان نوبت‌های فروشی چیست؟ 

ابتدا باید بگویم نوبت فروشی نداریم؛ چرا که سایت و سامانه طوری طراحی شده است که به صورت سیستمی کار می‌کند و افراد نمی‌توانند در آن دخالت کنند.

در همین تهران باید بگویم با وضعیت تراکم و تجمع متقاضیان تا 6 روز کاری نوبت پر است و مراجعان همانطور که می‌دانید تا 6 روز در نوبتند تا بتوانند در سامانه نوبت‌دهی وقت رزرو کنند اما اینکه می‌گویند یکسری کافی‌نت‌ها و افراد به واسطه دریافت مبالغی بالا نوبت رزرو می‌کنند، صحت ندارد.

خود بنده با تعدادی از این آگهی‌ها که در فضای مجازی و شبکه‌ها منتشر شده و ادعای گرفتن نوبت سریع برای تعویض پلاک را داشتند تماس گرفتم؛ آن هم به عنوان یک شهروند؛ حتی یکی از آنها زده بود که برای پراید 300 هزار تومان اجرت می‌گیرد که من گفتم اگر بتوانی برای فردا برایم نوبت بگیری چند برابر این را هم به تو می‌دهم اصرار هم داشتم که برایم نوبت بگیرد اما نتوانست.

برخی از این کافی‌نت‌ها که ادعا می‌کنند می‌توانند نوبت بگیرند در همان بازه زمانی  5 تا 6 روز است که می‌توانند نوبت بگیرند چرا که در ساعت 8 صبح هر روز یک روز کاری به سامانه نوبت‌دهی اضافه می‌شود؛ خب؛ اپراتورهای کافی‌نت‌ها رأس ساعت 8 پای سیستم بوده و بعد از 5 تا 6 روز بلافاصله که سامانه خالی می‌شود یک جا رزرو می‌کنند و حق‌الزحمه آن را می‌گیرند اما اینکه گفته می‌شود نوبت فروشی چند صد هزار تومانی فوری در تهران باید بگویم نداریم و امکان‌پذیر هم نیست.

* نوبت‌های لغو شده چه می شوند؟

** آیا این امکان وجود دارد که افرادی که نوبت‌شان را می‌خواهند لغو کنند نوبت را به فرد دیگری واگذار کنند؟یا اصلا دلال‌ها این وسط باشند که نوبت را گرفته و به دیگران بفروشند؟

نه، چنین چیزی امکان ندارد. حتی اگر در نوبت رزرو شده، متقاضی مراجعه نکند وقتش باطل شده و امکان استفاده برای دیگری نیست مگر اینکه متقاضی از قبل به طور سیستمی نوبتش را لغو کند چرا که همه کارها طبق سامانه انجام می شود؛ وقتی فرد در سامانه نوبت‌دهی ثبت‌نام می‌کند مشخصات خودرو، خریدار، فروشنده و احراز هویت و سکونت انجام می‌شود حتی اگر خریدار از قبل پلاک داشته باشد و در صفحه پذیرش اعلام کند پلاک قبلی‌اش آماده می‌شود.

این به منزله آن است که در وقت مشخص شده فقط همان کسی که ثبت‌نام کرده با مدارک و خودروی ثبت‌ شده می‌تواند حضور پیدا کند چرا که سیستم مشخصات را برای ارائه خدمت برای همان مورد ذخیره شده آماده کرده است.

حال اگر فردی در نوبت رزروی خود حضور پیدا نکند اگر از قبل اعلام کرده باشد و نوبتش باطل شود سامانه به افرادی که در لیست انتظار قرار دارند اطلاع داده و جا را برای آنها باز می‌کند.

** لیست انتظار چگونه است؛ افراد چطور در این لیست جای می‌گیرند؟

افرادی که برای نوبت‌دهی به سامانه مراجعه می‌کنند سامانه به صورت سیستمی به آنها پیام می‌دهد که می‌خواهید در لیست انتظار قرار بگیرید؟ در لیست انتظار قرار گرفتن بدین صورت است که اگر نوبتی لغو شد سامانه به صورت خودکار به افرادی که تمایل به رزرو جا داشته‌اند اعلام می‌کند که بلافاصله در فلان ساعت در فلان مرکز حضور داشته باشند.

*خودروهای وارداتی با خودروبر وارد مرکز تعویض پلاک می شوند

** جریان این خودروهایی که با کفی وارد مراکز تعویض پلاک می‌شوند، چیست؟ حتی در فیلمی در فضای مجازی تصویر ورود خودروهای خارجی با خودروبر به داخل مراکز تعویض پلاک نمایش داده شد. ‌

باید بگویم آن گزارشی که منتشر شد اشتباه بود چرا که عنوان نشد که خودروهای وارداتی باید با کفی و خودروبر وارد مراکز تعویض پلاک ‌شوند چراکه الزام قانونی وجود دارند که باید به این صورت پلاک را دریافت کنند.

طبق قانون خودروهای نوشماره وارداتی نمی‌توانند در معابر تردد کنند و الزاماً باید با خودروبر وارد مراکز تعویض پلاک شده و بعد از بازدید خودرو و بررسی اسناد گمرکی شماره‌گذاری شوند؛ حمل خودروهای خارجی با خودروبر به منزله این نیست که خط و خشی بر آنها وارد نشود بلکه به این دلیل است که این دست از خودروها مجاز به تردد بدون پلاک در معابر نیستند.

*تعویض پلاک در سامانه نقل و انتقال اینترنتی فقط در ۱۰ دقیقه/ ماجرای در VIP چیست؟

** جریان در وی‌آی‌پی چیست؟ بعضی‌ها می‌گویند در برخی مراکز تعویض پلاک یکسری خودروها از در جداگانه وارد شده و 10 دقیقه‌ای خدمات تعویض پلاک را دریافت کرده و خارج می‌شود بدون اینکه حتی از ماشین پیاده شود واقعیت این قضیه چیست؟

بخشی از این نقل و قول درست است چرا که در دو مرکز میثم و خاوران در جداگانه‌ای تعبیه شده برای آن افرادی که به صورت کاملاً اینترنتی خدمات نقل و انتقال خودروی خود را پیگیری کرد‌ه‌اند؛ اما این قسمت که این در وی‌آی‌پی است و برای افراد خاص است، درست نیست.

مالکان خودروهای شخصی از پراید و پیکان گرفته تا هر ماشین مدل بالای دیگری بدون هیچ هزینه‌ای می‌توانند به صورت رایگان نقل و انتقال اینترنتی خودرو را انجام دهند.

در این خصوص 85 درصد کار در منزل صورت گرفته و فقط بازدید سند خودرو و فک و نصب پلاک در محل انجام می‌شود که فقط 10 دقیقه وقت می‌گیرد حتی نیاز به پیاده شدن خریدار و فروشنده از ماشین نیست.

افراد متقاضی برای دریافت خدمات نقل و انتقال اینترنتی به سامانه راهور 120 مراجعه کرده و در قسمت نقل و انتقال اینترنتی ثبت‌نام می‌کنند؛ افراد چه خریدار و چه فروشنده و حتی آنهایی که وکالت دارند می‌توانندمشخصات خودروی شخصی را در این سامانه ثبت کرده و خدمات دریافت کنند.

لازم به ذکر است که طبق آمار ۸۵ درصد خدمات در سامانه نقل و انتقال اینترنتی به خودروهای داخلی ارائه شده است.

باید گفت که در حال حاضر در مراکز تعویض پلاک میثم در غرب تهران و خاوران در شهر تهران نقل و انتقال اینترنتی انجام‌پذیر است و در این مراکز درب جداگانه‌ای برای ورود افرادی که به این صورت ثبت‌نام کرده‌اند تعبیه شده  است.

** آیا خدمت نقل و انتقال اینترنتی در سایر استان‌ها هم انجام می‌شود؟

در حال حاضر دو مرکز میثم و خاوران در تهران این خدمت را ارائه می‌دهند و اصفهان و خراسان نیز در آینده‌ای نزدیک به این سیستم مجهز می‌شوند.

باید گفت راه اندازی خط نقل و انتقال اینترنتی در سایر کلانشهرها در دستور کار پلیس راهور قرار دارد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود