درخواست از ۵استان برای عدم افزایش تولید
عدم نظارت؛دلیل گرانی برنج

دبیر انجمن برنج عدم نظارت بر بازار را دلیل افزایش سرسام آور قیمت برنج عنوان کرد و از کشاورزان ۵ استان کشور خواست از افزایش سطح زیر کشت خودداری کنند.

جمیل علیزاده شایق ر در واکنش به افزایش چشمگیر قیمت برنج در بازار گفت: عدم نظارت بر بازار مهم‌ترین دلیل اتفاقات بازار برنج است.

وی با اشاره به اینکه در برخی از مراکز خرده فروشی قیمت برنج خارجی به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده است، افزود: متأسفانه چون نظارتی وجود ندارد، فروشندگان به هر قیمتی که دلشان می‌خواهد، برنج را عرضه می‌کنند و به نظر می‌رسد که این اتفاقات مورد رضایت دستگاه‌های مسئول نیز است چرا که هیچ کاری برای مدیریت آن انجام نمی‌دهند.

شایق با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم برنج طارم هاشمی بدون اختلاط در شمال بین ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان است، گفت: متأسفانه این برنج وقتی به بازار تهران می‌رسد، نه تنها ناخالصی زیادی دارد بلکه قیمت آن نیز افزایش چشمگیری دارد.

وی وضعیت تولید برنج را در سالجاری مطلوب عنوان و اضافه کرد: امسال حداقل ۲ میلیون و ۲۵۰ تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می‌شود ضمن اینکه میزان نیاز ما حدود ۳ میلیون تن است.

شایق با اشاره به اینکه سال گذشته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتن برنج در کشور تولید شد، ادامه داد: سال گذشته یک سال استثنایی در حوزه تولید برنج بود و به دلیل شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های مطلوب موفق شدیم این میزان برنج را در کشور تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه واردات برنج نیز هم امسال و هم سال گذشته انجام شده است، گفت: سرانه مصرف برنج در کشور بین ۳۵ کیلو و ۵۰۰
گرم تا ۳۶ کیلوگرم است و با توجه به تولید ۲.۲ میلیون تنی، حداکثر به ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تن واردات نیاز داریم.

شایق با بیان اینکه افزایش قیمت برنج خارجی نیز افزود: برنج هندی قیمت جهانی دارد و نرخ آن کاملاً مشخص است ضمن اینکه این نوع برنج از نظر کیفیت نیز در درجه دو و سه قرار می‌گیرد با این حال شاهد این هستیم که قیمت آن در بازار به شدت افزایش یافته است و برای این مساله چیزی جز عدم نظارت دستگاه‌ها را نمی‌توان عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از کشاورزان در استان‌های خوزستان، ایلام، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد خواست که سال آینده از افزایش سطح زیرکشت برنج خودداری کنند.

شایق تصریح کرد: ما در شرایط خشکسالی و بحران آب قرار داریم و افزایش سطح زیرکشت برنج، به این چالش‌ها دامن میزند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود