ورود اولین گروه از پناهجویان افغان به کوزوو

نخستین گروه از پناهجویان افغان برای اسکان در اردوگاه‌های موقت وارد کوزوو شدند.

به گزارش رویترز، نخستین گروه از پناهجویان افغان روز گذشته (یکشنبه) وارد کوزوو شدند تا طبق توافق حاصله، پیش از انتقال مجدد و اسکان دائمی در ایالات متحده در اردوگاه‌های موقت این کشور اروپای شرقی سُکنی گزینند.

گفته می‌شود که هواپیمای حامل این پناهجویان افغان حدود ۱۱۱ تن از جمله زنان و کودکان را به کوزوو منتقل کرد.

این پناهجویان که در آستانه ورود دمای بدنشان اندازه‌گیری می‌شد، به اردوگاهی منتقل خواهند شد که پیش از این محل سکونت کارگران ساختمانی بوده است.

یک مقام بلندپایه دولت کوزوو به خبرگزاری رویترز گفت که قرار است هواپیماهای بیشتری حامل پناهجویان طی روزهای آینده وارد این کشور شوند.

گفتنی است، کوزوو با پذیرش ۲،۰۰۰ پناهجوی افغان در مسیر ترانزیت به ایالات متحده موافقت کرده است.

در همین ارتباط، «ویوسا عثمانی» رئیس جمهور کوزوو به خبرنگاران گفت: «ما به ایستادگی در کنار متحدانمان افتخار می‌کنیم».

شایان ذکر است که آلبانی و مقدونیه شمالی نیز که از اعضای «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) هستند، با طرح پیشنهادی «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده مبنی بر ارائه خدمات به عنوان کشورهای ترانزیت برای پناهجویان افغانی که مقصد نهایی آنها آمریکا است، موافقت کرده‌اند.

در پی پیشروی سریع نیروهای طالبان و سقوط شهر کابل در ۱۵ آگوست ۲۰۲۱ به دست این نیروها، صدها تن از شهروندان افغان در تلاش برای خروج از خاک افغانستان در فرودگاه بین‌المللی کابل تجمع کردند. کاخ سفید چهارشنبه گذشته در گزارشی مدعی شد که از تاریخ ۱۴ آگوست تاکنون، بیش از ۸۲۳۰۰ نفر را در مجموع، از افغانستان خارج کرده است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود