خسارت عمدی به تالاب انزلی و از بین رفتن سرمایه‌های ملی

روز گذشته هشتم شهریور ماه آتش سوزی در نیزار‌های منطقه چراغ پشتان انزلی آغاز شد و تاکنون بیش از ۱۲ هزار هکتار از این اراضی در شعله‌های آتش سوخت و دستگاه‌های خدمات‌رسان، با همکاری یک بالگرد جمعیت هلال احمر ساری سعی بر خاموش کردن آن کردند که تا امروز توانستند ۹۵ درصد از محدوده آتش‌سوزی را اطفاء کنند.

این بالگرد تا ساعت ۲۰ شب گذشته اقدام به مهار آتش‌سوزی کرد، اما با تاریک شدن هوا امکان پرواز بالگرد وجود نداشت از همین رو با توجه به احتمال تداوم آتش‌سوزی امروز نیز بالگرد مجهز به بسکت اطفای حریق این مرکز در منطقه آماده ادامه عملیات بود.

آتش‌نشانان به دلیل عدم دسترسی به محل حریق با کمک نیرو‌های شهرداری با استفاده از لودر و بیل مکانیکی مسیری برای دسترسی به حریق باز کردند، اما باز نتیجه بخش نبوده و با وجود ادامه عملیات اطفا، آتش‌سوزی تا صبح ادامه داشت و به ناچار از بالگرد هلال احمر برای مهار آتش استفاده شد، ولی آنچه مسلم است با آتش افروزی، عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب، زخمی بر جان بی‌رمق تالاب انزلی بر جای ماند.

همچنین در شب گذشته نیروی انتظامی شهرستان بندرانزلی دو نفر را در این راستا دستگیر کردند که در حال حاضر تحت نظر هستند تا اقدامات قانونی در مورد آن‌ها اعمال شود.

در جریان پیگیری این موضوع دادستان بندرانزلی صبح امروز در جلسه ستاد بحران در فرمانداری انزلی با اشاره به اینکه از ابتدا مشخص بود عامل انسانی در آتش زدن نیزار‌های تالاب دخیل بود، اظهار کرد: این آتش بزودی مهار می‌شود، اما باید برای جلوگیری از حوادث این چنینی تصمیمات خردمندانه و دوراندیشانه‌ای اتخاذ شود که در ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد وقوع اتفاقاتی از این دست نباشیم.

اکبر سبحانی با بیان اینکه افراد سودجو که زمین آن‌ها مجاور تالاب است این نیزار‌ها را آتش می‌زنند تا تصرفات خود را افزایش دهند، افزود: این افراد بدنبال افزایش تصرفات خود هستند و منشاء حریق‌های عمدی روز‌ها و سال‌های اخیر عوامل انسانی است چرا که در آن محدوده تیر برق، کارخانه و منزل مسکونی وجود ندارد.

به گفته وی، افراد تعمدا اقدام به آتش سوزی می‌کنند و اظهار می‌دارند سوزاندن خار و خاشاک موجب گسترش آتش شده که این ادعا بسیار کودکانه و عمل آن‌ها از روی قصد و تعمدی بوده و منجر به ازبین رفتن سرمایه‌های ملی شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز در جلسه امروز مدیریت بحران انزلی از اعزام بیش از ۱۰۰ آتش‌نشان به محل حادثه خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم در کمترین زمان به طور کامل حریق ایجاد شده مهار شود.

عباس صابر به آغاز تلاش‌ها برای اطفای حریق تالاب انزلی در نخستین لحظات شروع این حادثه اشاره کرد و افزود: باتوجه به اینکه آتش‌سوزی در نقاطی از تالاب رخ داده که پوشش آن نیزار بوده و امکان تردد ماشین‌های آتش‌نشانی و امکانات لجستیکی برای اطفای حریق به صورت زمینی وجود نداشت؛ عملیات اطفا توسط بالگرد در حال انجام است.

گفتنی است مهار آتش سوزی تا عصر امروز ادامه داشت و بدلیل گستردگی فضا و همچنین وجود باد باعث مجدد شعله‌ور شدن آن می‌گردد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود