آموزش الکترونیکی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی

مدیر آموزشی دانشگاه تربیت مدرس درباره ی آموزش الکترونیکی نیمسال اول این دانشگاه گفت: با توجه به این که واکسیناسیون دانشجویان به صورت سراسری در کشور انجام نشده، به احتمال زیاد این نیم سال هم به صورت مجازی و الکترونیکی برگزار خواهد شد.

«مسعود موسوی شفائی» مدیر آموزشی دانشگاه تربیت مدرس، درباره برنامه و تقویم آموزشی سال تحصیلی جدید این دانشگاه اظهار داشت: ما تقویم آموزشی خود را تنظیم و پیش از تعطیلات مرداد ماه به همه دانشکده‌ها و بخش‌های مختلف دانشگاه ابلاغ کردیم. دانشجویان قدیمی ما روند انتخاب واحد را از ششم تا دهم شهریور ماه یعنی در همین هفته انجام خواهند داد.

وی ادامه داد: دانشجویان جدیدالورود نیز از هفته آینده از سیزدهم تا هفدهم ثبت نام واحد را انجام خواهند داد. در حال حاضر سازمان سنجش نتایج کارشناسی ارشد را اعلام نکرده اما طبق صحبت‌هایی که داشتیم ظاهرا  اواخر مهر ماه نتایج را اعلام کند. احتمالا در آبان ماه نیز ثبت نام دانشجویان جدیدالورودمان باشد، ضمن اینکه تمام مراحل ثبت نام به صورت مجازی است.

موسوی درباره سناریوهای متعدد جهت آموزش حضوری دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیان کرد: معاونت آموزشی دانشگاه و مدیریت امور آموزشی چندین سناریو را در نظر گرفته است؛ این سناریوها به صورت لایه‌بندی شده شامل مواردی برای شرایط مختلف مثل بازگشایی کامل در اول مهر تا مجازی بودن کامل آموزش را شامل می‌شود.

وی توضیح داد: این سناریوها متناسب با شرایط کرونا و میزان واکسیناسیون دانشجویان صورت خواهد گرفت و با بررسی شرایط هر کدام از این سناریوها که لازم باشد را کلید خواهیم زد.

شفائی در خصوص تاثیر روند واکسیناسیون در آموزش حضوری گفت: با توجه به این که واکسیناسیون دانشجویان به صورت سراسری در کشور انجام نشده، به احتمال زیاد این نیم سال‌مان هم به صورت مجازی و الکترونیکی برگزار خواهد شد. البته مرکز بهداشت دانشگاه تربیت مدرس و معاونت دانشجویی همت کردند و یک سهمیه واکسیناسیون را برای دانشجویان بومی یعنی ساکنین تهران و البرز دریافت کردند.

مدیر آموزشی دانشگاه تربیت مدرس درباره آمار دانشجویان واکسینه شده گفت: واکسیناسیون یک جمع چند هزار نفره از این دانشجویان انجام شد؛ یعنی تمام دانشجویان دکترای بومی و دانشجویان کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۹ هم که بومی هستند انجام شده است. ما آمادگی واکسیناسیون کامل را داشتیم ولی برخی از دانشجویان به دلایل مختلف که یا بیمار بودند یا مشکلاتی داشتند در آن مقطع حاضر به واکسیناسیون نشدند.

وی افزود: به طور کلی  با این درصد واکسیناسیون امکان بازگشایی در اول مهر بعید به نظر می‌رسد. زیرا قرار بود دانشجویان شهرستان‌ها که لیست اسامی آنها به وزارت علوم ارائه شده در محل سکونت خودشان واکسینه شوند اما این اتفاق تا کنون انجام نشده است، در ضمن اگر بخواهند تا آخر شهریور دُز اول را دریافت کند و همگی برکت و سینوفارم بزنند، باید آخر مهر ماه دوز دوم خود را بزنند، سپس دو سه هفته بعد از آن هم به ایمنی کامل برسند. اینها نشان می‌دهد که به احتمال قریب به یقین در این نیم سال کلاس هایمان مجازی خواهد بود مگر این که اتفاق خاصی بیافتد.

مدیر آموزشی دانشگاه تربیت مدرس  در پاسخ به این سوال که آیا برای دانشجویان جدیدالورود کارشناسی ارشد و دکترا دوره چند روزه حضوری جهت آشنایی با دانشگاه خواهید داشت؟ گفت: چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد؛ زیرا تمام اقداماتی که انجام می‌دهیم طبق  ابلاغیه‌ها و اقدامات  مصوب شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و تایید مرکز بهداشت دانشگاه است.

وی تاکید کرد: به تعبیر دیگر همه چیز بستگی به این دارد که در چه شرایط کرونایی به سر ببریم، آیا دانشجویان ما ایمن شده‌اند؟ یا چه میزان از دانشجویان واکسن دریافت کرده‌اند؟ با توجه به این که واکسیناسیون صورت نگرفته قاعدتا با همان شیوه مجازی و کلیپ‌هایی که از قبل آماده شده و اطلاع رسانی صورت گرفته بود، این آشنایی با دانشگاه صورت خواهد گرفت.

شفائی در پاسخ به این سوال که دانشجویان اغلب موافق آموزش حضوری هستن یا مجازی؟ گفت: در قالب طرح تحول راهبردی دانشگاه در معاونت  آموزشی، به لحاظ کمی و کیفی تمام سیستمی که به صورت مجازی برگزار شد، نظرات اساتید و دانشجویان را اخذ کردیم. بعضا ارتباط حضوری به خصوص در بعضی از دروس و رشته‌ها برقرار نشد یا دروس و رشته‌هایی که ماهیت عملی داشتند، موجب رضایت کامل نمی شد، در مجموع چاره‌ای غیر از آموزش مجازی وجود نداشت.

وی اضافه کرد: در کل کیفیت آموزش مجازی رو به ارتقاست به حدی که تصمیم کلی این است که اگر شرایط عادی برقرار شد، آموزش ترکیبی همچنان حفظ شود و این آموزش می‌تواند در کنار آموزش حضوری مثبت باشد. در مجموع تحقیق ما رضایت نسبی را نشان می‌داد ولی واقعیت این است که دانشجویان ما همه به عنوان دانشجوی حضوری پذیرفته شدند و در شرایط کرونا بالاجبار به دانشجویان الکترونیکی تبدیل شدند اما این رضایت کامل را ایجاد نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه واکسینه شده‌اند؟ گفت: به همه اساتید و کارکنان پیامک زده شد مگر این که اساتید و کارکنان خودشان تمایل به واکسن زدن نداشته باشند که به نظر می رسد نسبتش تقریبا همان درصدی است که وزارت بهداشت اعلام کرده،یعنی حدود 25% کسانی که واجد دریافت واکسن هستند و زمان واکسن زدنشان هم رسیده از واکسن زدن امتناع می‌کنند.

مدیر آموزشی دانشگاه تربیت مدرس افزود: ما سه هزار و  ۵۰۰ دانشجوی بومی داشتیم که از این تعداد دانشجوی بومی ساکن تهران و البرز فقط ۱۳۰۰ نفرشان به واکسیناسیون دعوت نشدند و واکسیناسیون متوقف باقی ماند؛  یعنی حدود ۲ هزار و ۲۰۰ نفر را دعوت کردیم که واکسن بزنند و از این جمعیت حدود ۲۵ دردصد برای زدن واکسن مراجعه نکردند.

شفائی  در پایان گفت: از تعداد ۸ هزار   ۵۰۰ دانشجوی جاری دانشگاه، تعداد ۳ هزار دانشجوی آموزشی و پژوهشی با همدیگر واکسینه شده‌اند و مابقی آنها یا نیامدند و یا دانشجویان ساکن شهرستان هستند که امکان واکسیناسونشان در تهران وجود نداشت.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود