آمار روزانه بیماران کرونایی در هفته‌های اخیر به‌شدت صعودی شده است. بعد از کرونای چینی، انگلیسی و آفریقایی، اکنون دلتای هندی از راه رسیده است. قدرت سرایت ویروس دلتای هندی بر اساس گفته‌های کارشناسان تا 40 درصد از نوع انگلیسی هم مسری‌تر است. همین مسئله موجب شده میزان همه‌گیری، مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا به‌شدت افزایش یابد.

بر اساس آمارهای اعلام‌شده مرگ‌ومیرهای اعلام‌شده از گونه دلتا بیانگر آن است افرادی که واکسینه نشده‌اند یا واکسیناسیون آن‌ها به پایان نرسیده بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری می‌باشند.

دراین‌بین بحث توجه به میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در برخی استان‌های کشور ازجمله سیستان و بلوچستان حائز اهمیت است. دکتر محمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان روز سه‌شنبه نهم شهریورماه درباره تأثیر واکسیناسیون بیان داشته بود: «شایعات عوارض واکسن کاملاً بی‌پایه و اساس و هم‌اینک واکسن‌هایی که مورد تائید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بوده بسیار اثربخش و ایمن در مقابل ویروس کرونا و حتی جهش‌های این ویروس است و تزریق این واکسن‌ها از شدت بیماری کاسته و کاهش مرگ‌ومیر را به همراه دارد».

باوجود اهمیت واکسیناسیون اما روند انجام آن در ایران مطابق انتظارات پیش نرفته است. اخیراً نیز خبری در ارتباط با خرید واکسن پخش شد که موجب بهت و حیرت همگان را فراهم کرده است.

ماجرا ازاین‌قرار است که محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تلویزیون بیان داشته بود: چینی‌ها یک سال قبل پیشنهاد دادند که حاضرند 18 میلیون دز واکسن تقریباً مجانی یعنی خیلی ارزان به ایران تحویل دهند. ولی شرایط به‌گونه‌ای بود که آن زمان همان‌طور که داشتند روی مردم خودشان این واکسن را تست می‌کردند ما هم در مرحله نهایی و نه مرحله مقدماتی بخشی از تست بشویم. یعنی وضعیت به‌گونه‌ای بود که برای آن‌ها اطمینان حاصل‌شده بود و روی ده‌ها میلیون آدم خودشان تست کرده بودند ولی ما پس زدیم و گفتیم نه ما باید از جاهای قوی‌تر و بهتری واکسن تهیه کنیم و منتظر آن‌ها هستیم.

صفارهرندی در ادامه افزود: وقتی این کار انجام شد لگد به بخت خودمان در آن زمان زدیم. آن سیستم علیلی که در این قصه نتوانست تصمیم درست بگیرد لگد به بخت زده است. بعدها مشاهده شد همان چیزی که به ما پیشنهادشده بود را به کشورهای اطراف ما که بین آن‌ها علایق مثل ما با چین نیز برقرار نبود… ولی آن‌ها در صف ایستادند و آن امکان را دریافت کردند.

نکته جالب آنجاست که علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس نیز قبلاً درباره تعلل‌های مسئولان در واردات واکسن از چین اظهارنظر کرده بود. لاریجانی در گفت‌وگو کلاب هاوسی در 30 اردیبهشت‌ماه سال جاری و در نزدیکی انتخابات 1400 بیان داشته بود: من حدود مردادماه سال گذشته بود که دیدم وضعیت کرونا خراب است و بااینکه مسئولیتی نداشتم با طرف چینی مذاکره کردم که واکسن بفرستند و قرار شد ۱۸ میلیون واکسن با قیمت ارزان بفرستند که وزارت بهداشت در مطالعات اولیه‌اش مشکلاتی داشت و در این خصوص تعلل شد.

لاریجانی مسئول مذاکره‌کننده با کشور چین برای امضای تفاهم‌نامه 25 ساله از طرف ایران بوده است.

با این توضیحات دقیقاً مشخص نیست دلیل تعلل مسئولان وزارت بهداشت در دولت دوازدهم چه بوده و چرا در واردات واکسن کرونا از چین این‌همه تعلل وجود داشته است. آیا بنا بر مثل فارسی دندان های اسب پیشکشی را شمرده ایم یا دلیل دیگری وجود داشته؟!  لذا معقول آن است که مقامات دولت گذشته دراین‌باره توضیح دهند که بر چه مبنا و منطقی چنین تصمیمی اخذ کرده‌اند تا افکار عمومی نیز نسبت به این مسئله قانع شوند.