اولین چالش وزیر ورزش
ورود نهادهای نظارتی به ریاست غیرقانونی در چوگان

پرونده‌ای که باید توسط مسعود سلطانی‌فر بررسی و اعمال تصمیم می‌شد با تعلل او به وزیر جدید منتقل شده تا حمید سجادی پاسخگوی ورود نهادهای نظارتی به فعالیت غیرقانونی رئیس فدراسیون چوگان باشد.

وزارت ورزش با وزیر تازه واردش در حالی دوره‌ای تازه از حیات خود را آغاز کرده که برخی چالش‌ها و بی تدبیری‌های به جامانده از دوره منتسب به مسعود سلطانی فر دامن این وزارتخانه و متصدی جدیدش را در همین آغاز راه گرفته است به خصوص با ورود سازمان بازرسی کل کشور و تاکیدی که این سازمان بر رعایت نشدن قانون برای تعیین ریاست یکی از فدراسیون‌ها داشته است.

موضوع مربوط به فدراسیون چوگان و ریاست این فدراسیون می‌شود؛ رئیسی که وزارت ورزش قبل در انتخاب آن «آئین نامه خود نوشته» در تعیین شرایط احراز و چگونگی انتخاب رئیس را نادیده گرفت و با وجود علنی شدن این انتخاب غیرقانونی رسیدگی به آن را تا آنجا پشت گوش انداخت که حالا وزیر جدید ورزش در اولین روزهای آغاز کارش درگیر تبعات ناشی از آن شده است.

«بازنشسته» ای که با مدرک «فوق دیپلم» ریاست می‌کند

صندلی ریاست فدراسیون چوگان پس از چند سال دست به دست شدن میان مدیران مختلف که به عنوان رئیس و سرپرست صاحب اختیار آن شدند، از ۱۹ خردادماه سال ۹۸ در اختیار ابراهیم نوزایی قرار گرفت؛ فردی که تا پیش از مجمع انتخاباتی کمتر نام و نشانی از او در چوگان بود با این حال انتظار می‌رفت با ورودش به فدراسیون بساط حواشی همیشگی و مستمر که به خاطر دو تابعیتی بودن (حمزه ایلخانی زاده)، انتشار عکس‌های خصوصی (گلناز وکیل گیلانی)، بازنشستگی (حجت دهخدایی) و … پیراموان چوگان و روسای قبلی‌اش وجود داشت را جمع کند اما خود عامل حواشی جدیدی شد.

این حواشی وقتی آغاز شد که «بازنشسته» بودن و به خصوص مدرک تحصیلی ابراهیم نوزایی و «فوق دیپلم» داشتن او برملا شد؛ مواردی که اتفاقاً خودِ نوزایی هم آنها را کتمان نکرده است اما با وجود آنها وی برای ریاست ثبت نام کرد، تایید صلاحیت شد و حتی رای اکثریت مجمع انتخاباتی را هم گرفت.

معاون وقت ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش ریاست مجمعی که نوزایی از آن رای اعتماد گرفت را بر عهده داشت، پیش از آن هم مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها پیگیر روند برگزاری انتخابات و مطابقت داشتن آنها با قوانین بود. اینکه چطور این دو مدیر قدیمی ورزش که خود امروز ریاست دو فدراسیون را بر عهده دارند، مانع حضور غیرقانونی یک کاندیدا در انتخابات و تصدی ریاست وی نشده‌اند را احتمالاً باید در «چینش روسای فدراسیون ها» در وزارت قبل جستجو کرد و انتقادات همیشگی که به «مهندسی» بودن انتخابات وارد بود.

به هر حال اما این مسئله یعنی «منع قانونی» ریاست ابراهیم نوزایی در فدراسیون چوگان خیلی زود عیان شد و دست مایه‌ای برای ورود نهادهای نظارتی به اقدام غیرقانونی وزارت ورزش شد.

ورود نهادهای نظارتی به ریاست غیرقانونی در چوگان/ اولین چالش سجادی

امتیازی که بر ریاست غیرقانونی سرپوش نگذاشت

ابراهیم نوزایی به عنوان «جانباز ۵۰ درصد»، با مدرک «فوق دیپلم» و در شرایطی که «بازنشسته» بود، کاندیدای انتخابات فدراسیون چوگان شد. البته جانبازی امتیازی برای نوزایی بود که به واسطه آن الزام اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشسته‌ها را از روی خود برداشت اگرچه جانبازان ملزم به دریافت «کد شناسه» از سازمان امور استخدامی کشور هستند که این مهم توسط وی انجام نشده بود.

از طرفی مدرک تحصیلی و عدم تطابق آن با قانون هم دیگر موضوع مورد نقد در مورد رئیس فدراسیون چوگان بود که حتی جانباز بودن وی هم توجیهی برای سرپوش گذاشتن روی آن ایجاد نکرده چرا که «آئین نامه شرایط احراز و چگونگی انتخاب رئیس فدراسیون» چنین اجازه‌ای نمی‌داد.

در این آئین نامه (مصوبه اسفندماه سال ۹۵ و ابلاغ توسط وزیر در شهریورماه سال ۹۶) که ملاک وزارت ورزش برای برگزاری تمام انتخابات در دوره مسعود سلطانی فر بود، شرایط ۹ گانه برای احراز پست ریاست فدراسیون‌ها تعیین شده است.

در بند ۴ از ماده ۶ این آئین نامه حداقل مدرک مورد نیاز برای احراز پست ریاست داشتن مدرک «کارشناسی ارشد» یا همطراز مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان شده است. البته طبق تبصره اول همین ماده داوطلبینی که دارای سابقه حداقل یک دوره ریاست، نایب رئیسی (بانوان یا مردان)، و دبیری فدراسیون هستند یا افرادی که دارای گواهی ایثارگری (آزادگان، جانبازان و رزمندگان) هستند، می‌توانند با مدرک «کارشناسی» در انتخابات ثبت نام کنند.

در واقع طبق این تبصره و اگر جانبازی نوزایی ملاک مورد نظر برای مدرک تحصیلی او باشد، بازهم به این نتیجه منجر خواهد شد که ریاست وی در فدراسیون چوگان «منع قانونی» دارد.

وزیر غیرقانونی بودن ریاست چوگان را نادیده گرفت

ریاست ابراهیم نوزایی در فدراسیون چوگان به یک سال نرسیده بود که «غیرقانونی» بودن آن سوژه شد طوری که مدیران داخلی وزارت ورزش را مجبور به پیگیری کرد. در این رابطه دی ماه سال ۹۸ یعنی هفت ماه پس از مجمع انتخاباتی فدراسیون چوگان، مکاتباتی داخلی در وزارت ورزش صورت گرفت تا در رابطه با وضعیت ابراهیم نوزایی استعلام لازم صورت بگیرد.

در پاسخ به این استعلام اینگونه اعلام شد که نوزایی «فاقد یکی از شرایط اصلی ۹ گانه در ماده ۶ آئین نامه» است، این موضوع توسط مهدی علی نژاد که آن زمان سرپرستی معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش را بر عهده داشت در نامه‌ای به مسعود سطانی فر اعلام شد.

با این حال سلطانی فر که مدیران زیر دستش به راحتی اجازه ورود یک کاندیدای فاقد شرایط لازم به انتخابات چوگان را داده بودند، هیچ واکنشی به این مهم نداشت و اینگونه اجازه داد ریاست غیرقانونی ابراهیم نوزایی تا به امروز ادامه پیدا کند.

ورود نهادهای نظارتی به ریاست غیرقانونی در چوگان/ اولین چالش سجادی

نتیجه اهمال کاری مسعود سلطانی فر روی میز حمید سجادی

در هر صورت بیش از دو سال از ریاست ابراهیم نوزایی در فدراسیون چوگان می‌گذرد در حالی که ورود وی به انتخابات از اصل منع قانونی داشته است. با این حال او نه تنها به واسطه برخی حمایت‌ها ریاست خود را تا به امروز ادامه داده بلکه برخی اقداماتی را هم در مجموعه خود انجام داده که به خاطر وجود برخی شبهات در مورد آنها باعث ورود نهادهای نظارتی شده است، اقداماتی مانند به کارگیری بازنشسته‌ها و شماره‌هایی که برای ورود و خروج‌های مالی ارائه کرده است.

در همین رابطه حتی دیوان محاسبات کشور خردادماه سال جاری در نامه‌ای به رئیس فدراسیون خواستار شفاف سازی در این زمینه و ارائه مستندات لازم شده است.

البته جدیدترین مکاتبه صورت گرفته در مورد این فدراسیون همین هفته گذشته از طرف سازمان بازرسی کل کشور انجام شده است. خبرنگار مهر کسب اطلاع کرده این نهاد نظارتی در این نامه با اشاره به آئین نامه‌ای که مبنای برگزاری انتخابات فدراسیون چوگان بود و ماده ۶ این آئین نامه که در رابطه با شرایط احراز ریاست است، تاکید داشته که ۵۰ درصد جانبازی و افزایش سطح مدرکی به لیسانس تنها در محاسبه حقوق و مزایا پرسنل اثرگذار است و تاثیری در احراز شرایط مدرک تحصیلی ایجاد نمی‌کند.

سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر رعایت نشدن یکی از بندهای قانونی برای تعیین ریاست چوگان (مدرک تحصیلی) خواستار رسیدگی فوری به آن شده است.

اولین آزمون وزیر جدید ورزش در مواجهه با نهادهای نظارتی

مسعود سلطانی فر به عنوان «وزیر دو دوره ای» نتوانست طی ۵ سال حضور متوالی در وزارت ورزش به بسیاری از وعده وعیدهای خود عمل کند. تبعات یکی از خلف وعده‌های سلطانی فر در مورد عمل به قانون و تبعیت از آن حالا گریبانگیر وزارت ورزش و متصدی جدیدش شده است که می‌تواند به نوعی ملاک عمل گرایی و خط مشی وی باشد.

در واقع ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع انتخابات چوگان و ریاست غیرقانونی این فدراسیون، اولین ورود نهادهای نظارتی به وزارتِ حمید سجادی به حساب می‌آید. اینکه وزیر ورزش در مواجه با پرونده‌ای که از وزیر پیشین به جامانده و اقدامات غیرقانونی انجام شده در آنچه واکنشی خواهد داشت، ملاکی است برای ارزیابی او در همین ابتدای راه.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود