کمالی پور در گفت‌وگو با باطن:
بار مسئولیت کابینه سیزدهم سنگین‌تر شده است/رئیسی خروجی خوبی از سفرهای استانی می‌گیرد

یک نماینده سابق مجلس سفرهای استانی رئیس‌جمهور با محوریت بررسی معضلات و بحران‌های کشور را مثبت ارزیابی کرد و به باطن، گفت: برگزاری سفرهای استانی در دوره آقای روحانی به علت شیوع بیماری کرونا به کلی لغو شده بود ولی آقای رئیسی با تدابیر و راهبردهایی این سفرها را احیا کردند. حضور روسای جمهور در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف باعث می‌شود آنها از نزدیک و در میدان مشکلات مردم را لمس کنند و صرفا از مرکز دنبال راه‌حل نباشند. راه‌حل‌های بهتر و واقعی‌تر از حضور میدانی مسئولان در میان مردم ایجاد می‌شود، چراکه عموما پشت میزهای مدیریتی درها به روی مردم بسته است و ارتباط حکمرانی کامل و قابل قبولی میان مردم و مسئولان ایجاد نمی‌شود.

یحیی کمالی‌پور ارتباط بی‌واسطه با مردم و دیدار چهره به چهره با آنان را موجب تقویت سرمایه اجتماعی دولت‌ها و نظام دانست و تصریح کرد: ارتباطات چهره به چهره رئیس‌جمهور و کابینه با مردم در سفرهای استانی هم باعث دلگرمی عمومی می‌شود و افزون بر حل مشکلات فردی چارچوب‌های کلی حل مسائل را نیز برای آنان آشکار می‌کند. حضور در استان‌ها چه در مرحله احصای مشکلات و چه تدوین راهکارهای مناسب کمک حال است و قبل از همه اینها حقوق بر زمین مانده برخی مردم را که به هر علتی پشت در سازمان‌ها و ارگان‌ها متوقف مانده‌اند را در معرض رسیدگی قرار می‌دهد.

کمالی‌پور حل و فصل مشکلات احصا شده در سفرهای استانی را برعهده وزرای کابینه و جهد و تلاش آنان دانست و افزود: سفرهای استانی به‌مراتب بار مسئولیت و وظیفه وزرای کابینه و معاونان رئیس‌جمهور را سنگین می‌کند چراکه دانستن مشکلات ایجاد مسئولیت می‌کند و دیگر نمی‌تواند به‌راحتی از کنار آن گذشت. عملکرد کابینه اعتبار دولت و شخص رئیس‌جمهور است و آنها در کنار هم می‌توانند محبوبیت دولت را افزایش دهند. دولتمردان آقای رئیسی از قابلیت حل مشکلات برخوردارند و اگر بخواهند می‌توانند به‌صورت ضرب‌الاجلی حلال مشکلات تلنبار شده در استان‌ها باشند.

این نماینده سابق مردم جیرفت یادآور شد: موضوع افتتاح پروژه‌ها در استان‌ها نباید به پای سفرهای استانی گذاشته شود. افتتاح پروژه‌ها براساس مصوبات دولت و یک برنامه از قبل تعیین شده است ولی سفرهای استانی اهداف دیگری را پیگیری می‌کند که قلب آن همان ارتباط با مردم است. مردم بهتر است انتقادهایشان را به خود مسئولان بگویند یا به بیگانه. مقامات ارشد خودشان باید به استقبال شنیدن انتقادات بروند تا شرایط به آنگونه نشود که در دولت قبل پیرمردی روستایی به وزیر وقت جهاد کشاورزی بگوید خودتان می‌دانید و مملکت خودتان! نباید گذاشت حجم دلخوری‌های مردم روی هم انباشته شود و باید با رسیدگی مناسب به وضع آنها امور را تسهیل کرد و چرخ‌های زندگی مردم را روان کرد.

کمالی‌پور یادآور شد: یک ترکیب کارآمد از کابینه به همراه رئیس‌جمهور دغدغه‌مند می‌تواند از سفرهای استانی خروجی خوبی بگیرد. در این حالت دیگر از سفرهای استانی به‌عنوان نمایش و کارهای تبلیغاتی یاد نمی‌شود. رویکردهای کلی دولت‌ها به وضوح خودش را در معرض قضاوت مردم قرار خواهد داد و مردم سره را از ناسره تشخیص خواهند داد؛ آنها خواهند فهمید چه کسی برای خودش سفر استانی می‌آید و چه کسی برای آنها، چه کسی برای خدمت می‌آید و چه کسی برای شهرت. شخص آقای رئیسی از دوره قضایی نیز نشان دادند هدف‌شان از ارتباط بلاواسطه با مردم رسیدگی به مشکلات آنان است و این امید وجود دارد تداوم این روند در ریاست‌جمهوری به تدوین راهکارهای عمیق و ساختارمند در اصلاح وضع معیشتی مردم و فعال شدن چرخ اقتصاد بینجامد.

 

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود