یک مقام آمریکایی:
پیشرفت برنامه هسته ای ایران موجب کاهش منافع بازگشت به برجام می شود

دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در اظهاراتی با طرح ادعاهای تکراری گفت که تهران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نخواهد کرد.

به گزارش العربیه، «جوئی هود»، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در گفتگویی مدعی شد: فارغ از اینکه نتیجه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران چه خواهد بود، اما این موضوع برای ما مشخص است که تهران هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند.

به گفته دستیار وزیرخارجه آمریکا، دولت بایدن و شخص رئیس‌جمهور این کشور درباره اینکه ایران اجازه دستیابی به سلاح اتمی نخواهد داشت، به صراحت سخن گفته است.

هود در عین حال مدعی شد که آمریکا به استفاده از دیپلماسی به‌عنوان اولین ابزار خود ادامه می‌دهد.

با این حال این مقام آمریکایی به ادعاهای اخیر وزیرخارجه این کشور نیز درباره توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت: بلینکن هم به تازگی تاکید کرده که پنجره دیپلماسی همیشه برای ایران باز نخواهد بود و ما باید هرچه زودتر به مذاکرات احیای برجام بازگردیم.

دیپلمات آمریکایی همچنین ادعاهای وزیرخارجه این کشور را نیز تکرار کرده و گفته است: هرچه ایرانی‌ها پیشرفت بیشتری در برنامه هسته‌ای خود داشته باشند، مزایای بازگشت به برجام کمتر خواهد بود، لازم است دو طرف اکنون برای بازگشت به مذاکرات اقدام کنند، ما آماده هستیم. ایران باید به وین و میز مذاکره باز گردد.

تنها چند ساعت پیش از سخنان «جوئی هود»، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با «هایکو ماس» همتای آلمانی خود بی اشاره به خروج یکجانبه کشورش از توافق بین المللی هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل گفته بود: زمان برای بازگشت به برجام در حال تمام شدن است.

وزیر خارجه آمریکا در این باره اضافه کرده بود: نمی‌خواهم تاریخی را برای آن تعیین کنم؛ اما در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای هستیم که بازگشت به برجام منافع کمتری برای آمریکا ایجاد می‌کند.

«آنتونی بلینکن» در این باره ادامه داد: به نقطه‌ای که بازگشت به برجام همان دستاوردهای توافق اولیه را مجدداْ ایجاد نکند، نزدیک تر می‌شویم؛ زیرا با گذشت زمان، برنامه هسته‌ای ایران رو به پیشرفت است، این کشور از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری استفاده می‌کند، مواد هسته‌ای بیشتری را غنی سازی می‌کند، دانش بیشتری کسب کرده و بنابراین نقطه‌ای وجود خواهد داشت که در آن، اکتساب تمامی منافع برجامی از طریق بازگشت به همان توافق دشوارتر خواهد بود.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود