در سالگرد حملات یازده سپتامبر؛
مسکو: ادعای آمریکا در ساخت ارتش افغانستان توخالی بود

معاون رئیس شورای امنیت روسیه طی مصاحبه ای درباره دستاوردهای آمریکا طی اشغال 20 ساله افغانستان یادآور شد که تلاش های ادعایی واشنگتن در ساختن سیستم و ارتش در این کشور پوچ بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «دیمیتری مدودوف» نایب رئیس شورای امنیت روسیه در مصاحبه‌ای با یک وبگاه خبری روسی که امروز شنبه منتشر شد، گفت که سیستم و نظامی که واشنگتن در افغانستان ایجاد کرد، نمی‌توانست بدون حمایت آمریکا وجود داشته باشد، بنابراین تلاش‌های ایالات متحده برای ساخت ارتش در افغانستان پس از پایان حضور نظامی‌اش در این کشور بر باد رفت.

مدودوف در این باره گفت که آمریکا در تلاش برای حمایت نظامی از رژیمی که قبلاً در افغانستان ایجاد شده بود، شکست خورد.

وی یادآور شد: پنتاگون نیروهای امنیت ملی افغانستان را از پایه ایجاد کرد، آنها را آموزش داد و مسلح کرد. با این حال، تحولات ماه‌های اخیر نشان داد که آنها بدون حمایت آمریکا نتوانستند به موجودیت شان ادامه دهند.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه ادامه داد که پس از خروج نظامیان بیگانه از افغانستان، ارتش این کشور «هیچ گونه تمایلی برای مبارزه بدون حامیان مالی و پول آنها نشان ندادند».

وی تاکید کرد: آنها متواضعانه ولایت‌های افغانستان را (به طالبان) واگذار کردند و حتی پایتخت این کشور را بدون جنگ ترک کردند. تمام تلاش‌های آمریکا در ساخت ارتش در افغانستان به معنای واقعی کلمه در یک لحظه به فنا رفت.

مدودوف با اشاره به اینکه عملیات‌های مختلف در افغانستان، جان نزدیک به ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی را گرفت، تأکید کرد: بیش از ۴۰ هزار غیرنظامی کشته و بیش از ۷۵۰۰۰ نفر زخمی شدند. بسیاری از آنها در حملات بی رویه نیروهای ناتو کشته شدند.

لازم به توضیح است که آمریکا بیست سال پیش به بهانه حملات ۱۱ سپتامبر به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در شهر نیویورک، همراه با متحدانش در ناتو، به افغانستان حمله نظامی کرد.

حضور نظامیان آمریکایی و ناتو سرانجام در ۲۹ آگوست ۲۰۲۱، بی آنکه هیچ دستاوردی داشته باشد به پایان رسید و کمی پیشتر از تکمیل شدن روند خروج آنها، افغانستان صحنه هرج و مرج و درگیری‌های نیروهای دولتی این کشور با گروه طالبان شد، که سرانجام این گروه با تسلط بر کابل، مدعی قبضه کامل قدرت شد و در پی آن «اشرف غنی» رئیس جمهور سابق، از این کشور گریخت.

حضور نظامی آمریکا و متحدانش در افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم توجیه می‌شد حال آنکه آنها در مقطع فعلی مدعی هستند که تروریسم در مقایسه با دو دهه پیش، به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود