صدرالحسینی:
مذاکرات ایران و عربستان باید متوازن و برای حل مشکلات منطقه باشد

یک کارشناس مسائل سیاسی مذاکره ایران و عربستان را برای حل مشکلات منطقه دانست و گفت: جمهوری اسلامی علاقه‌مند به صلح، ثبات، امنیت پایدار و توسعه همه جانبه در منطقه است.

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح مذاکرات بین ایران و عربستان گفت: معمولاً در تمام مذاکرات دیپلماتیک بین کشورها، مذاکرات ابتدا در سطح کارشناسی و کسانی که به جزئیات موضوع کاملاً احاطه دارند برگزار می‌شود و گاهی وقت‌ها این مذاکرات ممکن است سال‌ها طول بکشد اما در نهایت مسئولین رسمی دیپلماتیک دو کشور هستند که امضای توافقنامه‌ها را با یکدیگر خواهند داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه تصریح کرد: مذاکرات ایران و عربستان نیز از این امر مستثنا نیست و همه مفاد توافقنامه احتمالی و همه‌ی موضوعاتی که دو کشور علاقه‌مند هستند باید به طور جزئی و در سطح کارشناسی مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد و پس از حل همه این موضوعات و ابهام زدایی از همه جزئیات، مذاکرات در سطح بالاتری پیگیری شود.

وی همچنین تصریح کرد: معمولاً مذاکرات وقتی در سطح بالا پیگیری می‌شود، در زمان کوتاه‌تری قطعیت پیدا می‌کند که یا به سمت حل مسئله یا به سمت عدم حل مساله می‌رود.

صدرالحسینی همچنین اضافه کرد: ممکن است در آن مذاکرات سطح بالاتر، سوالات و ابهامات دیگری نیز به وجود بیاید که مجدداً باید در سطح کارشناسی مورد مطالعه قرار گیرد و نسبت به آن اظهار نظر کارشناسی انجام شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به سوالی در خصوص نقش ارتباط با همسایگان و خنثی‌سازی تحریم‌ها علیه کشورمان گفت: مسئله خنثی‌سازی تحریم‌ها یک موضوع دیگری است که به نظرم ممکن است به عنوان اولویت‌های بعدی این مذاکرات باشد.

وی ادامه داد: این مسئله می‌تواند به حل مشکلات منطقه‌ای کمک کند. این برای جمهوری اسلامی نیز یک اصل است.

صدرالحسینی همچنین تصریح کرد: اگر منطقه با یک توافق عمومی اداره شود از جهت امنیتی، اقتصادی و تامین امنیت آب‌های منطقه، به نفع همه کشورها خواهد بود و ایران نیز علاقه‌مند است که منطقه برای همه امن باشد.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای افزود: ایران علاقه‌مند است که همه کشورهای منطقه از امنیت پایدار برخوردار باشند و کشورهای فرامنطقه‌ای نیز در این منطقه حضور نداشته باشند.

وی همچنین افزود: کشورهای فرامنطقه‌ای و در راس آنها آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی به جز اخلال در روابط کشورهای منطقه و ناامن سازی منطقه، هیچ کار دیگری انجام نمی‌دهند.

صدرالحسینی اضافه کرد: بر این اساس جمهوری اسلامی علاقه‌مند به صلح، ثبات، امنیت پایدار و توسعه همه جانبه در منطقه است و در رابطه با این موضوع با یک مذاکره عادلانه و متوازن همراه است و علاقه دارد که مشکلات منطقه هرچه زودتر حل و فصل شود.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود