رئیسی رکورددار سفرهای استانی
4تفاوت بازدید استان‌های رئیسی با دولت‌های قبل

به گزارش باطن، سیدابراهیم رئیسی رکورد سریع‌ترین و بیشترین سفرهای استانی را در آغاز به کار دولتش زده است. او در دومین ماه فعالیت دولت سیزدهم طی ۳هفته به ۳استان سرکشی کرده است. هیچ‌کدام از روسای جمهور سابق نتوانسته بودند به این چابک‌سازی در برگزاری سفرهای استانی و کاروان همراه هیات دولت‌ها دست پیدا کنند. حتی محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم که مبدع برگزاری سفرهای استانی بود، نتوانسته بود به چنین حجمی در برگزاری سفرهای استانی دست پیدا کند. او زمان سفرهای استانی را در مقایسه با دولت محمود احمدی‌نژاد به یک سوم و در مقایسه با دولت روحانی به یک پنجم کاهش داده است. حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق هر ۳۴روز یک سفر استانی می‌رفت و محمود احمدی‌نژاد هر ۲۰روز؛ رئیسی اما تاکنون هر هفته به یک استان سفر کرده است. رئیسی تلاش می‌کند این سفرها را با ویژگی‌های مدنظر خودش برگزار کند و از نقاط ضعف برگزاری آن در دولت‌های سابق فاصله بگیرد. سفرهای استانی قرار است نه دیگر پرخرج و همراه با تشریفات باشند و نه حتما بهانه افتتاح پروژه و تکمیل پروژه‌های ناتمام داشته باشند. شنیدن صدای مردم و انتقادات‌شان مهمترین هدف برگزاری این سفرها در دوره ابراهیم رئیسی است.

رئیس دولت سیزدهم در این سفرها تاکید دارد «عمیقا اعتقاد دارم که هیچ مشکل حل نشدنی در کشور وجود ندارد» و اینکه «احساس ما این است که انشاءالله مشکلات یکی پس از دیگری حل خواهد شد.» او سعی دارد ادبیات متفاوتی از انتقادات رئیس دولت سابق به موانع پیش پای دولت در مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیش گیرد. رئیس سابق دولت شرایط بد اقتصادی کشور را ناشی از معطل ماندن لوایح دولت در مجلس و بلاتکلیف ماندن مذاکرات احیای برجام به علت مصوبه محدودیت‌آمیز مجلس می‌دانست.

سفرهای استانی رئیسی حداقل ۴تفاوت قابل ملاحظه با دولت‌های قبل دارد. تفاوت عمده نخست از پیش اعلام نشدن مقاصد آنهاست. رئیسی این سفرها را به‌صورت غیرمترقبه آغاز کرد. او در مناظرات و برنامه‌های تبلیغاتی انتخاباتی خود اشاره چندانی به جزئیات زمان‌بندی و برنامه‌ریزی این سفرها نداشت، ولی تاکنون یکی از اصلی‌ترین و منظم‌ترین ماموریت‌های کاری او شده‌اند.

تفاوت دوم سرعت چشمگیر سفرهای استانی رئیسی است. براساس شواهد و قرائن دومین ماه آغاز به کار دولت رئیسی، او ظاهرا قصد دارد پایان هر هفته کاری خود را به یک استان اختصاص دهد. این تصمیم رئیسی اگر ادامه‌دار باشد، او حداکثر ظرف مدت8 ماه به کل استان‌های کشور سفر خواهد کرد. این رکورد پیش از این با 20ماه در اختیار محمود احمدی‌نژاد بود. او در دولت نهم از آبان1384 تا خرداد1386 (نیمه ریاست‌جمهوری دولت نهم) توانسته بود دور نخست سفرهای استانی خود را به پایان ببرد. روحانی نیز طی ۳۵ماه توانسته بود دور نخست سفرهای استانی خود را در فاصله دی‌ماه۱۳۹۲ تا آبان‌ماه۱۳۹۵ به پایان ببرد. احمدی‌نژاد توانست تا ۳ دور این سفرها را تکرار کند و روحانی در نیمه راه دور دوم سفرهای استانی متوقف شد و تنها توانست نیمی از استان‌ها را در دور دوم بازدید مجدد کند.

در سومین تفاوت، سفرهای استانی رئیسی با رویکرد متفاوتی نسبت به سفرهای استانی احمدی‌نژاد و روحانی دنبال می‌شود. او در دور نخست سفرهای استانی خود دنبال افتتاح پروژه جدیدی نیست و محور کار خود را بر رفع نیازهای ضروری و حیاتی استان‌ها گذاشته است. مشکل آب خوزستان، حاشیه‌نشینی و بی‌خانمانی در سیستان و بلوچستان و بیکاری بالای خراسان جنوبی تاکنون اصلی‌ترین دستور کار بازدیدهای رئیسی در 3سفر استانی قبلی‌اش بوده‌اند. او روز جمعه در فرودگاه طبس به خبرنگار شبکه استانی صداوسیما گفت: هدف از سفرهای استانی بررسی و حل مشکلات در گفت و گوی نزدیک با مردم و مدیران استانی است.

او در بخش‌هایی از اظهارات خود در جمع مردم طبس درباره رویکردهای سفرهای استانی خود گفت: امیدواریم انشاءالله در این سفر و سفرهای از این دست که بدون تشریفات معمول انجام می شود، بتوانیم اصل کار را دنبال کنیم. حضور خارج از تشریفات ما در استانها برای این است که از نزدیک با مسائل استان‌ها آشنا شویم و اولویت‌ها را مشخص کنیم و برای رفع مشکلات با اولویت دست به اقدام بزنیم. بنای ما این است که با فعل ماضی با مردم سخن بگوییم یعنی بگوییم این اقدامات انجام شد، «می‌شود» زیاد گفته شده ما نمی‌خواهیم خیلی به می‌شود‌ها اتکا کنیم ولی چیزی که برنامه دولت است را دنبال می‌کنیم. احساس ما این است که انشاءالله مشکلات یکی پس از دیگری حل خواهد شد و این به شناخت مشکل و مساله‌شناسی و شناخت راهکارهای برون‌رفت از مشکلات و حل مساله و تعیین اولویت‌ها و عزم و اراده جدی برای یک کار میدانی نیاز دارد که مجموع این اقدامات هم به اعتماد عمومی تبدیل می‌شود.

رئیسی در مقایسه با 2رئیس‌جمهور قبلی سفرهای استانی خود را خیلی زودتر شروع کرد. او بلافاصله پس از رای اعتماد مجلس به کابینه‌اش در دومین ماه فعالیت دولت سیزدهم عازم خوستان شد. روحانی سال1392، 6ماه پس از آغاز ریاست‌جمهوری خود عازم اولین سفر استانی خود شده بود و احمدی‌نژاد آبان‌ماه1384 در چهارمین ماه آغاز به کار دولتش راهی سفرهای استانی شد.

ویژگی چهارم سفرهای استانی رئیسی هیات همراهان نه‌چندان پرشمار او در این سفرهاست. او وزرای و معاونان خود را به فراخور اهداف و برنامه‌های هر سفر حداکثر تا 5عضو کابینه به سفرها برده است. در سفر طبس نیز همانند سفر زاهدان وزیران کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس دفتر رئیس جمهور به اضافه معاون اجرایی تازه منصوب شده رئیس‌جمهور او را همراهی می‌کردند.

رئیسی در جریان سفر خراسان جنوبی به صورت هوایی از معدن زغال‌سنگ طبس بازدید کرد. او پس از سخنرانی در جمع مردم طبس، با بالگرد به معدن زغال سنگ پروده این شهرستان رفت و از نزدیک در جریان وضعیت کار و فعالیت این معدن قرار گرفت. رئیس‌جمهور در این بازدید با کارگران و مهندسان معدن پروده گفت‌وگو کرد و مسائل و مشکلات آنان را شنید. او پس از طبس به بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی رفت. دیدار با نمایندگان اقشار مختلف، علما و اندیشمندان، نخبگان و ایثاگران استان خراسان جنوبی و همچنین حضور در شورای اداری استان از مهمترین برنامه های رئیس جمهور در بیرجند بود.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود