تزریق واکسن ریسک بزرگی است!، فریب واکسن نزن‌ها را نخورید/ عوارض واکسن نزدن بچه ها
علت توقف اقدامات برای واردات فایزر/کدام واکسن ها برای کودکان مناسب است

عضو کمیته ملی واکسن کرونا ضمن تشریح آخرین اخبار از تولید واکسن‌های ایرانی‌ کرونا، توضیحاتی درباره چرایی عدم واردات واکسن فایزر (که قرار بود برای خرید آن از منابعی از غیر از آمریکا و انگلستان اقدام شود)، ارائه کرد.

دکتر مصطفی قانعی درباره آخرین اخبار از واکسن‌های ایرانی کرونا، اظهار کرد: نسبت به وضعیت قبلی که داشتیم واکسن‌های کووایران برکت و پاستوکووک در فاز سوم قرار دارند و واکسن‌های اسپایکوژن، کووپارس و فخرا نیز در مراحل پایانی فاز سوم قرار دارند. واکسن نورا در شرف ورود به فاز سوم و واکسن اسوه نیز درحال ورود به فاز اول مطالعات بالینی است.

آخرین وضعیت واکسن MRNA ایرانی
وی با بیان اینکه طرح‌های هفت شرکت هم در مرحله پیش بالینی است، بیان کرد: واکسن MRNA شرکت رناپ نیز پرونده‌اش را تحویل داده است اما ایراداتی از آن گرفتند که در حال رفع آنها است تا مجوزهای لازم را اخذ کند.

وی درباره تولید انبوه دو واکسن کووایران برکت و پاستوکووک، تاکید کرد: هرکسی بتواند در کشور واکسن تولید کند رضایت بخش است اما جزئیات تولید هر شرکت را از مسئولین مربوطه باید پرسید. در مورد واکسن پاستوکووک باید به تدریج تجهیزات تولید آن داخل ایران نصب شود و تولید صنعتی آن در کشور آغاز شود تا بتواند به میزان وسیعی تولید کند و توزیع شود. هنوز درحال واردات این واکسن از کوبا هستیم؛ ولی طبیعتا کوبا هم محدودیت‌هایی در تولید دارد. امیدواریم تولید ایران به زودی شکل بگیرد تا در حجم بالا بتوانیم این واکسن را تامین کنیم.

اما و اگرهای واکسیناسیون سنین کمتر از ۱۲ سال علیه کرونا
قانعی درباره واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال نیز بیان کرد: در برخی منابع علمی عنوان می‌شود افراد بالای ۱۴ سال را با بزرگسالان یکسان در نظر بگیریم، اما واکسیناسیون کمتر از ۱۲ سال اکنون موضوع قابل بحث در دنیا است و باید نتایج دنیا در این زمینه را هم مطالعه کنیم. از طرفی باید از واکسن داخلی نورا هم حمایت کنیم تا بتواند تحقیقات خود بر این گروه سنی را انجام دهد. نحوه واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال بر اساس پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.

اهمیت واکسیناسیون سنین زیر ۱۸ سال
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال، بیان کرد: اگر اطفال به کرونا مبتلا شوند معمولا بدون علامت است و بیشتر نگرانی ما هم همواره بزرگسالان بودند. درمورد واکسیناسیون هم چون واکسن ضعیف شده یا کشته شده ویروس است، خطری آنها را تهدید نمی‌کند و ایمنی خوبی برایشان ایجاد می‌کند. در واقع در مورد سایر واکسن‌ها هم که در سنین کودکی تزریق می‌شود، واکسن اثربخشی بالایی دارد، هرچه سن افزایش پیدا کند نتایج نشان داده است که شش ماه بعد دوباره ایمنی واکسن کاهش می‌یابد و بنایراین این تصور باید در مردم شکل گیرد که واکسن عمدتا مخصوص کودکان است و کودکان بهترین پاسخ را به آن می‌دهند و اگر در جایی از دنیا این نتایج درخشان باشد باید از آن استفاده کرد.

علت توقف اقدامات برای واردات فایزر
او درخصوص ورادات واکسن فایزر نیز گفت: مطلب این بود که طرح مطالعاتی تزریق واکسن فایزر بر خانم‌های باردار متوقف شد؛ زیرا داوطلبین پروژه را رها کردند و بر همین اساس هم چون فایزر نتایجی بر خانم‌های باردار نداشت و منتشر نکرد، این واکسن برای این امر وارد نشد. باید واکسنی را برای خانم‌های باردار تزریق کنیم که قبلا امتحانش را پس داده باشد. برای کادر درمان هم واکسن‌های متعددی در نظر گرفته می‌شود و شاید اینکه تزریق دوز سوم کادر درمان را تا رسیدن فایزر (که پیش از این اعلام شده بود برای خرید آن از منابعی غیر از آمریکا و انگلستان اقدام میشود) متوقف کنیم، صحبت درستی نباشد، اگر شش ماه از تزریق دوز دوم گذشته باشد باید واکسیناسیون یادآور انجام شود.

واردات واکسن “جانسون و جانسون” در برنامه قرار دارد
وی درباره واکسن “جانسون و جانسون”، گفت: ورادات آن هم در برنامه قرار دارد اما میزان واردات و زمان آن را سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند ولی منعی برای وارداتش نبود.

قانعی در پاسخ به این سوال که آیا ایران برنامه‌ای برای اقدام به اخذ مجوز سازمان جهانی بهداشت برای واکسن‌هایش را دارد یا خیر؟، گفت: هنوز نتایج واکسن‌هایی که تولید کردیم منتشر نشده است. اگر نتایج منتشر شود این یک گام است که بتوانیم پرونده برای سازمان بهداشت جهانی ارسال کنیم.

حدود یک سال و نیم از شیوع کرونا می‌گذرد و طی این مدت فرایند تامین و تزریق واکسن به گروه‌های هدف فراز و نشیب زیادی داشته و به اولویت اول دولت و مردم تبدیل شده است. هرچند واردات واکسن در اواخر دولت قبل با موانع زیادی مواجه شد و روند تولید واکسن داخلی هم مدام به تعویق می‌افتاد ولی با روی کار آمدن دولت سیزدهم درهای بسته شده به ناگاه باز شدند و سیل واردات واکسن‌های خارجی به ایران روانه شد.

در این میان واکسن برکت هم مجوز تزریق اضطراری را دریافت کرد و این شد که روند واکسیناسیون سرعت گرفت و این روزها کار به مرحله‌ای رسیده که همه افراد بالای 12 سال امکان دریافت واکسن کرونا را دارند و این یعنی اگر همه چیز خوب پیش برود، می‌توانیم به آمدن روزهایی که چهره‌های یکدیگر را بدون ماسک ببینیم، بدون نگرانی در بغل عزیزانمان جای بگیریم، از شنیدن صدای عطسه دیگران با گفتن جمله «عافیت باشه» عبور کنیم و بدون ترس از انتقال ویروس، جریمه و هزار دغدغه دیگر سفر کنیم، امیدوار باشیم. البته همان طور که گفتم اگر همه چیز خوب پیش برود…

این روزها که تب داغ تزریق واکسن جامعه را فراگرفته، عده‌ای به دلایلی در مسیر خلاف جهت عموم مردم حرکت کرده و بر طبل مخالفت با واکسیناسیون می‌کوبند. اینکه این افراد چه تعداد از کل جامعه را شامل می‌شوند و تا چه اندازه می‌توانند در روند واکسیناسیون عمومی اختلال ایجاد کنند هنوز مشخص نیست ولی چون هر دست صدایی دارد، نباید از تاثیر آنها در ایجاد نگرش منفی در دیگران به سادگی عبور کنیم. هر چند تا کنون بخش عمده‌ای از مردم لااقل یک دز از واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند ولی باید خطر واکسن نزن‌ها را جدی بگیریم تا بتوانیم با آغوش باز از روزهای بدون کرونا استقبال کنیم.

برای پر شدن جیب سرمایه داران واکسن نمی‌زنم!

زمانی با اشاره به اینکه به هیچ وجه زیربار تبلیغات شرکت‌های دارویی در خصوص ضرورت تزریق واکسن کرونا نمی‌رود و به سهم خود با کسانی که از قبل ترس مردم جیب‌های خود را پرپول می‌کنند مقابله می‌کند؛ اظهار کرد: طی یک سال و نیم اخیر خانواده پنج نفری ما با مصرف گیاهان دارویی؛ میوه و سبزیجات تازه به جنگ کرونا رفته و تا به امروز هم مشکلی برایمان پیش نیامده و حتی به کوچکترین علایم سرماخوردگی هم دچار نشده‌ایم.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا بدن را در مقابل این ویروس ضعیف می‌کند، گفت: با پیشگیری درست خطر ابتلا به کرونا تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و دیگر نیازی نیست دغدغه صف‌های طولانی، تمام شدن واکسن و … داشته باشیم.

وی ادامه داد: اغلب واکسن‌های کرونا با مجوز اضطراری تزریق می‌شوند و تاییده‌های درست و درمانی ندارند و اثرشان روی بدن مشخص نیست؛ اثراتی که شاید چند سال بعد بروز پیدا کند.

وی توضیح داد: من هرگز حاضر نیستم جان خود و عزیزانم را برای تزریق واکسنی که نمی‌دانم چه ترکیباتی دارد و داخلش چیست به خطر بیندازم آن هم برای اینکه یک عده سرمایه دار پول روی پول بگذارند.

این کارمند البرزی اضافه کرد: اگر مردم ورزش روزانه را در برنامه‌های خود قرار دهند؛ تغذیه سالم داشته باشند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند؛ نه تنها به کرونا بلکه به دیگر بیماری‌ها هم مبتلا نمی‌شوند.

اثربخشی واکسن‌های موجود مشخص نیست!

در ادامه واشقانی هم با بیان اینکه به اثربخشی واکسن‌های کرونا اعتمادی ندارد؛ گفت: اثربخشی واکسن‌های ایرانی که هنوز به طور دقیق مشخص نیست. در خصوص اثربخشی واکسن‌های خارجی که امکان واردات آنها به کشور وجود دارد هم اخبار ضد و نقیضی به گوش می‌رسد. بنابراین تا وقتی شفاف سازی لازم در این خصوص انجام نشود؛ ترجیح می‌دهم واکسنی دریافت نکنم.

این بانوی خانه دار با بیان اینکه بیشتر واکسن‌های موجود چینی است؛ اظهار کرد: به شخصه واکسن‌های چینی را با کیفیت نمی‌دانم و شاید این به دلیل ذهنیت غالب در خصوص تولیدات این کشور باشد. هرچند قیاس کیفیت واکسن با سایر تولیدات چینی مع الفارق است ولی ترجیح می‌دهم واکسنی بزنم که به سازنده‌اش اعتماد دارم.

وی ادامه داد: برای تزریق واکسن که همیشه وقت هست؛ اگر دیدم واکسن‌های موجود اثربخشی خوبی دارند من هم برای واکسیناسیون اقدام می‌کنم.

وی افزود: مطمئنم که تا یک سال آینده واکسن‌های بهتری تولید می‌شود که نگرانی نسبت به آنها کمتر باشد. تا آن موقع صبر می‌کنم.

تزریق واکسن ریسک بزرگی است!

ستاری هم با اشاره به اینکه به خاطر بیماری زمینه‌ای که دارد از عوارض تزریق واکسن می‌ترسد و همین باعث شده تا کنون برای دریافت واکسن دست نگه دارد؛ گفت: طی چند ماه گذشته بیش از ۱۰ نفر از وابستگان و دوستانم که آنها هم بیماری‌های مختلفی دچار بودند؛ بعد از تزریق واکسن کرونا گرفته و برخی از آنها جان خود را از دست دادند و آنها هم که زنده ماندند شکل حادی از بیماری را از سر گذراندند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه همسرم فوت کرده و فرزندانم هم در خارج از کشور زندگی می کنند، واکسینه شدن برای من ریسک بزرگی است چون اگر کرونا بگیرم کسی نیست از من مراقبت کند و مرگم حتمی است.

وی با اشاره به دیگر دلیل مقاومت در مقابل تزریق واکسن اظهار کرد: وقتی افرادی را می بینی که حتی با تزریق دو دز واکسن باز هم کرونا می‌گیرند پس چه لزومی دارد که خودم را برای واکسینه شدن اینقدر به استرس بیندازم؟

از کنار مخالفان واکسیناسیون ساده نگذریم

در ادامه کارشناس جامعه شناسی با اشاره به اینکه باید مراقب ترویج دیدگاه مقابله با واکسیناسیون باشیم، گفت: نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا افرادی هستند که به دلایلی در مقابل واکسیناسیون مقاومت می‌کنند ولی دولت و دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان باید به فکر کنترل آنها باشند تا نگرش آنها غالب نشود.

معصومه شایسته توضیح داد: اینکه از کنار افرادی که دیدگاه منفی نسبت تزریق واکسن دارند به راحتی بگذریم ساده انگاری است و قطعا عواقب ناشی از آن بخش زیادی از جامعه را درگیر می‌کند.

وی اضافه کرد: درست است که دولت در شرایط فعلی درگیر واکسیناسیون مردم است و شاید دغدغه چندانی در خصوص مخالفان واکسیناسیون نداشته باشد ولی باید این مسئله را جدی بگیرد و با برنامه ریزی این گروه را که تعدادشان کم نیست را به دریافت واکسن راضی کند.

فضای مجازی بستری مناسب برای اقناع مخالفان واکسن

این کارشناس جامعه شناسی با تاکید بر نقش فضای مجازی و رسانه ها در ترغیب مردم برای واکسیناسیون توضیح داد: بدون شک بستر رسانه نقش به سزایی در اقناع گروه هدف برای دریافت واکسن دارد و البته در میان نباید از نقش افراد چهره‌های شاخص هنری، فرهنگی، علمی و … نیز غافل شد.

کدام واکسن ها برای کودکان مناسب است/ عوارض واکسن نزدن بچه ها
یک فوق تخصص عفونی کودکان در خصوص واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۸ سال، گفت: خطر واکسن نزدن به مراتب بیشتر از تزریق آن در کودکان است.

علیرضا ناطقیان اظهار داشت: با توجه افزایش موارد ابتلای کودکان در سویه های جدید کرونا به ۲۵ درصد و نقش آنان در انتقال بیماری به بزرگسالان، ضروری است در آستانه فصل سرما کودکان واکسینه شوند.

این فوق تخصص عفونی کودکان در خصوص واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۸ سال، افزود: خطر واکسن نزدن به مراتب بیشتر از تزریق آن در کودکان است.

ناطقیان ادامه داد: با توجه به اینکه برخی بزرگسالان به دلیل کهولت سن و یا مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی، ایمنی ضعیفی دارند؛ ناقل بودن کودکان می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه ابتلای کودکان به کرونا در صورت شدت می‌تواند به ارگان‌های داخلی آسیب برساند، تصریح کرد: ویروس جهش یافته می‌تواند کودکان را دچار سندرم التهابی چندگانه یا میسک کند.

این فوق تخصص عفونی کودکان در پاسخ به این سوال که چه واکسن‌هایی تاکنون برای کودکان استفاده شده و آیا عوارض داشته یا خیر، گفت: یکی از آنها واکسن فایزر است که در کودکان بالای ۱۲ سال مجوز مصرف اضطراری از سازمان بهداشت جهانی گرفته و شدت عوارض این واکسن در کودکان کمتر از یک در هزار با عوارض ملایم گزارش شده است.

وی ادامه داد: واکسن دیگر سینوفارم است که با تکنولوژی ویروس غیر فعال شده تهیه و در چند ماه گذشته در کشور چین مطالعات وسیعی را پشت سر گذاشته است. به خاطر غیر فعال بودن ویروس، این واکسن نسبتاً بی خطر بوده و دو فاز مطالعات صورت گرفته، نشان دهنده بی‌خطر بودن و تقریباً پاسخ مناسب و ایجاد ایمنی در کودکان است که توانسته مجوز مصرف در کشور امارات و بحرین را نیز اخذ نماید.

ناطقی، سومین واکسن مورد تأیید مصرف در کودکان را واکسن پاستور اعلام کرد و افزود: این واکسن نوترکیب کوبایی در کودکان بالای ۳ سال این کشور مورد مطالعه و استفاده قرار گرفته است و تلاش می‌کنند مجوزهای سازمان بهداشت جهانی را کسب کنند.

وی گفت: واکسن‌هایی مثل جانسون اند جانسون نیز در فاز مطالعه بر روی کودکان است.

این فوق تخصص عفونی کودکان خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط پیش رو و نزدیک شدن به فصل سرما و احتمال افزایش سایر ویروس‌های تنفسی در کودکان که مشابهت بسیار زیادی در علائم بالینی با بیماری کرونا دارند و همچنین حضور کودکان در مدرسه، ایمن شدن کودکان با انجام واکسیناسیون ضروری به نظر می‌رسد.

ناطقیان ابراز امیدواری کرد با واکسیناسیون گروه زیر ۱۸ سال بتوانیم زنجیره این بیماری را قطع کنیم و هزینه‌های زیادی که خانواده‌ها برای تشخیص و درمان کرونا پرداخت می‌کنند را کاهش دهیم.

آماری از البرزی‌های مخالف واکسن وجود ندارد

سخنگوی ستاد کرونای البرز در پاسخ به اینکه آیا آماری در استان از افرادی‌که در مقابل واکسیناسیون مقاومت می‌کنند وجود دارد، گفت: آماری در این خصوص ارائه نشده است.

مهرداد بابایی با اشاره به آخرین وضعیت تزریق واکسن کرونا در البرز ادامه داد: تا کنون بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دز واکسن در استان تزریق شده و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هم حداقل دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

این مسئول با بیان اینکه از ششم مهر تمام افراد بالای ۱۲ سال استان می‌توانند با ثبت نام نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند، افزود: مردم نباید به خاطر تزریق نوع خاصی از واکسن فرایند واکسینه شدن خود را به تعویق بیندازند و مطمئن باشند تمام واکسن‌های موجود اثرگذاری لازم را در پیشگیری و کاهش مرگ و میر بیماران دارند.

وی افزود: درست است که تزریق واکسن اجباری نیست ولی قرار است در آینده دریافت برخی از خدمات عمومی منوط به داشتن کارت تزریق واکسن باشد.

سخنگوی ستاد کرونای البرز تصریح کرد: با این اوصاف به همه افراد بالای 12 سال توصیه می‌شود هر نوع واکسن در دسترس را تزریق کنند.

بابایی گفت: بدون شک هر فردی از تزریق از واکسن خودداری کند و این روند را به تاخیر بیندازد، تبعاتش خودش را درگیر خواهد کرد.

رئیس بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شهید دکتر لبافی نژاد با اشاره به اینکه کرونا تمام شدنی نیست، گفت: واکسیناسیون کرونا مانند واکسیناسیون آنفلوآنزا باید سالانه تکرار شود تا سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس از خود مقاومت نشان دهد.

دکتر نوید شفیق به آخرین وضعیت مراکز درمانی که پذیرای بیماران کرونایی هستند پرداخت و افزود: در پیک پنجم کرونا شرایط دشوار و طاقت فرسایی را در کشور تجربه کردیم به گونه ای که آمار مرگ و میرها و مبتلایان رکورد زد و از نظر رنگ بندی کرونایی، اکثر نقاط کشور در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

وی بیان کرد: در سوش دلتا که منجر به وقوع پیک پنجم کرونا شد شرایط به گونه‌ای رقم خورد که در بسیاری از مراکز درمانی کشور ضریب اشغال تخت‌های بستری در بخش‌های عادی و ویژه تکمیل شد و ظرفیت نقاهتگاهی و چادرهایی که در محوطه های برخی بیمارستان‌ها مستقر شد، مورد استفاده قرار گرفتند.

علم کرونایی ایران با کشورهای پیشرفته برابری می کند

دکتر شفیق در ادامه به روش‌ها و پروتکل‌های درمانی و دارویی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد و مقایسه آن با دیگر کشورها پرداخت و افزود: ایران یکی از کشورهای رو به جلو در حوزه تحقیقاتی و ارائه مقالات مرتبط با بیماری کووید ۱۹ است و به دلیل آمار بالای بیماران مبتلا به کرونا از علم به روز در حوزه درمان برخوردار است و می‌توان گفت با کشورهای پیشرفته و توسعه یافته از نظر روش‌ها و پروتکل‌های درمانی و دارویی برابری می کند.

ویروس کرونا از طریق کلیه دفع می شود/کار دو درصد بیماران به مراقبت‌های ویژه می کشد

وی در پاسخ به این پرسش که در شرایط کنونی چه بیمارانی نیاز به بستری شدن دارند و با چه علائمی باید به بیمارستان مراجعه کنند و چه بیمارانی با چه علائمی می‌توانند در منزل قرنطینه شوند، گفت: پالس اکسیمتر به عنوان یک ابزار سنجش اکسیژن خون باید در همه خانه‌ها باشد و اگر فردی علائم بیماری را در خود مشاهده کرد در صورت کاهش اکسیژن خون از سطح ۹۲ درصد باید حتما به بیمارستان مراجعه کند و تحت درمان قرار گیرد، اما با اکسیژن بالای ۹۲ و علائم جزئی می‌تواند درمان سرپایی شود. از آنجاکه ویروس کرونا از طریق کلیه دفع می‌شود توصیه می‌شود که افراد مایعات فراوان بنوشند و با تغذیه مناسبت استراحت کنند.

او با اشاره به اینکه ۱۰ درصد بیماران کرونایی در بیمارستان بستری می‌شوند، افزود: از این میزان دو درصد افراد با شدت بیشتر بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظر قرار می‌گیرند و داروهایی که برای از بین بردن ویروس و بهبود فرد مبتلا به کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد، را دریافت می‌کنند.

آغاز مقابله سیستم ایمنی بدن با کرونا از هفته دوم درگیری

دکتر شفیق در ادامه گفت: هفته اول درگیری با بیماری کرونا علائم مانند سرماخوردگی خفیف است و از هفته دوم سیستم ایمنی بدن مقابله خود را با ویروس کرونا آغاز می‌کند که از آن به عنوان فاز التهابی یاد می‌شود و در هفته دوم و سوم است که شدت بیماری افزایش پیدا کرده و در صورت درگیری شدید ریه و التهاب بیشتر، درمان بیمار به بخش مراقبت‌های ویژه می‌کشد.

به گفته وی، دریافت داروهایی نظیر رمدسیویر، فاویپیراویر و … در هفته دوم و سوم خیلی جایگاهی ندارد و بیشتر داروهای ضدالتهابی، کورتون، اکتمرا و … است که در هفته های دوم و سوم جواب می‌دهد.

زمان مناسب اسکن ریه/ویزیت آنلاین تا چه زمانی مناسب است

وی در خصوص زمان انجام اسکن ریه گفت: با شروع بیماری و ظهور علائمی نظیر بدن درد و تب نیازی به اسکن ریه نیست چرا که هنوز ریه درگیر بیماری نشده است و حداقل باید یک هفته از آغاز بیماری سپری شود تا میزان درگیری ریه با ویروس با انجام اسکن مشخص شود.

وی در خصوص ویزیت آنلاین نیز گفت: ویزیت آنلاین زمانی خوب است که فرد کرونایی از وضعیت عمومی مناسبی برخوردار باشد اما چنانچه سطح اکسیژن به کمتر از ۹۲ برسد، با ویزیت آنلاین نمی‌توان فرد را درمان کرد بلکه باید به مراکز درمانی مراجعه کرد و با انجام اسکن ریه زیر نظر پزشک متخصص یا بیمارستان فرد را درمان کرد که در صورت درگیری ریه با درصد بالا نیز در بخش مراقبت های ویژه وضعیت بیمار کنترل می‌شود. بهترین زمان برای درمان سریع و بهبودی فردی که در درگیری ریه پیدا کرده تا کمتر از ۲۰ درصد است.

نمی‌توان مدعی بی تاثیر بودن رمدسیویر در درمان کرونا شد

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید دکتر لبافی‌نژاد در خصوص مصرف داروی رمدسیویر نیز گفت: رمدسیویر تنها داروی تزریقی ضدویروسی موجود در کشور است که تاثیر متوسط بر روی ویروس کرونا دارد و معتقدم باید در هفته اول درگیری با کرونا دریافت شود ولی وقتی بیمار در فاز التهابی قرار می‌گیرد این دارو چندان تاثیری ندارد و باید از داروهای ضدالتهابی نظیر کورتون و اکتمرا استفاده کرد.

وی بیان کرد: نمی‌توان مدعی بی تاثیر بودن داروی رمدسیویر شد چرا که با وجود مقالاتی که بر ضد رمدسیویر منتشر شده است، بسیاری از مقالات نیز از اثربخشی این دارو گفته‌اند و جایگزین بهتری هم برای درمان این بیماری بجای رمدسیویر وجود ندارد.

دکتر شفیق تصریح کرد: اثربخشی داروهایی نظیر رمدسیویر و فاویپیراویر تنها در هفته اول بیماری نمایان می‌شود و بیشتر مواقع برای افرادی که در هفته دوم و سوم ابتلا به کرونا قرار دارند باید از داروهای ضدالتهابی استفاده شود. ممنوعیت استفاده از داروی رمدسیویر کار درستی نیست و باید نظر پزشک و خود بیمار را لحاظ کرد.

احتمال ابتلا به قارچ سیاه برای معدودی از دریافت کنندگان کورتون

وی در خصوص ارتباط استفاده از آمپول دگزامتازون با بیماری قارچ سیاه گفت: دگزامتازون به عنوان داروی ضدالتهابی معمولا از هفته دوم بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. قارچ سیاه هم یک بیماری شناخته شده است که با آلودگی‌های محیطی مرتبط است و این احتمال وجود دارد که یک بیمار با دریافت کورتون به قارچ سیاه مبتلا شود.

دکتر شفیق افزود: اکثر افراد کرونایی که آمپول دگزامتازون دریافت می‌کنند بهبود می‌یابند. طبیعی است در صورتی که فرد التهاب زیادی دارد، کورتون دریافت کند، چراکه در غیر این صورت قطعا حال او وخیم خواهد شد و حتی احتمال مرگ او وجود دارد.

کمبود آمفوتریسین بی چالش بیماران مبتلا به قارچ سیاه

وی بیان کرد: ضدعفونی و نظافت مستمر محیط بیمارستانی و پرهیز از ساخت و سازهایی که در مجاورت مراکز درمانی آلودگی ایجاد می‌کنند می‌تواند مانع از ابتلا به قارچ سیاه شود. داروی “آمفوتریسین بی” برای درمان قارچ سیاه تجویز می‌شود که کمبود آن در داروخانه‌های دولتی مردم را سرگردان و مجبور به خرید دارو از دلالان با قیمت گزاف کرده است. در دسترس بودن داروی درمان قارچ سیاه موجب خواهد شد که از تبعات منفی این بیماری جلوگیری شود.

جلوگیری از پیک بعدی در صورت رسیدن به واکسیناسیون 70 درصدی

وی در خصوص روند واکسیناسیون نیز گفت: خوشبختانه روند واکسیناسیون سرعت خوبی به خود گرفته و روزانه حدودا یک میلیون دُز واکسن در کشور تزریق می شود و اگر بتوان ظرف مدت یک ماه آینده ۷۰ درصد جمعیت ایران را واکسینه کرد، از وقوع پیک بعدی جلوگیری خواهد شد.

او با اشاره به اینکه حتی با واکسیناسیون تمامی اقشار جامعه نمی‌توان آمار مبتلایان به کرونا را به صفر رساند، افزود: هم اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان دکتر لبافی نژاد بیماران کرونایی بستری شده اند که واکسن هایی همچون فایزر، سینوفارم و سایر برندها را دریافت کرده اند، بنابراین به صرف تزریق واکسن، آمار کرونا صفر نخواهد شد. البته ناگفته نماند تزریق واکسن موجب کاسته شدن شدت بیماری شده و آمار مرگ و میر را کاهش می دهد اما مانع از ابتلا به کرونا نخواهد شد بنابراین رعایت پروتکل ها حتی با تزریق واکسن ضروری است.

15 میلیون ایرانی تمایلی به واکسن زدن ندارند/لزوم انجام واکسیناسیون سالانه کرونا

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید دکتر لبافی‌نژاد با اشاره به اینکه براساس نظرسنجی های بعمل آمده حدود ۱۵ میلیون نفر از جمعیت ایران تمایلی به تزریق واکسن ندارند، گفت: با واکسینه شدن افزون بر ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور می‌توان اوضاع آرامی را از نظر ابتلا به کرونا تجربه کرد. به دلیل کاهش سطح ایمنی بدن پس از گذشت ۶ ماه از واکسینه شدن، لازم است که کادر درمان و بیماران خاص نسبت به تجدید واکسیناسیون خود اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه کرونا تمام شدنی نیست، بیان کرد: واکسیناسیون کرونا مانند واکسیناسیون آنفلوآنزا باید سالانه تکرار شود تا سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس از خود مقاومت نشان دهد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود