پیش بینی نرخ دلار پس از انتخاب رئیس کل

برخی معامله‌گران در هفته‌های گذشته عنوان می‌کردند انتخاب رییس کل می‌تواند قیمت دلار را تا دو هزار تومن پایین بکشد، اما تا اینجا تنها افت 200 تومانی رخ داده است.
روز گذشته بازار ارز نیمه تعطیل بود اما در همین روز نیمه تعطیل خبرهای زیادی آمد: از انتخاب رییس کل بانک مرکزی تا اظهارات برجامی وزیر امور خارجه.

بازار روز سه شنبه کانال 28 هزار تومان را از دست داد و حدودا تا ساعت دو بعدازظهر چهارشنبه به سطح 27 هزار و هفتصد تومان عقب‌نشینی کرد، البته نرخ در فضای مجازی چندان از 28 هزار تومان فاصله نگرفت اما در بازار نقدی دلار را می شد در قیمت‌های پایین‌تر، خریداری کرد.

در ابتدا برخی اینطور تصور می‌کردند که انتخاب رییس کل جدید بانک مرکزی باعث کاهش تقاضا در بازار ارز شده، اما چند گزاره وجود دارد که این فرضیه‌ را تضعیف می‌کند: اول اینکه در ساعات اولیه روز قبل برخی کانال‌های دلاری، هادی زاهدی وفا را به عنوان رییس جدید معرفی کردند بنابراین افت قیمت دلار بی ارتباط به خبر انتخاب رئیس کل بانک مرکزی بود. به نظر می رسد افت قیمت دلار به پالس مثبت برجامی از سوی وزیر خارجه ایران که در روسیه به سر می‌برد مربوط بود.امیر عبدالهیان گفته بود که به زودی به مذاکرات وین بازمی‌گردیم.

بنابراین اگر بخواهیم افت دلار از صبح دیروز تا ساعت 2 بعدازظهر را به عاملی به جز وضعیت نیمه تعطیل بازار و کاهش عمق معاملات نسبت بدهیم، قاعدتا خبرهای صبح باید اثر بیشتری داشته باشند، تا خبری که ظهر دیروز در توییتر وزیر اقتصاد منتشر شده بود. جالب اینست که دو ساعت بعد از توییت وزیر اقتصاد و اعلام رییس کل جدید بانک مرکزی، روند کاهشی بازار ارز متوقف شد. نکته دیگر اینکه برخی معامله‌گران در هفته‌های گذشته عنوان می‌کردند انتخاب رییس کل می‌تواند قیمت دلار را تا دو هزار تومن پایین بکشد، اما تا اینجا تنها افت 200 تومانی رخ داده است.

البته این مسئله می‌تواند به کژسلیقگی تیم رسانه‌ای دولت نیز برگردد که یک روز نیمه تعطیل را برای اعلام رئیس کل انتخاب کردند، چرا که در یک روز کاری و شلوغ بازار ارز اثرگذاری این خبر می‌توانست بیشتر باشد.

نسبت به علی صالح‌آبادی نظرات متفاوتی بین معامله‌گران شنیده می‌شود، خیلی از آن‌ها معتقدند که صالح‌آبادی، برای هماهنگی با وزیر اقتصاد انتخاب شده و این می‌تواند درنهایت به نفع بورس تمام شود.

تا حدودی نیز کانال‌های بورسی از انتخاب صالح‌آبادی استقبال کردند. اما یک نکته نباید فراموش کنیم که موقعیت هر شخصی، منافع آن شخص را نیز تغییر می‌دهد.

صالح‌آبادی روز گذشته دو اولویت اصلی خودش در بانک مرکزی را مهار تورم و ثبات بازار ارز اعلام کرد. مهار تورم قطعا با کاهش نرخ بهره در شرایط فعلی اتفاق نمیفتد.

برخی فعالان بازار نیز اعتقاد دارند صحبت از ثبات به معنی اینست که بانک مرکزی تلاش می‌کند که در میان مدت نرخ را در محدوده‌های فعلی حفظ کند و ثبات، به معنای کاهش نرخ نخواهد بود.

اما فارغ از این بحث‌ها، داخل خود بازار چه خبرهایی وجود دارد؟

خبری بین معامله‌گران می‌پیچید اختلال در همراه بانک ملت بود، بیشتر معامله‌گران ارزی از این ابزار برای خرید و فروش استفاده می‌کنند زیرا می‌توانند پول بیشتری را انتقال بدهند.همچنین طرحی که در مجلس از آن صحبت شده و درباره جزای نقدی( و حبس) برای صاردکنندگانی است که ارز را به کشور برنمی‌گردانند، برای معامله‌گران بازار قابل توجه بوده است.

اکثر فعالان بازار معتقدند اگر کاهشی در بازار اتفاق افتاده حداقل تا روز شنبه باید ادامه داشته باشد

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود