منتخب هفته

این گزارش شامل عکس‌های منتخب از رویدادهای خبری یک هفته گذشته ( ۱۷ مهر تا ۲۳ مهرماه ۱۴۰۰) است.

 

  • مرحله نهایی لیگ برتر فوتبال ساحلی بانوان کشور که از ۲۱ مهرماه به میزبانی شهرداری بندرعباس در زمین ساحلی غدیر برگزار شده بود، پنجشنبه شب با قهرمانی تیم شهرداری بندرعباس به پایان رسید. در سومین روز از مرحله نهایی رقابت‌های فوتبال ساحلی بانوان کشور تیم فوتبال شهرداری بندرعباس موفق شد با نتیجه ۱۱ بر ۲ از سد تیم ملوان بندر ترکمن عبور کرده و برای هفتمین مرتبه جام قهرمانی را بالای سر ببرد.
  • سید ابراهیم رئیسی،‌ رییس جمهور در هفتمین سفر استانی هیئت دولت، صبح پنج‌شنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ وارد شیراز شد و در بدو ورود در فرودگاه شهید آیت الله دستغیب مورد استقبال مسئولین و مدیران ارشد استانی قرار گرفت. در ادامه با جمعی از نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و اقشار مختلف دیدار و در جمع آنان سخنرانی کرد.
  • سید ابراهیم رئیسی،‌ رییس جمهور در هفتمین سفر استانی هیئت دولت، صبح پنج‌شنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ وارد شیراز شد و در بدو ورود در فرودگاه شهید آیت الله دستغیب مورد استقبال مسئولین و مدیران ارشد استانی قرار گرفت. در ادامه با جمعی از نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و اقشار مختلف دیدار و در جمع آنان سخنرانی کرد.
  • اولین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی زنجیره ارزش پوشاک، طراحی، مد، لباس، چرم و صنایع وابسته تهران(مدکس) از ۲۰ مهر در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در حال برگزاری است. این نمایشگاه تا ۲۳ مهر دایر است.
  • هفته اول مسابقات لیگ غرب کشور کشتی نوجوانان از صبح امروز پنج‌شنبه ۲۲ مهرماه، در سالن امام علی(ع) دانشگاه آزاد همدان،آغاز شد. این لیگ در دو بخش آزاد و فرنگی به صورت رفت‌ و برگشت، برگزارخواهد شد که استان‌های کرمانشاه، کردستان، ایلام، لرستان و مرکزی در این مسابقات، حضور دارند.
  • نمایش «رژه اقتداری یگان اسب سوار»، پنجشنبه (۲۲ مهرماه) به مناسبت هفته نیروی انتظامی از امامزاده عبدالله شهرری تا حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) برگزار شد. در حاشیه این مراسم از زحمات کادر درمان بیمارستان فیروزآبادی نیز تقدیر شد.
  • سیمان(Cement) واژه‌ای رومی است که از لغت «سمنتوم» گرفته شده و قدمت آن به پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. سیمان ابتدا در مصر شناخته شده بود و به آن سنگ آهک تکلیس شده می‌گفتند،گروه سیمان تهران به عنوان باسابقه‌ترین تولیدکننده سیمان در کشور با قدمت ۷۰ سال و تامین کننده بیش از ۱۳درصد سیمان کشور می‌باشد. این شرکت درحال حاضر با تولید بیش از ۳ میلیون تن سیمان در سال، توان تولید ۱۳ نوع سیمان اعم از سیمان چاه نفت، سیمان پرتلند، سیمان پوزولانی و غیره را دارد.
  • اختتامیه سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان،شب گذشته چهارشنبه ۲۱ مهرماه با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.
  • زمین‌لرزه‌ای‌ به بزرگی ۴.۲ ریشتر، در ساعت ۰۱:۲۲:۰۵ دوشنبه ۱۹ مهر قلعه خواجه از توابع اندیکا در استان خوزستان را لرزاند. مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زلزله ۴.۲ ریشتری قلعه خواجه را ثبت کرده است. در پی این زمین لرزه روستای "سرشط" از توابع بخش چلو شهرستان اندیکا تخریب شد.
  • اغلب ما هر روز رفت‌وآمد خودروها و نحوه رانندگی و حرکت مارپیچ و بی‌قید برخی موتورسواران را می‌بینیم و گاهی هم از آن هراس به دلمان می‌افتد. این موقعیت، در تهران، بخصوص در مناطق مرکزی و تجاری و پررفت‌وآمدتر پایتخت ترسناک‌تر هم به نظر می‌رسد. یک سمت، مسیر حرکت خودروهاست، ممکن است از هر جا ناگهان ظاهر شوند
  • اغلب ما هر روز رفت‌وآمد خودروها و نحوه رانندگی و حرکت مارپیچ و بی‌قید برخی موتورسواران را می‌بینیم و گاهی هم از آن هراس به دلمان می‌افتد. این موقعیت، در تهران، بخصوص در مناطق مرکزی و تجاری و پررفت‌وآمدتر پایتخت ترسناک‌تر هم به نظر می‌رسد. یک سمت، مسیر حرکت خودروهاست، ممکن است از هر جا ناگهان ظاهر شوند
  • آیین تکریم و معارفه استاندار تهران، چهارشنبه ۲۱ مهر در سالن اجتماعات شهدای گمنام استانداری تهران و با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور و علیرضا زاکانی شهردار تهران برگزار شد. محسن منصوری استاندار جدید تهران روز یکشنبه با رای اعتماد هیات دولت جانشین انوشیروان محسنی بندپی شد.
  • «میر آب» یعنی امیر آب یا رئیس آب، میر آب مدیر و محاسبه گر زمان و ساعت آبی و تقسیم گر عادلانه و تعیین زمان تحویل دادن آب به افراد بوده است. در لغتنامه دهخدا «میرآب» به معنای مباشر و ناظر تقسیم آبها ذکر شده استوظیفه این افراد در دوران کم آبی سنگین تر و مهم تر است زیرا باید تلاش کنند با مدیریت صحیح تنشی میان مردم برای آبیاری رخ ندهد. محمد ابراهیمی 73 ساله میرآب روستای زرآباد در منطقه الموت شرقی استان قزوین است.
  • سه شنبه ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۰،محمدعلی و محمدرضا گرایی، میثم دلخانی و محمدرضا مختاری قهرمانان تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۱ اسلو نروژ به همراه رحیم گیوی مربی شیرازی تیم ملی در میان استقبال ورزش‌ دوستان و مسئولان وارد شیراز شدند.
  • از سری رقابت‌های مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ ساعت ۱۷:۰۰ سه‌شنبه ۲۰ مهرماه تیم‌های ملی ایران و کره جنوبی در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند که در پایان دو تیم به نتیجه مساوی یک بر یک دست یافتند.
  • از سری رقابت‌های مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ ساعت ۱۷:۰۰ سه‌شنبه ۲۰ مهرماه تیم‌های ملی ایران و کره جنوبی در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند که در پایان دو تیم به نتیجه مساوی یک بر یک دست یافتند.
  • بزرگداشت شهدای مسجد قندوز با حضور جمعی از شهروندان سه شنبه ۲۰ مهر در مقابل کنسولگری افغانستان برگزار شد.
  • خط تولید پرسلان پولیش شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا، سه‌شنبه ۲۰ مهرماه با حضور پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان استانی در شهرک صنعتی کاوه افتتاح شد.
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر دانشجویی، سه‌شنبه ۲۰ مهر، همزمان با روز بزرگداشت حافظ شیرازی در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار و از دانشجویان برگزیده تقدیر شد.
  • مسابقات قهرمانی والیبال ساحلی کشور در رده سنی زیر ۱۴ سال با حضور ۲۳ تیم از ۱۷ تا ۲۰ مهرماه در مشهد برگزار و با قهرمانی تیم تهران به پایان رسید، تیم‌های اصفهان، تهران ب و خوزستان نیز به ترتیب به مقام‌های دوم تا چهارم دست ‌یافتند.
  • سیزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در فضایی به وسعت ۹۰ هزار مترمربع با حضور ۴۰۰ شرکت معدنی فعال در حوزه صنعت سنگ در محل دائمی نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات کار خود را آغاز کرد. در این نمایشگاه بیش از ۲۰ هزار تن سنگ کوپ از بیش از ۳۰۰ معدن کشور به نمایش در می آید.
  • آنداراس اییبی، رئیس مجلس شورای ملی سوییس سه‌شنبه ۲۰ مهر با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.
  • رفوگری یا هنر مرمت فرش به روش‌هایی گفته می‌شود که معایب یا خرابی‌های فرش را اصلاح می‌کند. رفوگری یکی از هنرهای اصیل و دیرینه در کشورمان است که همپای هنر فرش‌ بافی به وجود آمده و حرفه‌ای است که جان دوباره به فرش می‌دهدبا توجه به این که فرش نوعی منسوج کاربردی است و به مرور زمان و در نتیجه پوسیدگی یا بید زدگی یا رطوبت و آتش‌سوزی و پارگی و یا کثرت استفاده آسیب پذیر است به دلیل اینکه انجام این کار باید بر روی فرش‌های آسیب دیده صورت پذیرد، نیاز به تخصص و مهارت زیادی است.
  • زمین‌لرزه‌ای‌ به بزرگی ۴.۲ ریشتر، در ساعت ۰۱:۲۲:۰۵ دوشنبه ۱۹ مهر قلعه خواجه از توابع اندیکا در استان خوزستان را لرزاند. مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زلزله ۴.۲ ریشتری قلعه خواجه را ثبت کرده است. این زمین‌لرزه که در عمق ۷ کیلومتری زمین رخ داده است، در مختصات ۳۲.۳۱ درجه عرض شمالی و ۴۹.۶۹ درجه طول شرقی ثبت شده است. این منطقه در روزهای گذشته شاهد چندین زلزله و پس‌لرزه بوده است.
  • به مناسبت هفته نیروی انتظامی، دوشنبه ۱۹ مهر، مسابقات موتور سواری در کلاس‌های مختلف در پیست مجموعه ورزشی آزادی با حضور سردار هادیان‌فر، رییس پلیس راهور ناجا برگزار شد.
  • مراسم تودیع و معارفه استاندار اصفهان دوشنبه ۱۹ مهرماه، با حضور سردار احمد وحیدی وزیر کشور و دیگر مسئولان لشکری و استانی اصفهان در سالن نگین فولاد مبارکه برگزار شد. در این مراسم عباس رضایی، استاندار سابق اصفهان تکریم و سیدرضا مرتضوی به عنوان استاندار جدید اصفهان معرفی شد.
  • جشنواره بادبادک‌ها به مناسبت روز ملی کودک، دوشنبه ۱۹ مهر ماه در محل بوستان ولایت برگزار شد.
  • جشنواره بادبادک‌ها به مناسبت روز ملی کودک، دوشنبه ۱۹ مهر ماه در محل بوستان ولایت برگزار شد.
  • آیین افتتاح ایستگاه شهید رضایی در خط ۶ مترو تهران دوشنبه ۱۹ مهرماه با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران و برخی از مدیران شهری افتتاح و به بهره‌برداری رسید. سپس شهردار تهران از ایستگاه دولت آباد در خط ۶ و سایر پروژه‌های درحال انجام مترو تهران در شهر ری بازدید کرد.
  • مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور روز دوشنبه ۱۹ مهر با حضور ابراهیم رئیسی رییس جمهوری در دانشگاه تهران برگزار شد.
  • اردوی تیم ملی هاکی روی چمن در همدان در حال برگزاری است. ۴۵ورزشکار در این اردو حضور دارند که از این تعداد ۱۸نفر برای حضور در مسابقات آسیایی بنگلادش، انتخاب خواهند شد. همدان از نظر زیرساخت برگزاری اردوهای تیم ملی وضعیت بسیار مناسبی دارد و در کنار شهر نقده تنها شهرهایی هستند که زمین چمن هاکی دارند. اردونشینان تیم ملی برای حضور در مسابقات آسیایی بنگلادش ،آماده می‌شوند. این اردو به مدت یک هفته در همدان در حال برگزاری بوده و فردا آخرین روز تمرین تیم ملی خواهد بود.
  • ظام سنتی تقسیم آب در شهر سمنان قدمتی بیش از یک هزار سال دارد و از قرن‌ها پیش تاکنون رایج و مورد استفاده بوده است. تقسیم آب به صورت سنتی توسط آب پخش کن یا «برجُم کبیر» روی رودخانه گلرودبار انجام می شده است در حقیقت منابع اصلی آب کشاورزی در مناطق مختلف شهر بوده است، هدایت می‌شد و از آنجا با توجه به حقابه هر فرد میزان کل سهم افراد در هر روز تعیین و تخصیص داده می‌شد.
  • کشف و کاوش آسیاب آبی واقع در اراضی دانشگاه بوعلی سینا در حال انجام است. این کاوش ها از یک ماه پیش آغاز شده و تا به دست آمدن نتایج کامل ادامه خواهد داشت. یافته های باستان شناسی در این مطالعات شامل فضاهای معماری، آبراهه‌ها و سنگ آسیاب‌هایی است که تا به امروز به دست آمده است . دکتر اسماعیل همتی سرپرستی این کاوش را بر عهده دارد.
  • روستای «اندج» از توابع الموت شرقی استان قزوین است. شرایط اقلیمی خاص این روستا موجب شده که اندج تولید کننده یکی از مرغوب ترین انواع لوبیا چیتی استان قزوین و چه بسا کشور باشد.ساقه لوبیا از انتهای پایه قطع شده و بعد از حدود ۱۰ روز که بوته لوبیا کاملا خشک شد از پایه ها جدا می‌شود و در مرحله خرمن کوبی با چوبی مخصوص سر دسته‌های تلمبار شده کوبیده می‌شود تا لوبیا از پیله های دور خود جدا شود، در نهایت به وسیله باد دانه های ارزشمند لوبیا چیتی از ساق و برگ جدا و آماده فروش می‌شوند.
  • طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان هرمزگان از روز یکشنبه ۱۸ مهر ماه با ورود سامانه جوی به آب های این استان، افزایش سرعت باد در محدوده ۴۰ کیلومتر در ساعت و افزایش ارتفاع موج تا حداکثر ۱۵۰ سانتیمتر در تنگه هرمز را شاهد خواهیم بود. همچنین در مدت زمان یاد شده در مناطق شرقی و مرکز هرمزگان شاهد وزش باد نسبتا شدید شمال شرقی همراه با گرد و خاک، کاهش موقتی میدان دید افقی و کاهش کیفیت هوا خواهیم بود
  • جمعی از کارگران نیشکر هفت‌تپه در مقابل استانداری خوزستان در اهواز تجمع کردند و خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند. به گفته فرماندار شوش، کارگران نیشکر هفت‌تپه سه ماه حقوق معوق دارند که باید به آن‌ها پرداخت شود و پیگیری‌ها برای پرداخت حقوق معوق کارگران ادامه دارد. علاوه بر پرداخت حقوق، بحث تعیین تکلیف واگذاری شرکت نیشکر یکی دیگر از خواسته‌های کارگران این شرکت است که در تجمعات آن‌ها مطرح می‌شود.
  • صبحگاه مشترک یگان‌های نیروهای مسلح، امروز (۱۷ مهرماه) به مناسبت گرامیداشت هفته نیروی انتظامی در ستاد فرماندهی انتظامی خوزستان برگزار شد.
  • شرکت دامداری تلیسه نمونه (وابسته به بنیاد مستضعفین انقلاب اسلامی) از واحدهای دامپروری استان تهران است که به تولید شیرخام، دام، ماهی و انواع محصولات زراعی می‌پردازد. این شرکت سالانه بالغ بر ۵۰ هزار تن شیرخام و ۵۰ تن تولید ماهی قزل آلا دارد. همچنین دامداری تلیسه نمونه اولین شرکت دامداری پذیرفته شده در بازار سرمایه فرابورس می‌باشد و در راستای اقتصاد مقاومتی، با افزایش ظرفیت واحد شهریار و راه اندازی واحد تعطیل شده حسن آباد در سال‌های اخیر به رشد صد در صدی تولید دست‌یافته است.
  • به مناسبت هفته نیروی انتظامی، شنبه ۱۷ مهر، گروهی از ماموران پلیس با حضور در میدان ولیعصر تهران در بین مردم گل و شیرینی توزیع کردند. این مراسم با حضور سردار رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران برگزار شد.
  • مراسم افتتاحیه ۳۴ دوره جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان، بامداد ۱۶ مهرماه در سالن همایش‌های بین‌المللی اصفهان با حضور مسئولین استانی برگزار شد. جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوان به مدت یک هفته از تاریخ ۱۶ مهرماه الی ۲۱ مهرماه به صورت فیزیکی و آنلاین به کار خود ادامه می‌دهد. برای این دوره از جشنواره شعار (سینما سرزمین خیال) انتخاب شده است.
  • حجره‌داران بازار بزرگ تهران همیشه قبل از بالا آمدن خورشید مغازه‌ها را باز می‌کنند؛ دم در می‌نشینند، جلوی مغازه را آب‌ می‌زنند و منتظر اولین مشتری می‌مانند. کارگرها و باربرها کم کم پیدا می‌شوند و منتظر صاحب مغازه‌اند تا کار را شروع کنند.کارتن‌خواب‌های پنهان شده پشت وسایل مغازه‌ها یا داخل چادرها، کم کم از خواب بیدار می‌شوند. بازار قدیم، قلب تپنده و خاطره صدها ساله پایتخت، با صدای چرخ باربرها و بالا رفتن کرکره‌ها آماده هیاهوی همیشگی خود می‌شود.
  • حجره‌داران بازار بزرگ تهران همیشه قبل از بالا آمدن خورشید مغازه‌ها را باز می‌کنند؛ دم در می‌نشینند، جلوی مغازه را آب‌ می‌زنند و منتظر اولین مشتری می‌مانند. کارگرها و باربرها کم کم پیدا می‌شوند و منتظر صاحب مغازه‌اند تا کار را شروع کنند.کارتن‌خواب‌های پنهان شده پشت وسایل مغازه‌ها یا داخل چادرها، کم کم از خواب بیدار می‌شوند. بازار قدیم، قلب تپنده و خاطره صدها ساله پایتخت، با صدای چرخ باربرها و بالا رفتن کرکره‌ها آماده هیاهوی همیشگی خود می‌شود.
  • پروژه راه‌آهن تهران ـ همدان ـ سنندج به طول ۴۱۰ کیلومتر به‌صورت یک‌خطه با سرعت طرح ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای مسافربری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای بار توسعه در این دو استان را شتاب دهد. مسیر خط آهن راه‌آهن همدان - سنندج در سه قطعه در حال ساخت است که قطعه اول از بهار همدان تا دوسر قروه به طول ۶۴ کیلومتر، قطعه دوم از دوسر قروه تا نزدیکی دهگلان به طول ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم از دهگلان تا ایستگاه پایانی سنندج به طول ۳۰ کیلومتر احداث‌ شد.
  • طرح ضربتی واکسیناسیون دانش آموزان شهر تهران در گروه‌های سنی ۱۲ تا ۱۸ سال به صورت جهادی در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ مهر در بیش از ۹۰ مدرسۀ شهر تهران که به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند، در حال انجام است. بر اساس اعلام ستاد کرونا نحوه اجرایِ طرح ضربتی انجام شده است. این گزارش از شش مدرسه مختلف در تهران تهیه شده است.
  • طرح ضربتی واکسیناسیون دانش آموزان شهر تهران در گروه‌های سنی ۱۲ تا ۱۸ سال به صورت جهادی در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ مهر در بیش از ۹۰ مدرسۀ شهر تهران که به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند، در حال انجام است. بر اساس اعلام ستاد کرونا نحوه اجرایِ طرح ضربتی انجام شده است. این گزارش از شش مدرسه مختلف در تهران تهیه شده است.
  • سد امیرکبیر که به نام سد کرج هم شناخته می‌شود، یکی از پنج سد اصلی تامین کننده منابع آبی استان تهران است. با توجه به خشکسالی شدید در کشور که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، در حال حاضر ۹۷ میلیون متر مکعب از ظرفیت ۱۸۰ میلیون متر مکعبی سد کرج پر است و با این آمار می‌توان گفت ظرفیت این سد ۲۵ درصد منفی است. در شش ماه اول امسال ورودی سد کرج ۵۰ درصد کاهش داشته است؛ این در حالی است که امسال میزان بارش‌ها در استان البرز ۳۰ درصد کمتر از حد نرمال است و پاییز خشک و بی‌آبی در انتظار سدهای استان البرز است.
ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود