انتقاد گراهام و بولتون از اجرای سیاست فشار حداکثری علیه ایران

«لیندسی گراهام»، نماینده جمهوری‌خواه و «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا از نحوه اجرای سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران در دوران ریاست‌جموری «دونالد ترامپ» انتقاد کرده‌اند.

لیندسی گراهام یکی از سناتور‌های جمهوری‌خواه است که جزو حامیان افراطی دونالد ترامپ محسوب می‌شود. بولتون، در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به عنوان مشاور امنیت ملی منصوب شد و به دلیل پاره‌ای اختلافات، اخراج شد.

گراهام در انتقاد خودش می‌گوید که دونالد ترامپ توضیحی درباره هدف نهایی‌اش از اجرای سیاست فشار حداکثری ارائه نکرده است.

گراهام گفت: «انتقادی از دولت ترامپ که بیش از همه برای من معتبر است این است که “هدف نهایی چه بود؟ ” شما از برجام که من از آن خوشم نمی‌آید خارج شدید، ولی هدف نهایی‌تان چه بود؟»

وی در ادامه گفت: «من دولت ترامپ را در این خصوص تحت فشار قرار دادم، ولی آن‌ها هیچ وقت برایم توضیح ندادند قرار بود مقصد نهایی چگونه باشد.»

جان بولتون هم در یک سخنرانی جداگانه گفت که دولت ترامپ در اجرای سیاست فشار حداکثری «عملکردی ناقص» داشت.

او گفت: «ما می‌توانستیم کار‌های خیلی بیشتری انجام دهیم. نمی‌خواهم در اینجا وارد دلایل و مسائل داخلی شوم، ولی همه با اجرای سیاست واقعی کارزار فشار حداکثری موافق نبودند. صرفنظر از این موضوع، استفاده موثر از تحریم‌های یکجانبه آمریکا اثرات مخربی روی اقتصاد ایران داشت.»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

ترامپ در حالی ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی از قدرت کنار رفت که در تحقق اهداف ضد ایرانی‌اش کاملاً ناکام ماند. او به علاوه، در داخل آمریکا به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، دامن زدن به تنش‌ها با ایران، از بین بردن آثار تحریم‌ها به دلیل استفاده مفرط از آن‌ها و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در دوران ۴ ساله حضورش در کاخ سفید به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

مقام‌های دولت جو بایدن بار‌ها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده و گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند، اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود