نماینده آمریکا در سازمان ملل ادعاهای ضدایرانی واشنگتن را تکرار کرد

«لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه ادعاهای خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد.

به نوشته وبگاه صهیونیستی «عاروتص شوع»، گرینفیلد در نشستی با خبرنگاران بدون اشاره به خروج یک‌جانبه واشنگتن از توافق برجام گفت، دولت آمریکا بابت فعالیت‌های هسته‌ای ایران که از تعهدات ذیل توافق هسته‌ای تبعیت نمی‌کند نگران هستیم.

او با تکرار ادعاهای واشنگتن علیه تهران گفت، آمریکا متعهد است این اطمینان را حاصل کند که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین تأکید کرد، در موضع واشنگتن درخصوص به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان تغییری ایجاد نشده است.

گرینفیلد در حالی این اظهارات را بیان کرده که به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، وی قصد دارد از روز یکشنبه و به‌مدت پنج روز به غرب آسیا سفر کند.

او قصد دارد در این سفر، با مقامات فلسطینی، اردنی و رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کند. این اولین سفر یک مقام دولت «جو بایدن» به فلسطین اشغالی از زمان روی کار آمدن «نفتالی بنت» نخست‌وزیر این رژیم خواهد بود.

از سوی دیگر «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا نیز عصر جمعه (به وقت تهران) در سخنانی گفته است که تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام روشن است.
ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

تا کنون شش دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است. گفتنی است مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ قرار است هشتم آذر ماه در وین برگزار شود.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

امروز (جمعه) «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه «پرس تی‌وی» در توضیح این موضوع که پیش‌تر عنوان کرده بود این مذاکرات، هسته‌ای نیست، گفت: «ما مذاکرات هسته‌ای را در سال ۲۰۱۵ به اتمام رساندیم که نتیجه آن توافق برجام بود. آمریکایی‌ها با خروج از برجام، هم برجام را نقض کردند و هم قطعنامه ۲۲۳۱ را که در پی آن، هم تحریم‌های گذشته و هم تحریم‌های جدید را علیه ملت ایران اعمال کردند. هدف اصلی مذاکرات آینده، بازگشت آمریکا از این تحریم‌هاست».

باقری کنی در ادامه گفت: «یکی از موضوعات مهم در دستور کار گفت‌وگوها این است که ما به تضمین‌هایی دست پیدا کنیم که از تکرار مجدد نقض فاحش یک توافق بین‌المللی جلوگیری کنیم. آمریکایی‌ها با نقض برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و تحمیل تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران، صرفا به جمهوری اسلامی ایران خسارت وارد نکردند، بلکه به کشورهای دیگر عضو برجام نیز خسارت وارد کردند».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پستی در اینستاگرام نوشت: «جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد در بن‌بست‌های باقی‌مانده از گفت‌وگوهای پیشین، بماند. ضمن این که آنرا در دسترس خود دارد. معتقدم اگر طرف‌های مقابل با رویکردی جدی و مثبت وارد وین شوند، دستیابی به یک توافق خوب آن هم در کوتاه مدت امکان‌پذیر است».

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود