موفقیت ایران در بازآماد «بالگردهای نظامی سیکورسکی استالیون»

یک نشریه آمریکایی در مطلبی به توانمندی نیروهای متخصص بخش بازآماد هواپیما و بالگردهای نظامی ایران اشاره کرد و نوشت، مهندسان صنعت هوایی ایران با تهیه قطعات و مهندسی معکوس توانسته‌اند ۶ فروند بالگرد آمریکایی خود را بعد چند سال به حالت آماده به پرواز بازگردانند.

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» روز یکشنبه در مطلبی درباره تجهیز بالگردهای نظامی ایران به تانکرهای سوخترسان نوشت، ایران در سال ۲۰۱۵ یکی از بالگردهای قدیمی «آر اچ ۵۳ دی» ساخت آمریکا به لوله‌های ویژه سوخت‌گیری هوایی حین پرواز مجهز کرد که به این بالگرد سنگین و دوربرد اجازه می‌دهد مسافت پرواز خود را بیشتر کند.

سیکورسکی‌اچ-۵۳ سی استالیون، یک بالگرد ترابری سنگین، محصول شرکت سیکورسکی است. سی‌استالیون بالگردی از خانواده بالابر و ترابری سنگین که برای استفاده تفنگداران آمریکا طراحی شده است. این بالگرد هم‌اکنون در ایران، مکزیک، آلمان، و همچنین نیروی هوایی آمریکا (نوع اچ‌-۵۳) در حال خدمت است.

*تلاش‌های مدبرانه ایران در بازآماد بالگردها

به نوشته این نشریه، این اقدام ایران که در تصاویر نیز مشهود است، نشانه دیگری از تلاش‌های مدبرانه برای حفظ و حتی بهبود زرادخانه هوایی خود بوده است. نیروی هوایی ایران عمدتاً متشکل از سخت‌افزار ایالات متحده قبل از انقلاب اسلامی از دهه ۱۹۷۰ به‌علاوه تجهیزات روسی است که ایران از عراق بدست آورده است.

در ادامه این گزارش آمده است ،اما اضافه شدن یک لوله سوخت‌گیری هوایی موجب تعجب شده است. ایران البته تاکنون این مسئله را علنی نکرده است، اما ظاهر یک بالگرد مجهز به لوله سوختگیری هوایی نشان می‌دهد که تهران در حال کار بر روی ناوگان جدید تانکرهای هوایی است.

*غنیمت‌ گیری ایران از آمریکایی‌ها

این نشریه با اشاره به برخورداری ایران از چند فروند بالگرد آراچ ۵۳ دی از شرکت آمریکایی «سیکورسکی» و دستیابی ایران به بالگردهای برجامانده از نیروهای آمریکایی در عملیات طبس نوشت، مهندسان شرکت‌های هواپیمایی دولتی ایران، قطعات این بالگردهای رها شده را استفاده کرده و ۶ فروند بالگرد اصلی خود را بعد چند سال به حالت آماده پرواز بازگردانند. ایران البته شروع به تهیه قطعات یدکی از عوامل آمریکایی و سنگاپوری کرد که از طرف ایران کار می‌کردند.

به نوشته نشنال اینترست، در سال‌های اخیر، ایرانی‌ها نه تنها ۶ فروند بالگرد آراچ ۵۳ اصلی را بازسازی کردند، بلکه قطعات کافی برای تعمیر یکی از بالگردهایی که آمریکایی‌ها در طبس رها کرده بودند نیز در اختیار داشتند.

این نشریه آمریکایی در خاتمه نوشت، بالگرد مجهز به لوله سوختگیری هوایی نشان از دو مورد دارد، اهداف آزمایشی یا حتی تبلیغاتی یا اینکه ایران در حال کار بر روی ناوگان جدید مبتنی برهواپیمای سی-۱۳۰ است.

*سوخو فیترهای آماده ماموریت ایران

پیشتر نیز اندیشکده آمریکایی «واشنگتن در زمینه باز آماد جنگنده «سوخوفیتر» توسط نیروی هوایی سپاه پاسداران ایران نوشت، با وجودی که سوخو-۲۲ قدیمی است، اما این جنگنده نیز برای ایرانی که در کسب هواپیماهای جدید ناتوان هستند خود «نعمتی» است. این جنگنده‌ها در پایگاه هوایی «سید الشهدا» در شیراز مستقرند و قادرند در بوشهر، بندر عباس ، جاسک و کنارک در مواقع لازم مستقر شوند.

*پایگاه‌های آمریکا در پوشش فیترهای ایران

این جنگنده می‌تواند با حمل بمب ۲۰۰۰ کیلوگرمی و تا مسافت ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتری در ماموریت‌های ارتفاع پایین به اهداف سطحی حمله کند. فیتر‌های مسلح، با پرواز خارج از فضای پایگاه اصلی خود قادرند به ریاض نیز برسند، مسافتی که تمامی مناطق گشتزنی و پایگاه‌های نیروی دریایی آمریکا را در خلیج فارس شامل می‌شود.

در این گزارش آمده است، شاید جنگنده‌های سوخو فیتر قادر نباشند از سامانه‌های پیشرفته‌تر دفاع هوایی ، پرنده‌های رهگیر و هواپیماهای هشدار سریع آمریکا و دیگر کشورها بگریزند، اما با این وجود در یک رزم پیشرفته، حمل سلاح برای یک جنگنده موردی مهمتر است و بنابراین، فیتر را می‌توان به موشک‌های کروز تجهیز و از آن استفاده کرد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود