اردیبهشت، ماه خوبی برای واسطه گران بازار خودرو نبود. گزارشها نشان میدهند که متوسط قیمت خودروهای داخلی در بازار، در پایان اردیبهشت ماه حدود ۵.۳ درصد افت کرده و این در حالی است که بازدهی این بازار در فروردین ماه نیز منفی بوده است. البته، افت بازدهی در بازار خودرو در حالی صورت میگیرد که بازدهی در بازارهای موازی (مسکن، ارز، طلا و ارزهای دیجیتال) نیز طی ماه گذشته نزولی بوده است.
مهمترین خبر برای بازار خودرو در جریان هفتهای که گذشت، روز جمعه رخ داد. در این روز، این زمزمه به گوش رسید که ممکن است تعداد چهرههای تایید صلاحیت شده برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوریِ پیش رو، افزایش پیدا کند. اگر این اتفاق بیفتد، میتوان به کاهش بیشتر قیمت ارزهای خارجی و به دنبال آن افت قیمت در بازارهایی همچون بازار خودرو هم امیدوار بود. همزمان، تلاش خودروسازان برای در دست گیری انحصار واردات خودرو به کشور هم در جریان است، موضوعی که در صورت نهایی شدن، میتواند به نوبه خود به افت قیمت خودروهای داخلی بینجامد.
اردیبهشت، ماه خوبی برای واسطه گران بازار خودرو نبود. گزارشها نشان میدهند که متوسط قیمت خودروهای داخلی در بازار، در پایان اردیبهشت ماه حدود ۵.۳ درصد افت کرده و این در حالی است که بازدهی این بازار در فروردین ماه نیز منفی بوده است. البته، افت بازدهی در بازار خودرو در حالی صورت میگیرد که بازدهی در بازارهای موازی (مسکن، ارز، طلا و ارزهای دیجیتال) نیز طی ماه گذشته نزولی بوده است.
کاهش تورم انتظاری، اصلیترین دلیل برای افت بازدهی در بازار خودرو بوده است. با این همه، ظهر روز جمعه، این زمزمه در فضای سیاسی کشور طنین انداز شد که ممکن است تعداد چهرههای تایید صلاحیت شده در انتخابات ریاست جمهوری آینده افزایش پیدا کند. اگر این اتفاق بیفتد، میتوان به بهبود وضعیت مذاکرات میان ایران و قدرتهای جهانی خوش بینتر بود و به این ترتیب، تورم انتظاری برای ارزهای خارجی، باز هم کمتر خواهد شد و قیمتها در بازارهایی همچون بازار خودرو نیز افت بیشتری خواهند داشت.
واردات خودرو توسط خودروسازان؟
در عین حال، با تغییر سریع شرایط سیاسی و افزایش احتمال کاهش فشار تحریمها در آینده میان مدت، بحث آغاز دوباره واردات خودروهای خارجی به کشور نیز به میان خواهد آمد. این در حالی است که طی هفته گذشته، رفت و آمد نمایندگان خودروسازان به کمیسیون صنایع مجلس برای مخالفت با قیمت گذاری دستوری، همچنان ادامه داشته و ظاهراً صحبتهایی هم در مورد آزادسازی واردات خودرو به کشور در میان بوده است.
با این همه، گویا خودروسازان اصرار دارند که اگر قرار است قیمت دستوری خودروهای داخلی به اندازهای افزایش پیدا نکند که ضررهای آنان را پوشش دهد، در مقابل، مجلس اجازه واردات خودرو توسطِ خود خودروسازان را به آنها بدهد تا بخشی از زیانهای تولید با قیمت دستوری در داخل جبران شود.
در شرایط کنونی به واسطه توقف واردات خودرو، اگر بازار انحصاری در این زمینه شکل بگیرد، به طور حتم خودروسازان میتوانند عایدی مناسبی داشته باشد. هر چند این مسیر همچنان در حد یک ایده در مجلس باقی مانده، اما لغو توقف واردات خودرو از دیگر راههای موجود در دستور کار مجلس قرار دارد.
در ادامه فهرست قیمت برخی از خودروهای داخلی و خارجی در بازار ایران را در پایان هفته منتهی به ۱۴ خردادماه مشاهده میکنید: