رحمانی‌فضلی: «رئیسی» رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران شد/تخلف تأثیرگذار نداشتیم

وزیر کشور اعلام کرد: «سید ابراهیم رئیسی» با ۱۷.۹۲۶.۳۴۵ رأی به عنوان رئیس‌جمهور اسلامی ایران انتخاب شد.

به گزارش باطن به نقل از خبرگزاری مهر، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور بعد از ظهر امروز(شنبه) در نشست خبری که در ستاد انتخابات وزارت کشور برگزار شد، گفت: لازم است از زحمات همه کسانی که در امر مهم و خطیر انتخابات فعالیت‌هایی را انجام دادند، تشکر کنم و این حادثه باشکوه و با شعور را رقم زدند و موجب شدند که ما بتوانیم یک بار دیگر از توفیق داشتن اختیار، اراده و اعمال حاکمیت در پناه تعالیم اسلامی، آموزه‌های دینی و به یادگار مانده امام (ره) بهره‌مند شویم.

وزیر کشور تصریح کرد: حتما در این وضعیت در ابتدا باید قدردان لطف خداوند متعال بود. همچنین شاهد حضور پرشکوه مردم در انتخابات بودیم که جای تشکر دارد، این در حالی است که فشارهای روانی و تبلیغاتی زیادی در این مدت ناشی از فشارها و سختی‌های تحریم‌ها انجام می‌شد.

وی ادامه داد: دشمنان در روند ایجاد نارضایتی‌ها نقش زیادی داشتند، آنها فکر می‌کنند با فشار بر این مردم می‌توانند به اهداف خودشان برسند، اما مردم ما بنا به هدایت و راهنمایی مقام معظم رهبری که لحظه به لحظه با هدایت‌ها و راهنمایی‌هایشان راه حرکت در مسیر انقلاب را به ما می‌آموزند، موجب این شکوه و عظمت شدند.

رحمانی‌فضلی گفت: همچنین لازم است از مقام معظم رهبری تشکر ویژه داشته باشم که همواره حامی و پشتیبان ما بودند و چه پیش از انتخابات و چه در حین آن، ما را هدایت کردند، همچنین از دولت و شخص رئیس‌جمهور هم تشکر می‌کنم که تمام اختیارات و راهنمایی‌های لازم را در اختیار وزارت کشور و ستاد انتخابات قرار دادند.

وزیر کشور همچنین با تشکر از مجریان و ناظران انتخابات اظهارداشت: همچنین از رسانه‌ها و به ویژه صداوسیما، دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی، نظامی، قوه قضاییه و از همه کسانی که در حوزه‌های مختلف توانستند امر بزرگ انتخابات را به خوبی رقم بزنند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی در ادامه با اشاره به آمار نهایی شمارش آراء سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: از ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ واجد شرایط رأی‌گیری، ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر کل آرای مأخوذه بوده و میزان مشارکت ۴۸.۸ درصد بوده است.

وزیر کشور افزود: سیدابراهیم رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی حائز مقام اول و از طرف مردم امانتدار دستگاه اجرایی و به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد.

وی گفت: همچنین محسن رضایی میرقائد ۳ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رأی، عبدالناصر همتی ۲ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ رأی، سیدامیر حسین قاضی‌زاده‌هاشمی ۹۹۹ هزار و ۷۱۸ رأی کسب کرده‌اند و مجموع آراء باطله هم ۳ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ است.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: امیدوارم خداوند متعال همه کسانی را که قصد ارادت، خدمت به مردم عزیز و انقلاب اسلامی ایران را دارند، مورد عنایت قرار دهد و آنان بتوانند با تکیه بر اراده الهی، کمک مردم و همه کسانی که در عرصه جغرافیایی ایران دل در گرو این مردم، دین خدا و کشور دارند، موفق باشند و همه مطالبات و خواسته‌های مردم را محقق کنند.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی درخصوص علت تاخیر در اعلام نتایج آراء،گفت: ما 66 هزار شعبه در کشور داریم و ناظرین و اجرائیات ما باید صورتجلسات را امضا کنند، این صورت جلسات، در سلسله مراتبی در تهران، شورای نگهبان و هیئت اجرایی باید امضا شود و اگر امضا نکنند، رسمی نخواهد بود.

وی افزود: ظهر امروز، حدود 200 شعبه هنوز تائیدیه نهایی توسط ناظرین را نگرفته بودند، بنابراین بنده نتوانستم نتایج نهایی را اعلام کنم.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل حضور شبانه عبدالناصر همتی در ستاد انتخابات کشور و اینکه آیا در روند اجرای انتخابات، تخلفاتی به وزارت کشور ارسال شده است؟، گفت: آقای همتی به وزارت کشور آمده بودند تا به اعضای ستاد خسته نباشید بگویند، وی علاوه بر این مسئله، بر رعایت کامل قوانین و مقررات نیز تأکید داشت.

رحمانی‌فضلی گفت: فرآیند انتخابات‌ها بسیار پیچیده است و از مرحله ثبت‌نام، اخذ رأی و شمارش آراء در بیش از 66 هزار شعبه باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد؛ ما سعی کردیم با الکترونیکی کردن و تعبیه نکات کنترلی مطمئن، از تخلفات جلوگیری کنیم.

وزیر کشور گفت: در برخی نقاط کشور، گزارشاتی می‌آمد که عده‌ای خرید و فروش رأی کردند یا تبلیغات را در ایام غیر از تبلیغات انجام دادند، اما هیچ تخلفی که در فرآیند انتخابات تأثیر بالایی داشته باشد، نداشتیم.

رحمانی‌فضلی همچنین با اشاره به نحوه شکایت نامزدهای انتخابات نسبت به نتایج اعلام شده، گفت: از امروز تا 10 روز، فرصت شکایت وجود دارد و شورای نگهبان به آنها رسیدگی می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان اعلام نتایج سه انتخابات شوراها، میاندوره‌ای مجلس و خبرگان رهبری تأکید کرد: در میاندوره‌ای مجلس و بویژه در شوراها، تعداد نامزدها خیلی زیاد است و شمارش آراء در تهران و کلانشهرها زمان می‌برد.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین خبرها درباره حمله عناصر ضدانقلاب به ایرانیانی که قصد شرکت در انتخابات داشتند، گفت: این را باید از وزارت امور خارجه سوال کنید، من خبر ندارم.

خبر انتخابات 1400رحمانی فضلیوزارت کشور
نظرات (0)
افزودن نظر