یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: صحبتهای روسای قوا در جمع عمومی مراسم تحلیف به نظرم فقط میتواند نشانه این باشد که تاکید آقایان بر این بود که پیامی را مخابره و منتقل کند مبنی بر اینکه یک رویکرد جدید در ایران شروع شده که با قبل متفاوت است و حالا باید منتظر نتایجش باشیم.
جلال میرزایی درباره صحبتهای سیدابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف ریاست.جمهوری گفت: روز تحلیف صحبتهای رئیسجمهور در حوزه سیاست داخلی اشارهای داشت مبنی بر اینکه در دولت مردمیاش دستهبندی سیاسی، قومی، قبیلهای و مذهبی رنگ میبازد؛ در مورد قومی و قیبلهای من این را تائید میکنم و این مطلب درست است اما در موارد سیاسی باید بگویم برای اینکه بتوانیم وضعیت سیاسی کشور را سامان دهیم، نیاز است دولت با طیفها و تشکلهای سیاسی تعامل داشته باشد؛ چراکه هر کدام از این تشکلها، جناحها و احزاب سیاسی بخشی از جامعه را نمایندگی میکنند.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طبیعیترین حالت برای دولت این است که هم بتواند از طریق نظرسنجی و نظرخواهی نظرات و انتقادات مردم را دریافت کند و هم اینکه نظر آنان را از طریق احزاب و گروههای سیاسی بگیرد.
وی با اشاره به اینکه با توجه به آن چیزی که در صحبتهای رئیسی دیده شد و عمکلردش در چیدمان کابینه احتمالی، به نظر میرسد وی به جای تعامل با احزاب و جناحها ترجیح میدهد با مردم از یک سو و از سوی دیگر با برخی از نخبگان ارتباط بگیرد، اظهار داشت: به نظر میرسد تشکلها و احزاب در دولت رئیسی به حاشیه میروند؛ چراکه حتی در این مدت با احزاب اصولگرا یا شورای مرکزی و هیأت رئیسه آنان درباره کابینه جلسهای برگزار نکرده است که این امر پیام دارد، حتی در دایره مشاوران ایشان مشاهده نکردیم که آنان در رابطه با تشکیل کابینه در این مدت با احزاب اصولگرا و آنهای که در حمایت وی بیانیه دادند، نشستی برگزار کند و نظر آنها را بگیرد.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به اعتقاد من دولت رئیسی بدون واسطه احزاب و گروههای سیاسی با مردم ارتباط برقرار خواهد کرد، ادامه داد: اگر این گمانهزنی درست باشد، در این صورت ما در دولت وی شاهد پر رنگتر شدن سفرهای استانی رئیسجمهور و سایر مقامات دولتی به استانها و شهرستانها خواهیم بود و کمتر با احزاب، گروهها و طیفهای سیاسی تعامل میکند.
وی با اشاره به دیگر صحبتهای رئیسی در مراسم تحلیف در خصوص سیاست خارجی و رویکرد ایران در قبال برداشتن تحریمها و سایر مشکلات در عرصه بینالمللی، گفت: صحبتهای رئیسی در حوزه سیاست خارجی نشانه تغییراتی در مقایسه با رویکردهای دولتهای سابق است؛ چراکه ما مشاهده میکنیم زمانی مرحوم هاشمی، آقایان خاتمی و روحانی در صحبتهایشان از لزوم بهبود روابط با اروپا و تنش زدایی در روابط با آمریکا صحبت به میان آورند اما در صحبتهای رئیس دولت سیزدهم آن چیزی که مشاهده کردیم تاکید بر توسعه روابط با همسایگان و عبور از ضرورت بهبود روابط با غرب و تنشزدایی با آمریکا بود و از کنار این موضوع گذشتند و اشارهای به آن نکردند.
میرزایی گفت: این که آیا این راهبرد یا تاکتیک جواب خواهد داد باید صبر کنیم تا در ۲ الی ۳ هفته آینده تشکیل کابینه شود وزیر امورخارجه مشخص شود و منتظر اتفاقاتی باشیم که رخ خواهد داد.
وی ادامه داد: این سخنان دارای دو وجه است؛ یا تاکتیک است یا راهبرد. اگر ما بگوییم این راهبرد نیست و بیشتر تاکتیک است بر اساس مواضع برخی از منتقدان آقای روحانی که پیش از این ابراز میداشتند و میگفتند وی با مواضع مسالمتجویانه و نرمی که میگیرد این پیام را به اروپا و آمریکا منتقل میکند که این امر حل برخی از مسائل از جمله برجام را دشوار میکند؛حالا میشود این را بگذاریم به حساب اینکه آقای رئیسی به شدت دقت و وسواس دارد که صحبتی نکند در مورد ضرورت بهبود روابط با اروپا تا این نشانه ضعف جمهوری اسلامی قلمداد نشود که ایران در موضع سختی است و باعث شود در مذاکرات شرایط دشواری برای امتیاز گیری ما به وجود بیاورد.
میرزایی ادامه داد: شاید بشود این گونه تعبیر کرد؛ منتقدان آقای روحانی میگفتند وی با اظهار ضعف و بیان بعضی از نارساییها نمیتوانست از دستاوردهای میدانی در حوزه سیاست خارجی استفاده کند و امتیاز بگیرد.
این فعال سیاسی اصلاحطلب خاطرنشان کرد: حال باید صبر کنیم؛ اگر اینگونه حرف زدن تاکتیک باشد مشکلی نیست اما اگر راهبرد باشد که به نظر من بسیار جای بحث دارد چگونه قرار است با این موضعگیری منافع کشور را تامین کنیم و مشکلاتی که امروز از آنها سخن گفته میشود از میان برداریم ؟
وی درباره اینکه پس از برگزاری مراسم تحلیف انتقاداتی نسبت به قالیباف و رئیسی وارد شد که بیان کردن مشکلات داخلی کشور جایش در این مراسم و مقابل مهمانان خارجی نبود، گفت: چه در آستانه روی کار آمدن مجلس و چه در حال حاضر که در آستانه تشکیل دولت جدید هستیم این جریانی که قدرت را به دست گرفته است چه در دولت و چه در مجلس تصورش این است که عامل اصلی مشکلات معیشتی مردم و همین طور کشور از سومدیریت قبلی بوده است؛ بنابراین شاید میخواستند این پیام را در مراسم تحلیف به خارجیها بدهند که همچنان بر این باورند بحث سامان دادن به داخل از طریق یک مدیریت جدید امکان پذیر است و اینگونه وجه تمایز خودشان را با دولت قبلی بیان کنند.
میرزایی ادامه داد: این که صحبتهای رئیس مجلس و رئیسجمهور درست یا نادرست بوده است که ما اختلافات و مسائل داخلیمان را در جمع های خارجی بیان کنیم یا نه؛ بازمیگردد به این که معمولا دولتهایی از این حربه برای امتیازگیری استفاده میکنند البته به این صورتی که ما در مجلس خودمان شاهد بودیم.
وی ادامه داد: به طور مثال مرسوم است اگر دموکراتها روی کار هستند میگویند اگر با ما همکاری نکنید جمهوری خواهان بیایند شرایط را سختتر میکنند، یا این که ما هم در مذاکرات برجام از این شگرد استفاده کردیم و گفتیم اگر شما به ما امتیاز ندهید جریان دیگری روی کار میآید که شاید بدتر باشد و با شما تعامل نکند که باعث میشود مسئله حل نشود.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معمولا اینگونه صحبتها وجود دارد اما در جای خودش به عنوان ابزار استفاده میشود تا بتواند راهگشا باشد و مسئلهای را حل کند؛ اما در این جمع عمومی به نظرم فقط میتواند نشانه این باشد که تاکید آقایان بر این بود که پیامی را مخابره و منتقل کند مبنی بر اینکه یک رویکرد جدید در ایران شروع شده که با قبل متفاوت است و حالا باید منتظر نتایجش باشیم.