دیوار مستحکم بازار ارز
تثبیت قیمت دلار

صبح امروز دامنه نوسان قیمت دلار پایین بود. قیمت دلار نزدیک 27 هزار و 400 تومان است. سکه در بازگشت به کانال 12 میلیون تومان ناکام ماند. حباب قیمتی سکه کوچک شد.

 قیمت دلار آمریکا روز گذشته به کانال 27 هزار تومان وارد شد و با قدرت در این کانال باقی ماند. قیمت دلار عصر روز گذشته روی 27 هزار و 390 تومان قرار داشت. قیمت دلار در شروع معاملات امروز 27 هزار و 400 تومان بود. تحلیل‌گران در این مرحله مرز 27 هزار و 500 تومان را برای دلار مهم تلقی می‌کنند. احتمالا تنها با عبور دلار از این مرز معامله‌گران با قصد جدی خرید وارد بازار شوند و در غیر این صورت به سودگیری در سطوح قیمتی کنونی اکتفا ‌کنند. قیمت دلار صبح امروز حرکت معناداری به سمت 27 هزار و 500 تومان نداشت. قیمت دلار در پایان معاملات نیمه اول امروز روی 27 هزار و 370 تومان قرار گرفت.

عدم قطعیت در مورد احیای برجام

در مورد مذاکرات احیای برجام که در ماه‌های اخیر مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت دلار بوده است، اظهار نظر قطعی صورت نمی‌گیرد، اما به نظر می‌رسد شانس احیای برجام به اندازه چند ماه قبل بالا برآورد نمی‌شود. سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به اظهارات نماینده روسیه در مورد شروع دور جدید مذاکرات، گفت:«با توجه به تحولاتی که در قوه مجریه در حال وقوع است، ممکن است برخی تغییرات صورت گیرد.» خطیب‌زاده علاوه بر این اظهار کرد که مواضع ایران تغییر نکرده است، اما تاریخ شروع دور جدید مذاکرات پس از اطمینان از تغییر و تحولات اعلام خواهد شد. عدم قطعیتی که در اظهارنظرها در مورد احیای برجام وجود دارد باعث شده نیروهای نزولی در بازار دلار قدری تضعیف شوند.

ناکامی سکه در بازگشت به کانال 12 میلیون تومان

قیمت سکه امامی عصر روز گذشته رقم‌هایی بالای 12 میلیون تومان را به ثبت رساند، اما در آخرین ساعات معاملات دوباره زیر این مرز قرار گرفت. قیمت سکه عصر روز گذشته روی 11 میلیون و 970 هزار تومان بود. امروز اولین روز کاری هفته بازارهای جهانی است. طلا معاملات امروز را با قیمت حوالی 1787 دلار آغاز کرد. قیمت طلا در ساعت 11 و 30 دقیقه صبح به وقت ایران روی 1786 دلار قرار داشت. قیمت سکه در شروع معاملات امروز از عصر روز گذشته قدری پایین‌تر بود. قیمت سکه در شروع معاملات امروز روی 11 میلیون و 950 هزار تومان قرار داشت. حباب قیمتی سکه با احتساب قیمت 27 هزار و 400 تومان برای دلار نزدیک به 4 درصد (3.72 درصد) به دست می‌آید. حباب قیمتی سکه بعد از افت قیمت طلا و قرار گرفتن آن زیر 1800 تا 7 درصد نیز رشد کرده بود و مشاهده می‌شود، رشد قیمت دلار باعث شد اندازه حباب سکه قدری کوچک شود. قیمت سکه در آخرین ساعات معاملات نیمه اول امروز روی 11 میلیون و 950 هزار تومان قرار گرفت.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت روز گذشته قیمت دلار به کانال 27 هزار تومان وارد شد. دامنه نوسان قیمت دلار امروز قدری کاهش یافته بود. قیمت دلار امروز در حوالی 27 هزار و 400 تومان بود. قیمت سکه امامی در نیمه اول معاملات امروز نتوانست به کانال 12 میلیون تومان بازگردد. افزایش اخیر قیمت دلار باعث شد اندازه حباب قیمتی سکه قدری کوچک شود.

آماده باش در بازار

عده ای از فعالان عنوان می کردند در صورتی که بازارساز نرخ فروش دلار خود را بالای قیمت هرات قرار دهد، معامله گران از موقعیت خرید خارج خواهد شد.

 «تا زمانی که دلار از محدوده مقاومتی سنگین ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور نکند، اقدام به خرید دلار نخواهیم کرد». این صحبت کلی بسیاری از معامله گران بازار ارز در روز یک شنبه بود. از نگاه آن ها، بازار گام اول را برای افزایش قیمت برداشته است ولی برای رشد تقاضا نیاز است که قدم دوم نیز برداشته شود. گام اول حفظ مرز ۲۷ هزار تومانی بود که در روز یک شنبه رخ داد. گام دوم شکست محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی است.

کار دشوار معامله گران دلار

به گفته تحلیل گران فنی شکست دامنه ۲۵ هزار و ۵۰۰ تا ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان بسیار دشوار است و اسکناس آمریکایی به راحتی قادر به عبور از آن نخواهد بود. از نگاه آن ها، دلار در تعطیلات کرونایی با استفاده از جو هیجانی پیرامون اتفاقات افغانستان حدود هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رسانده است و اکنون در انتظار اصلاح قیمت و سودگیری از خریدهای پیشین است.

شرط نزول قیمت دلار

عده ای از فعالان عنوان می کردند در صورتی که بازارساز نرخ فروش دلار خود را بالای قیمت دلار هرات قرار دهد، معامله گران از موقعیت خرید خارج خواهد شد. از نگاه آن ها بازارساز زمانی که از قیمت های بالا شروع به فروش می کند، قصد جدی برای پایین بردن قیمت و ضرری کردن معامله گران دارد. با این حال، در صورتی که دلار صرافی های بانکی پشت خط ۲۷ هزار تومانی باقی بماند،‌ دلار به اصلاح کوچکی اکتفا خواهد کرد و پس از آن بار دیگر در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت.

البته از دیروز برخی معامله گران سعی کردند با جوسازی پیرامون اخبار و شایعات سیاسی، جو فروش در بازار راه بیاندازند. ولی معامله گران به راحتی شایعات را قبول نکردند و به نظر می رسد به دنبال اخبار جدی تری هستند. برخی فعالان باور دارند، کم کم با آغاز به کار دولت رییسی سیگنال های از سرگیری مذاکرات به گوش خواهد رسید و به دنبال آن، اسکناس آمریکایی در موقعیت نزولی قرار خواهد گرفت.

دیروز در بازار سهام صندوق های سکه رفتار افزایشی داشتند که در بالا رفتن انتظارات صعودی معامله گران نقدی اثرگذار بود.عبور دلار از محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان آمادگی سکه برای یک اتفاق را رقم می زند.

 سکه منتظر یک اتفاق است: عبور دلار از محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان. در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، ارزش فلز گران بهای داخلی می تواند به بالای محدوده مقاومتی ۱۲میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد. این رویداد در حالی ممکن است رخ دهد که یک ماه پیش، فلز گران بهای داخلی در محدوده ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار داشت و شکست محدوده مقاومتی۱۱ میلیون تومانی به ذهن کمتر کسی می رسید.

با این حال، رشد قابل توجه قیمت دلار در مردادماه و شکست مقاومت های مهم ۲۵ هزار و ۲۰۰ و ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان موجب شد که خریدها در بازار سکه نیز به شکل قابل توجهی رشد کند. فلز گران بهای داخلی در یک ماه گذشته به دقت خود را با قیمت دلار هماهنگ کرده است و به نظر می رسد در شرایط کنونی به دنبال، مشاهده رفتار دلار در مرز ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی است.

یک سیگنال صعودی به سکه

دیروز سکه توانست مقاومت ۱۲ میلیون تومانی را به سختی حفظ کند و این مساله سیگنال افزایشی به بازار داد. با این حال، رشد ۱۴ درصدی فلز گران بهای داخلی طی یک ماه، هراس از اصلاح قیمت را بالا برده است و معامله گران با احتیاط بیشتری قدم های خود را برمی دارند.

علامت بورسی به سکه امامی

دیروز در بازار سهام نیز صندوق های سکه رفتار افزایشی داشتند و این مساله نیز در بالا رفتن انتظارات صعودی معامله گران نقدی اثرگذار بود. با این حال، وضعیت بازار به شدت شکننده است و هر لحظه امکان افت قیمت نیز وجود دارد. به عنوان مثال دیروز بعدازظهر دلار افت محدودی را تجربه کرد و سکه به سرعت به زیر مرز ۱۲میلیون تومانی برگشت. در اواخر معاملات شبانه، دلار خود را به محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک کرد و فلز گران بهای داخلی نیز به سرعت به کانال ۱۲ میلیون تومانی بازگشت.

 

دلار
نظرات (0)
افزودن نظر