آرین‌منش در گفت‌وگو با باطن:
درباره انتصابات دولت از خودگذشتگی کنیم| مطالبه عملکرد از کلیت کابینه داشته باشیم

یک فعال اصولگرا با بیان اینکه همه گروه‌های اصولگرایی نمایندگانی از نیروهای مدنظر خودشان در کابینه سیزدهم دارند به باطن گفت: آقای رئیسی رئیس‌جمهور از ابتدای تشکیل دولت خودشان بنا داشتند وزرا و مدیران ارشد دولت را در مشورت با مردم و مبتنی بر دیدگاه و سلیقه عمومی آنها انتخاب کنند. آنچه امروز پرررنگ‌تر است مشارکت بیشتر احزاب و گروه‌های اصولگرایی در انتخاب نیروها بوده است و ظاهرا مردم فارغ از اینکه چه کسانی بر مسند قرار می‌گیرند تنها خواهان نتیجه هستند. از ابتدا نیز قابل پیش‌بینی بود که سامانه معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور برای معرفی وزرای کابینه چندان از طرف عموم مردم مورد شناسایی قرار نمی‌گیرند و همانند دولت‌های سابق نیروهای سیاسی نقش اول و محوری را در چینش مهره‌ها ایفا خواهند کرد.

جواد آرین‌منش در پاسخ به انتقادها از برخی انتصابات در دولت گفت: ماهیت تشکیل دولت‌ها مبتنی بر لابی‌گری و اعمال نفوذ نیروهای سیاسی است و دوستان اصولگرا بهتر است واقع‌بینانه‌تر نسبت به این مسئله بیندیشند. مطالبه اصلی و عمومی بدنه حامی و هواداران اصولگرایان در وهله اول باید همسویی کابینه و جهت‌گیری عمومی آن برای تامین منافع ملت و دوری از فساد و حاشیه‌سازی در کشور باشد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم برخی مدیران ارشد دولت مطابق میل‌مان نخواهد بود و به‌طور حتم ان‌قلت‌هایی درباره انتصاب آنها و شایستگی‌های عملی و اخلاقی آنها داریم. این انتقادات وارد است ولی نباید ما را از نظارت مستمر و منصفانه درباره عملکرد آتی دولت آقای رئیسی بازدارد. اصولگرایان باید ورای چهره‌ها و اعضای کابینه کارایی و تحقق وعده عمل دولت آقای رئیسی را مطالبه کنند. ایشان به مردم وعده «ایران قوی» دادند و اصولگرایان نیز هرگونه انتصاب و عملکردی را مبتنی بر همین شعار قضاوت خواهند کرد.

آرین‌منش تاکید کرد: اگر میانگین سوابق عملکردی وزرای کابینه دولت آقای رئیسی را با نمره قبولی و متوسط به بالا درنظر بگیریم، می‌بایست با مطالبه‌گری وزرای زیر حد متوسط را نیز به فعالیت واداریم و از آنها بخواهیم خودشان را با حرکت عمومی دولت تطابق دهند، هرچند معتقدم آقای رئیسی در فاصله کوتاهی احتمالا ناگزیر به تغییر برخی چهره‌های هیات دولت برای همسوسازی کابینه خواهد بود، چراکه صرف اتکا به شهره بودن چهره‌ها و جایگاه سیاسی قدرتمند آنها برای حضور در کابینه اکتفا نمی‌کند و احتمالا اختلاف رویکردهایی را ایجاد خواهد کرد. بعید نیست برخی دولتمردان در همین سال نخست دولت با توجه به نظریات مختلف اقتصادی که دارند نتوانند به حد مطلوب همگرایی و عملکرد واحد برسند.

این نماینده سابق مجلس یادآور شد: تشکیل دولت‌ها ورای نظریه‌ها و تفکرات انتزاعی با واقعیت‌های نظام سیاسی روبرو هستند و تنها راه چاره فشار برای همسوسازی این واقعیت‌ها با منافع و خیر عمومی است. طبیعی است اگر در این مسیر موفق نباشیم، دولت‌ها به بیراهه می‌روند و یک انحراف زاویه اندک پس از چند ماه فعالیت دولت تبدیل به شکاف‌های بزرگ می‌شود. بدنه اصولگرایی باید فداکاری کند و با سعه صدر از دولت بخواهد رویکردهای کلان اقتصادی کشور را سامان دهد. این اتفاق از مسیر فهم درست شرایط کشور و واقعیت‌های پیش روی آن محقق می‌شود. صرف‌نظر از نیروها باید از آنان خواست کار درست را انجام بدهند. باید دولت را مجبور کرد تن به اصلاحات اساسی اقتصادی در کشور بدهد و آن را روی ریل قرار دهد. مهم نیست چه کسی در کابینه این کار را انجام دهد. اگر انتخاب دولت آقای رئیسی را یک پیروزی شیرین در برداشتن موانع پیشرفت کشور می‌بینیم پس باید مطالبه واحدی در تحقق برخی پیشنهادهای مشخص از دولت داشته باشیم. تردید نکنید بعد از یک سال اگر شاکله و شخصیت کاری دولت برای عموم مردم قابل تشخیص نباشد، آن وقت انتقادها افزایش خواهد یافت و چهره‌‌های کابینه نیز به چالش خواهند خورد. نخبگان اصولگرایی در این یک سال باید خوراک فکری اساسی به‌عنوان چراغ راهنما و هدایت‌کننده پیش پای دولتی‌ها قرار دهند. در چنین شرایطی دولت تعبیر واحدی از ماموریت‌های اصلی خود در این دولت به دست خواهد آورد.

جواد آرین منش، ابراهیم رئیسی، دولت سیزدهم
نظرات (0)
افزودن نظر