دولتمردان روحانی به کدام دانشگاه‌ها برگشتند؟| آیا تدریس بازنشستگان در دانشگاه‌ها قانونی است؟

به گزارش باطن، «بازگشت به دانشگاه و تدریس» اصطلاح مشترک و پرکاربرد دولتمردان در پایان راه هر دوره اجرایی کشور است. در یک نگاه خوشبینانه برخی اساتید دانشگاه به استخدام دولت‌ها درمی‌آیند و جزو کارگزاران نظام می‌شوند ولی عمده چهره‌های سیاسی با پیش‌بینی جابجایی قدرت عضویت هیات علمی یک دانشگاه را نیز با استفاده از قدرت و نفوذ خود به دست می‌آورند تا پایگاهی برای روزهای فراغت از مسئولیت‌شان باشد. از جمع حدودا ۳۰نفره وزرا و معاونان دولت حسن روحانی حداقل ۱۰نفر آنان به دانشگاه بازگشته‌اند که رقم بسیار بالایی است. این در حالی است که آنها براساس قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مصوب۱۳۹۷ نمی‌توانند عضو هیات مدیره شرکت‌های دولتی باشند. شرط ادامه فعالیت تمام وقت آنان در دانشگاه‌های دولتی نیز بازنشسته نبودن است.

شاید کمتر کسی بداند عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت سابق دانشیار دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی است. در پروفایل او در دانشگاه شهید بهشتی آمده که دکترای جغرافیای انسانی از دانشگاه تربیت مدرس دارد ولی در عین حال در نیمسال اول تحصیلی این دانشگاه بخش دروس ارائه شده نیمسال جاری خالی است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سابق سال۱۳۹۸ از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه با مرتبه دانشیاری به دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران منتقل شد. او با پایان مسئولیت خود در وزارت خارجه اعلام کرد به دانشگاه تهران رفته است.

رضا اردکانیان، وزیر سابق نیرو هم که در ایام انتخابات نامش در لیست کاندیدا‌های احتمالی بود همان زمان اعلام کرد که قصد ادامه فعالیت اجرایی را ندارد و بعد از پایان دولت به دانشگاه باز خواهد گشت. از او به‌عنوان یکی از اعضای هیات علمی گروه مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه فردوسی مشهد نام برده می‌شود. سایت این دانشگاه پروفایل اردکانیان را ارائه نکرده است.

محمدباقر نوبخت، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود پس از پایان مسئولیت در دولت به دانشگاه برمی‌گردد. او پیش از این برخی سوابق تدریس در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات داشت و اکنون در فهرست اساتید مدعو دانشگاه باقرالعلوم قرار دارد.

علی‌اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و معاون وقت روحانی نیز در حال حاضر پروفایل فعال در دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه شریف دارد و استاد تمام این دانشگاه محسوب می‌شود. سورنا ستاری معاون علمی ریاست‌جمهوری نیز در همین دانشکده عضو هیات علمی است.

فرهاد دژپسند، وزیر سابق اقتصاد هم‌اکنون دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهیدبهشتی است. او با مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه آزاد به عضویت هیات علمی این دانشگاه دولتی درآمده است. درس اقتصاد ایران در مقطع کارشناسی ارشد جزو دروس ارائه شده نیمسال جاری او در پروفایلش در این دانشگاه است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی نیز سابقه عضویت هیأت علمی دانشگاه پیام‌نور را داشت؛ هرچند بعد از سخنگویی اشاره‌ای به بازنشستگی یا بازگشت خود به دانشگاه نداشت. علی‌اصغر مونسان هم در پروفایل توییتر خود به‌عنوان عضو هیأت علمی یاد کرده است که در برخی گزارش‌ها به نام دانشگاه مالک اشتر اشاره شده است.

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور سابق نیز دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است که پس از نهاد ریاست‌جمهوری به دانشگاه بازگشته است. وکالت و داوری در پرونده‌های حقوقی بین‌المللی که جنیدی در آن سابقه دارد، احتمالاً شغل غیردولتی اصلی او در فراغت از مسئولیت‌های دولتی خواهد بود.

حسن روحانی، دانشگاه، عضو هیات علمی، دولت دوازدهم
نظرات (0)
افزودن نظر