موسوی در گفت‌وگو با باطن:
اقتصاد کشور نیاز به فداکاری دارد| آقای رئیسی روزها و هفته‌های سختی پیش رو دارد

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اسب سرکش اقتصاد ایران ثابت کرده هیچ کدام از دولت‌ها توان ایستادگی مقابل آن را ندارد به باطن گفت: به‌رغم گذشت ۱۰۰روز از فعالیت دولت سیزدهم و ریاست‌جمهوری آقای رئیسی متاسفانه شاخص‌های اقتصادی بهبودی نداشته‌اند و همین امر گویای آن است که تورم و بیکاری و فشارهای معیشتی با اقدامات مرسوم و متداول دولت‌ها کنترل نمی‌شوند بلکه نیاز به یک جراحی و اقدام ویژه دارند.

کاظم موسوی گفت: گزارش‌های متعدد بانک مرکزی، دیوان محاسبات و مرکز آمار درخصوص شاخص‌های اقتصادی امیدبخش نیستند و روایت‌کننده عمق فاجعه اقتصادی ایران طی یک دهه گذشته از جمله میانگین رشد اقتصادی صفر درصدی هستند. این یعنی سفره مردم با وجود افزایش جمعیت نه‌تنها بزرگتر نشده بلکه کوچکتر هم شده است. ما باید پیام این بحران را درک کنیم و بدانیم اقتصاد افسارگسیخته تبعات سنگینی برای کشور دارد؛ زیرساخت‌ها را نابود می‌کند، سرمایه انسانی را تحلیل می‌برد، نیروها را وادار به مهاجرت می‌کند و درنهایت تن نحیف و لاغر و رنجوری از مفهوم دولت مردم محور بر روی دوش کشور می‌گذارد.

این نماینده مردم اردبیل گفت: آقای رئیسی رئیس دولت سیزدهم با وجود نیت خالصی که دارند و اقدامات متواضعانه‌ای که در سرکشی به استان‌ها انجام می‌دهند، هنوز نتوانسته‌اند راه‌چاره‌ای برای خروج از بن‌بست مشکلات اقتصادی کشور پیدا کنند. آقای رئیس‌جمهور اخیرا در صحبت‌هایی گفتند شرایط نامناسب اقتصادی امروز ناشی از عملکرد دولتمردان گذشته است و نتیجه اقدامات این دولت در ماه‌های آینده روشن می‌شود. من معتقدم به‌علت مشکلات عدیده بنیادی و ساختاری در اقتصاد کشور اگر بخواهیم با همین دست فرمان اقتصادی جلو برویم اتفاق خاصی نخواهد افتاد و از برنامه‌های کشور عقب خواهیم ماند.

موسوی با تاکید بر اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت سهم بسیار ناچیز و نهایتا یک سومی از اهداف برنامه ششم توسعه که در سال پایانی آن هم به سر می‌بریم محقق شده است، یادآور شد: رشد اقتصادی ۸درصدی و تورم تک رقمی تبدیل به رویاهای ما در برنامه‌های توسعه شده‌اند. زمان به سرعت برق و باد می‌گذرد و در ۵سال اجرای برنامه ششم توسعه نیز این شاخص‌ها محقق نشدند. مقامات کشور باید به فکر یک اقدام اساسی برای رفع عیوب این اقتصاد در همه ابعادش کنند. اگر می‌خواهیم ایران پیشرفته داشته باشیم باید مبتنی بر شاخص‌ها و بهبود نمره آنها پیش برویم. صرف اقدامات ایذایی برای گذران زندگی مردم مثل تخصیص یارانه یا کالا مشکلی را درمان نمی‌کند. ما نمی‌خواهیم به اقتصاد کوپنی و سهمیه‌ای دو دهه ابتدای انقلاب بازگردیم بلکه باید به‌طور اساسی زنجیرهای سنگین بسته شده پای اقتصاد کشور را از بین ببریم.

نماینده مردم اردبیل گفت: آقای رئیسی مسئولیت بسیار سنگینی در هفته‌های پیش روی کشور دارند و به معنای واقعی با یک اقتصاد بحران‌زده مواجه هستند. من تصور می‌کنم ایشان هیبت و سایه سنگین چنین شرایطی را به وضوح احساس می‌کنند و متوجه افسارگسیختگی آن شده‌اند. آزمون بزرگ دولت سیزدهم در همین روزها و هفته‌هاست که شرایط به تعاملات خارجی ایران از جمله برجام و مسائل مدیریت داخلی گره زده شده‌اند. این شرایط نیاز به فداکاری بزرگ دارد و البته آقای رئیسی گفته‌اند ابایی از فدا کردن آبروی خود در این مسیر ندارند.

کاظم موسوی، کمیسیون اقتصادی مجلس، دولت سیزدهم، ابراهیم رئیسی
نظرات (0)
افزودن نظر