مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی درباره برخی از فعالیت های این شرکت از جمله سرانجام سامانه خانه مسافرها، ایجاد سرویس های بهداشتی بین راهی وتبلیغ گردشگری ایران در روسیه توضیح داد.
خشایار نیکزادفر درباره فعالیتهای این شرکت و نتیجه وعدههایی که مدیر این شرکت در سالهای اخیر داده در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به نتیجه تبلیغ گردشگری ایران در روسیه توضیح داد و گفت: متولیان گردشگری در وزارت میراث فرهنگی و وزارت خارجه برای لغو روادید به روسیه رفتند اما این اتفاق با شیوع کرونا رقم خورد و فعلاً این موضوع معلق مانده است. سامانه لغو روادید روسیه برای آن ایجاد شده تا آژانسها با برخی معیارهای تعیین شده، ثبت نام کنند و وزارت میراث فرهنگی و اداره کل نظارت و ارزیابی آنها را ارزیابی کند و آژانسهای مورد وثوق را تأیید کند و وارد سامانه اصلی شود و آژانسها مسافران خود را وارد آن کنند و بعد از اینکه تأیید شد آن را مهر و امضا کرده و به مرز برای لغو روادید میفرستیم. قرار بود برای هر مسافر ۳۰ دلار بگیریم تا به عنوان تبلیغ ایران در روسیه هزینه شود. روی این موضوع کار کردیم و متوجه شدیم که روسها به آفتاب و اسکی در ایران علاقه دارند اما هنوز موضوع اجرایی شدن این سامانه به ما ابلاغ نشده است تا بتوانیم روی آن کار کنیم. لغو روادید روسیه آماده اجراست اما کرونا آن را متوقف کرده است برای اجرایی شدن آن سامانه نیز، باید فرایندها انجام شود و وزارتخانه به ما ابلاغ کند. ما زیرساختها را آماده کردیم.
سرانجام سرویسهای بهداشتی بین راهی
نیکزاد درباره ساخت سرویسهای بهداشتی نیز گفت: برای ساخت سرویسهای بهداشتی بین راهی اعتبارات ما در سال ۹۷ حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود که این مبلغ در سال ۹۸، یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده است. این اعتبار در سال ۹۹ به ۱۵ میلیارد تومان رسید که در نهایت هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تخصیص دادند. همچنین گفته شد که در سال ۱۴۰۰ اعتبارمان ۱۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است که ۲۰ میلیارد تومان تخصیص دادند. این میزان اعتبار تنها به اندازه ۱۲ میلیارد تومان ارزش مالی دارد. البته این افزایش بودجه تخصیصی از بودجه اعتباری در عمر شرکت سابقه نداشته است. این نشان میدهد که سازمان برنامه و بودجه اعتماد کرده است.
وی گفت: در سال گذشته حدود ۲۱ واحد بینراهی در تهران، اردبیل، فارس و کرمان آماده کرده و به ادارات کل میراث فرهنگی استانها تحویل دادهایم. ۵۵۰ واحد مکانیابی و بعضاً احیا شده بود. ۳۵۰ واحد راه افتاده و ۲۰۰ واحد مانده بود. طبق بررسیهای انجام گرفته مشخص شد مکانیابی آنها به درستی صورت نگرفته یا زیرساخت لازم را نداشتهاند. این طرحها هیچوقت مشاوری نداشت و یک شخص کارها را انجام میداد ولی ما اکنون با یک شرکت قرارداد بستیم و کارشناسان به استانها اعزام شدند تا موقعیت این واحدهای بینراهی را بررسی کنند.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی افزود: به عنوان مثال در گلزار شهدای کرمان زائرسرا و سه چشمه بهداشتی ایجاد کردیم چرا که اکنون گلزار شهدای کرمان به محل مراجعه مردم زیادی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: بودجه تخصیصی و اعتباری ما هنوز کم است. امسال هم همین مشکل را داریم. از ۲۰ میلیارد تومان، ۱۵ میلیارد آن اسناد خزانهای و تنها ۵ میلیارد آن پول نقد است که از آن هم هنوز یک ریالش را نگرفته ولی از آن ۱۵ میلیارد تومان، ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را هزینه کردهایم. مشاور ما به تکتک استانها رفته و گزارش لازم را ارائه کرد. ما هم به استانها نامه نوشتیم که کدام سرویس تکمیل شده و کدام در نیمه راه است. درواقع ما مجری هستیم و اداره کل میراث فرهنگی در استانها بهرهبردار است. در سال ۹۸ تفویض اختیار گرفتیم و اعلام کردیم که ادارات کل باید این واحدها را تحویل بگیرند و به بخش خصوصی واگذار کنند. ما گفتیم برخی از این واحدها نیمه کاره هستند و سرمایهگذار نیز برای آن وجود دارد. اجازه دهید این واحدهای نیمه کاره را به استانها واگذار کنیم که آنها هم این مجتمعها را به سرمایهگذار متقاضی بدهند بنابراین اردیبهشت امسال این مجوز را گرفتیم که اگر ادارات کل سرمایهگذار دارند و میتوانند سرویسهای نیمه کاره را از شرکت تحویل بگیرند، این کار را انجام دهند. زمانی که این واحدها ساخته شد، نظارت بر بهرهبرداری آن با ادارات کل است و ما وارد این موضوع نمیشویم. بنابراین تاکنون حدود ۳۳ واحد را تحویل دادهایم، ۳۵۰ واحد نیز کامل شدهاند.
نیکزاد ادامه داد: شرایطی را برای واحدهای ناقص گذاشتیم که شامل سه شرط میشود؛ اول آنکه زمینی که در آن، این واحد ساخته خواهد شد، معارض نداشته باشد. دوم آنکه ادارات اعلام کنند آیا برای ساخت این واحد، آب و برق وجود دارد یا قابل تأمین است؟ آیا این واحد متقاضی بهرهبرداری دارد؟ ما از ادارات میخواهیم که این سه مورد را تضمین کنند تا ما هم سریع بتوانیم به آنها واگذار کنیم. سال گذشته ۸ واحد را به مناقصه گذاشتیم و به اداره کل فارس واگذار شد. استان نیز یکییکی چراغ آنها را روشن کرد. چون اگر همان موقع این چراغها روشن نشود فردای آن خسارت می بیند. اینها دارای ده چشمه سرویس بهداشتی و نمازخانه مردانه و زنانه، یک یا دو مغازه هستند.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی گفت: امسال با وجود این اعتبارات ۱۰ واحد را کامل کرده و تحویل خواهیم داد. سال گذشته نیز ۷ یا ۸ مورد تحویل داده شد.
ماجرای سرویس بهداشتی یک دلاری در باغ فین کاشان
نیکزاد همچنین درباره ساخت سرویس بهداشتی برای گردشگران خارجی در باغ فین کاشان و هزینه یک دلاری آن گفت: نتوانستیم زمین برای ساخت چنین سرویسی بگیریم. درواقع زمین را به ما ندادند. ما میخواستیم آن را به سرمایهگذار واگذار کنیم. پنج هزار متر زمین در قسمت جنوبی باغ فین در نظر گرفته شده بود. در تختجمشید نیز میخواستیم همین کار را انجام دهیم اما زمین را ندادند.
وی در پاسخ به اینکه چرا سامانه خانه مسافرها فعال نیست گفت: ما دو سامانه ایدهآل برای خانه مسافرها و تطبیق استانداردسازی هتلها داشتیم. در این سامانه اعلام کردیم که هیچ ارزیابی نمیتواند در داخل خانه یک واحد گردشگری را ارزیابی کند. بلکه او باید به ۴۰۰ سوال جواب دهد، عکس بگیرد و در سامانه قرار دهد. برای خانه مسافرها نیز چنین سامانهای طراحی شد.
معطلی سامانه خانه مسافرها
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی گفت: ما سالی ۳۰۰ میلیون تومان پول سرور میدهیم، وزارت میراث فرهنگی به ما میگوید «این پول را به ما بدهید تا سرور سایت شما شویم» گفتیم «این کار را انجام میدهیم، شما سرور را بدهید»، گفتند «نداریم». سامانههای ما در حوزه تطبیق و خانه مسافرها آماده است ولی یک سال و نیم است که معطل ماندهایم. از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرده، خانههای غیرمجاز فعالیتشان را بیشتر کردهاند چون واحدهای اقامتی مجاز اجازه فعالیت نداشتهاند. سامانه آماری ما آماده است. تا به حال در استانها به صورت دستی مجوز میدادند و آنلاین نشده است. شاید استانها نمیخواهند این روند شفاف شود.
نیکزاد درباره سامانه بلیت الکترونیک موزهها نیز گفت: این پتانسیل در این سامانه وجود دارد که صد بلیت در یک ثانیه بفروشد بنابراین اگر این سرور به صورت لحظهای قطع شود، در کل کشور روند صدور بلیت میخوابد. ما ۲۴۳ مکان تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی داریم که همه آنها به سامانه بلیت الکترونیک وصل شده است. اگر سرور خانه مسافرها در اختیار ما نباشد نمیتوانیم کار انجام دهیم چون مثلاً اگر مشکلی پیش بیاید تا به وزارتخانه اعلام کنیم طول میکشد.
واگذاری فعالیتهای شرکت مادر تخصصی
نیکزاد در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر طرحهای این شرکت به شرکت دیگری واگذار شده است گفت: این شرکت یکی از بازوهای اجرایی ماست. ما با آنها به صورت ۵۰ درصد در منافع شریک هستیم. آنها نخبههایی هستند که در اجرای برخی از طرحها به ما کمک میکنند. در قراردادی که با آنها داشتیم باید مکانی را به آنها میدادیم به همین دلیل طبقهای از طبقات شرکت را به آنها واگذار کرده تا بهسازی کنند و در آنجا طرحهایی که میخواهیم را اجرا کنند. یکی از آنها نمایشگاه مجازی صنایع دستی است که راه افتاده است هر چند فروش زیادی ندارد اما ده هزار اثر در آن بارگذاری شده و دو هزار هنرمند نیز در آن ثبت نام کردهاند. این نمایشگاه صنایع دستی منافعی برای ما ندارد ما آن را برای هنرمندان طراحی کردیم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا نمایشگاههای خارجی به شرکتی واگذار شده که پیش از این نتوانسته رضایت شرکت کنندگان ایرانی را در نمایشگاه آلمان به دست آورد اما با این وجود پاویون گردشگری ایران نیز به آنها سپرده شد گفت: ما طبق قانون فراخوانی داده و اعلام کردیم چه کسانی میتوانند مجری برگزاری نمایشگاههای خارجی شوند اما کسی شرکت نکرد. اما این شرکت شرایط لازم را داشت و برنده شد. اکسپو نیز طبق قانون پیش رفت. درباره نمایشگاه آلمان نیز بارها مدیر شرکت اعلام کرد خسارت شرکت کنندگان را به صورت چک و اقساط پرداخت خواهد کرد اما آنها نپذیرفتند. هدف ما از حضور در نمایشگاههای خارجی جذب گردشگر است و این شرکت به واسطه فعالیتهای فرهنگی که داشت میتوانست پاویون گردشگری ایران را نیز در اکسپوی دبی اجرا کند.