قیمت سازی به جای خودروسازی ؛ خودروسازان مشغول کارند!

ماجرای خودرو و خودروسازان در کشور هر روز ابعاد ناراحت کننده جدیدی به خود می گیرد.

صنعتی که می بایست و می توانست به عنوان پیشران دیگر صنایع و باعث افتخار کشورباشد به یکی از فشل ترین و عقب مانده ترین صنایع حتی در مقایسه با دیگر صنایع داخلی تبدیل شده و آثار وحشتناک این صنعت فشل و عقب مانده از آلودگی شدید و کشنده هوا تا قتل عام حداقل 25 هزار نفر در سال گریبان مردم ایران را رها نمی کند.

همه اینها به کنار ؛ آنچه که نمک مضاعف بر زخم مردمی است که سالها حسرت برخورداری از یک خودرو مناسب و ایمن را دارند افزایش همیشگی قیمت همین خودرو هایی است که مردم به آنها القابی داده اند که بعضا  هم شایسته آن هستند.

با توجه به درجا زدن چندین دهه خودروسازان واقعیت این است که آنها نه خودرو ساز بلکه قیمت ساز هستند و بیش از آنکه به فکر تولید خودرو با حداقل استانداردهای جهانی باشند ظاهرا کار اصلی شان لابی  های گسترده و ایجاد یک سیستم بزرگ  لابی گری در تارو پود تمامی ارکان تصیم گیر و نظارتی کشور است که در مواقع لزوم با هر آنچه اینان اراده کنند موافقت بی چون چرا شود .

گواه بر این مدعا اطاعت بی چون و چرای تمامی دولتهای گذشته و حتی دولت جدید از افاضات این بزرگوارن است که هر کاری که خواسته اند انجام داده و هیچ کس را هم یارای مقابله با ایشان نبوده است.
از پلاک کردن خودروهای به شدت ناایمن و آلاینده تا افزایش همیشگی قیمتها ، عدم عرضه  مناسب خودرو ، احتکار علنی و آشکار ، تهدید به عدم تولید در صورت عدم افزایش قیمت ها و …. .

اینها فقط نمونه هایی از شاهکار این آقایان است و جالب اینکه فارغ از اینکه چه دولتی و با چه سیاست و پیشینه و تفکرات جناحی سر کار بیاید برای اینها کاملا علی السویه است ، در ابتدا دولتها و بویژه وزرای صمت مخصوصا برای جلب آرا مردم و نمایندگان شاخ و شانه ای برای اینان می کشند اما به گونه ای حیرت انگیز  پس از مدت بسیار کوتاه آنچان مطیع وسربه راه می شوند که گویی مسخ و افسون شده و دقیقا آن می کنند که خودروسازان از آنها خواسته اند.

افزایش 18 درصدی در قیمت خودروها که جدید ترین پاتک  به مردم نجیب و بی پناه است و ظاهرادر سایه سکوت و بی عملی وزارت صمت عملیاتی شد  آن هم دقیقا چند روز پس از مخالفت رییس جمهور  با افزایش قیمتها  حال شما خود حدیث مفصل بخوانید از این مجمل.

وزیر صمت در بدو ورود از کنترل قیمت خودرو و حتی کاهش آن سخن گفت  به طرف العینی تغییر موضع داده و  وعده سر خرمن سال بعد را برای کاهش قیمت به مردم داده است وعده ای که حتی خود وزیر هم می داند که هرگز عملی نخواهد شد چه رسد به مردم آگاه باسواد تحصیل کرده و نجیب ایران .

نظرات (0)
افزودن نظر