آخرین وضعیت طرح کلان ساخت هواپیمای جت ۷۲ نفره/ آغاز تست در تونل باد

یکی از محققان تیم طرح کلان ساخت هواپیمای جت ۷۲ نفره ایرانی گفت: در صورت موفقیت در تست‌ها ساخت قطعات پروژه از سال ۱۴۰۱ آغاز می شود.

سعید حسینی یکی از محققان هواپیمای مسافربری جت ۷۲ نفره  گفت: این پروژه اکنون در مراحل انتهایی فاز دوم و نهایی طراحی مقدماتی است.

وی با بیان اینکه طراحی جزییات هواپیمای ۷۲ نفره در حال انجام بوده و بخش‌هایی از طراحی جزییات به اتمام رسیده است، ادامه داد: مدل‌هایی در ابعاد مختلف برای تست تونل باد طراحی و برنامه‌ریزی شده و برخی از آنان در حال ساخت است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تست‌ها و شبیه‌سازی‌های نرم افزاری هواپیما طی پنج الی شش سال گذشته به اتمام رسیده، اکنون در وضعیتی هستیم که بتوانیم آیرودینامیک، پایداری، و مهارپذیری آن را در تونل باد تست کنیم تا در ادامه اصلاحات لازم قبل از اتمام طراحی جزییات اعمال شود.

وی ادامه داد: پس از دریافت نتایج تست‌های تونل باد و کسب اطمینان از صحت و انطباق آن با نتایج نرم افزار، برای توسعه و اتمام طراحی جزییات و ساخت قطعی قطعات هواپیما در مقیاس اصلی گام بر می‌داریم.

حسینی با بیان اینکه به احتمال زیاد و در صورت مناسب بودن نتایج تست‌ها می‌توان گفت که ساخت قطعات هواپیمای پروتوتایپ جت ۷۲ نفره از سال ۱۴۰۱ آغاز می‌شود، افزود: مجموعه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان با همکاری‌های دانشگاه‌های کشور زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت و راه شهرسازی روی این پروژه مشغول به کار هستند، و تقریباً ۱۲۰ نفر روی این پروژه کار می‌کنند.

این محقق با تاکید بر اینکه بعد از تست‌های تونل، نتایج و اسناد طراحی به سازمان هواپیمایی کشوری برای اخذ گواهی ایمنی ارسال خواهد شد، عنوان کرد: اما گام اول و اصلی در این پروژه توسعه فناوری‌های هواپیما جت بوده و در ادامه کسب گواهی از سازمان هواپیمای کشوری است.

به گفته وی، بعد از آن دوسال دیگر زمان می‌برد تا تست‌های ایمنی و اعتمادپذیری هواپیمای جت ۷۲ نفره کسب شود. در این زمان کارایی و کارآمدی هواپیما مشخص می‌شود.

حسینی افزود: پیش بینی می‌شود که تا ۱۴۰۵ پروژه به نتایج قابل قبولی برسد.

به گزارش مهر، توسعه فناوری‌های کلیدی طراحی هواپیمای مسافربری جت ۱۵۰ نفره، به عنوان بزرگترین طرح کلان ملی مصوب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۹۱ به تصویب رسید.

این طرح با همکاری دانشگاه‌های صنعتی امیر کبیر، علم و صنعتی، صنعتی اصفهان و صنعتی شریف و حمایت معاونت علمی و فناوری و مشارکت وزارت دفاع، از همان سال آغاز به کار کرد.

نظرات (0)
افزودن نظر