عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه گمانهزنیهای کابینه بیشتر برای جا انداختن نام برخی افراد در افکار عمومی بوده و قصد رییسجمهور منتخب قرض گرفتن نیرو از مجلس نیست، خاطرنشان کرد که برای حضور در کابینه باید داشتن سابقه موفق اجرایی در سطح ملی را ملاک قرار داد و نداشتن تجربه کافی میتواند به کارآمدی دولت لطمه وارد کند.
گمانهزنیهای کابینه بیشتر برای تاثیر بر افکار عمومی برای جا انداختن نام افرادی خاص است
حمیدرضا ترقی در گفتگو با پایگاه خبری باطن در پاسخ به این پرسش که حضور نمایندگان مجلس کنونی در کابینه دولت منتخب که در برخی از گمانهزنیها به آن اشاره میشود، امر مثبتی است یا خیر، اظهار کرد: نخست اینکه برای بررسی صحت هیچ یک از این گمانهزنیها نمیتوان مبنای خاصی در نظر گرفت و بیشتر آنها برای زمینهسازی و تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی انجام میشود تا به این ترتیب بتوانند نام افراد خاصی را در جامعه جا بیاندازند.
وی افزود: اما آنچه به نظرم مسلم است، معیارها و شاخصهایی که آقای رییسی به دنبال آن هستند، کارآمدی افراد ، نه در تئوری و نظر که در عرصه اجراست و اگر افرادی هستند که در حوزه اجرایی از کارآمدی و توانمندی و روحیه جهادی بالایی برخوردار باشند، طبیعتا میتوانند ظرفیت مطرح شدن بر ای کابینه ایشان را داشته باشند و در غیر این صورت فکر نمیکنم نماینده مجلس بودن یا نبودن مبنایی برای تصمیمگیری باشد.
ممکن است برخی نمایندگان در اجرا موفقتر از قانونگذاری باشند/ هدف رییسی قرض کردن نیرو از مجلس نیست!
این عضو حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: ممکن است در میان نمایندگان مجلس فردی باشد که توان اجرایی بالایی داشته باشد و در عرصه موفقتر ظاهر شود تا قانونگذاری و طبیعتاً میتواند برای کابینه مورد توجه قرار گیرد، در غیر این صورت فکر نمیکنم هدف آقای رییسی این باشد که از مجلس نیرو قرض بگیرد.
سابقه اجرایی افراد برای کابینه باید در سطح ملی باشد
وی در توضیح اینکه توان اجرایی افراد را چگونه میتوان تشخیص داد، اظهار کرد: سابقه فرد در عرصه اجرا مهمترین شاخص است، به این معنا افراد مورد نظر باید از سابقه اجرایی موفقی -که مورد تایید عمومی باشد- برخوردار بوده و روحیه جهادی نیز بهرهمند باشند و از سوی دیگر سابقه اجرایی این افراد نیز باید در سطح ملی باشد نه در ابعاد کوچک و محدود.
سردبیر هفتهنامه شما در پاسخ به پرسش که نسبت کارآمدی و سابقه اجرایی با جوانگرایی باید چگونه باشد، خاطرنشان کرد: ما نیروهای جوانی که در حوزه اجرا، فعالیتهای موفقی داشتهاند نیز در کشور سراغ داریم که البته ممکن است در خارج از سیستم دولت بوده باشند، ولی به هرحال فعالیت آنها در سطح ملی بوده است و این افراد به دلیل جوان بودنشان و داشتن تجربه عملی همراه با علم و دانش، طبیعتاً اولویت قرار خواهند داشت.
نبود تجربه کافی به کارآمدی کابینه لطمه خواهد زد
وی در بخش دیگری از گفتگو با اشاره به اینکه مهمترین اولویت دولت سیزدهم مقابله با چالشهای فراروی آن است، تاکید کرد: این چالشها که بسیار سنگین و عمیق نیز هست، بدون شک نیازمند تجربیات همهجانبه است و داشتن روحیه بحرانزدایی و مقابله با بحرانها را میطلبد و بر همین اساس اگر تجربه کافی در کابینه وجود نداشته باشد، قطعا غلبه بر چالشهایی که در هریک از حوزههای اجرایی فراروی دولت وجود دارد، امکانپذیر نخواهد بود و به کارآمدی دولت لطمه خواهد زد و چون هدف اصلی دولت سیزدهم کارآمد سازی قوه مجریه برای عبور از چالشها و بحرانهاست، پس باید حتما معیارهای کارآمدی را در گزینش نیروهای خود مورد توجه قرار دهد تا بتواند به سلامت از مشکلات عبور کند.
معنای جوانگرایی قطعا وزیر کردن افراد بیتجربه به صرف جوان بودن نیست/ برای جوانگرایی وزیر میتواند از ۴۵ تا ۷۰ ساله باشد
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد درباره ملاکهای ظاهری یک دولت جوان و اینکه آیا برای جوان نامیده شدن دولت حتما باید وزرای ۴۰ ساله در کابینه باشند؟ اظهار کرد: تعریف جوانگرایی را مقام معظم رهبری بارها مورد تبیین قرار دادهاند و آنچه مورد نظر ایشان است، این است که دولت روحیه استفاده از جوانان را در سراسر بدنه خود داشته باشد و بتواند در جایگاه مناسب برای فعالیت جوانان از وجود آنها استفاده کند، اما قطعاً معنایش این نیست که یک شخص فاقد تجربه را به صرف جوان بودنش در راس وزارتخانهای قرار دهند که پیچیدگیهای فراوانی به لحاظ اجرایی و کارکردی برای حل مشکلات مردم دارد!
ترقی در پایان تصریح کرد: برای جوانگرایی باید سن بین ۴۵ تا حداکثر ۷۰ سال را در نظر داشت با این شرط که افراد روحیه استفاده گسترده از افراد جوان در زیرمجموعه خود و به نحو مطلوب را داشته باشند.