مدیر مسئول سایت الف بلاتکلیفی جامعه و گروههای سیاسی درمورد نامزدها و آرایش سیاسی انتخابات ریاستجمهوری و محدودیت فعالیتهای انتخاباتی به دلیل شیوع ویروس کرونا را از جمله علل اصلی کاهش نرخ مشارکت عمومی در انتخابات در نظرسنجیها دانست.
بیژن مقدم مدیر مسئول سایت الف در گفت و گو با پایگاه باطن در پاسخ به پرسشی مبنی بر کاهش نسبی نرخ مشارکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: هر چه به انتخابات نزدیکتر می شویم، به طور طبیعی شرایط ذهنی مردم نیز تغییر می کند، در این میان نامزدهای اصلی که ادعا می کنند چه باشند و چه نباشند، آرایش انتخابات را تعیین می کنند، همچنان بلاتکلیف هستند ،این در حالی است که رقابت در انتخابات زیربنای ایجاد مشارکت است و در حال حاضر این بلاتکلیفی در فضای رقابت سیاسی، تعیین نامزدها، طرفداران، تشکل های سیاسی، شوراهای ائتلاف و وحدت در هر دو طیف اصلاح گرا و اصول گرا وجود دارد.
این تحلیل گر سیاسی در ادامه با اشاره به شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه اظهار کرد: عملکرد نامطلوب دولت به ویژه در ماه های اخیر و مشکلات اقتصادی و معیشتی یکی از عواملی است که باعث کاهش نرخ مشارکت مردم در انتخابات شده است، لذا بخش عمده مشارکت محصول شرایط عمومی مردم است.
مقدم تصریح کرد: بیماری کرونا بر وضعیت روحی، روانی و جسمی مردم اثر گذاشته و از طرفی شرایط اجتماعی حاصل از این بیماری به گونه ای است که میتینگ ها، سفرهای انتخاباتی و جلسات پرشور انتخاباتی که خود تهییج کننده و باعث جلب مشارکت مردم می شود با چالش مواجه شده است و در مجموع ما یک انتخابات متفاوتی را پیش رو داریم.
وی افزود: به نظر می رسد بعد از ثبت نام نامزدها شرایط تغییر خواهد کرد و اعداد مربوط به مشارکت بالاتر می رود، در نظرسنجی ها پیرامون نرخ مشارکت، گروهی میگویند، اصلا در انتخابات شرکت نمیکنند که در این دسته ممکن است درصد معدودی مشارکت کنند، گروه زیادی نیز مرددند و هنوز هیچ تصمیمی نگرفتهاند که این عده منتظر آرایش صحنه و رقابت نامزدها هستند، لذا این گروه هستند که سبد مشارکت را تغییر می دهند، بنابراین از نظر مشارکت انشالله در چند روز آینده با توجه به فعالیت های تبلیغاتی باید منتظر اتفاقات بهتری باشیم.
مقدم با تاکید بر نقش صداوسیما در افزایش میزان نرخ مشارکت مردم در انتخابات خاطرنشان کرد: در حال حاضر فضا از کف جامعه به فضای رسانه ای منتقل شده است، صداو سیما کارکرد متفاوتی نسبت به فضای مجازی دارد و هیچ کس منکر نفوذ، توانایی و قدرت صداوسیما در این عرصه نیست، صداوسیما با برگزاری مناظره ها، پخش مستندهای کاندیداها و برگزاری برنامه های متفاوت نقص مربوط به بخش های دیگر را جبران کند و مردم را به مشارکت بیشتر تشویق و آنها را قانع کنند که آمدن پای صندوق های رای بهترین مسیر برای تغییر در شرایط کشور است.