نهاد های نظارتی در کجای این چرخه ایستاده اند؟

لباس رسمی کاروان ورزش ایران، حذف شد و ورزشکاران‌ تنها از ستِ ورزشی در مراسم افتتاحیه استفاده خواهند کرد، خبری کوتاه که توسط دبیر کل کمیته ملی المپیک اعلام شد اما هزاران سئوال در ذهن کارشناسان، طراحان حوزه مد و عموم مردم باقی گذاشت.

با رونمایی از لباس رسمی کاروان ورزش ایران، کارشناسان حوزه مد و لباس و عموم مردم بر بی هویت بودن آن اتفاق نظر داشتند، لباس طراحی شده به نظر اکثریت کارشناسان این حوزه، فاقد هر گونه پیام و مشخصه‌ای مبتنی بر فرهنگ و هنر کشورمان است، ایو سن لورن، طراح لباس مطرح فرانسوی معتقد است: مد رفتنی است، آنچه می‌ماند استایل است. در نتیجه هرگاه در مسیر طراحی بر این نکته متمرکز شویم که قرار است در پی آن یک مد را رواج دهیم، مسیر را به بیراهه رفته و نتوانسته‌ایم آنگونه که باید و شاید از فرصت‌هایی که هنر طراحی در اختیارمان قرار می‌دهد به نحو شایسته بهره بریم.

همگان می دانیم که عرصه‌های جهانی به مانند المپیک بهترین فرصت برای ارائه و بیان دیدگاه‌ و نقطه‌نظرات فرهنگی و اجتماعی جوامع است و لباس در مقام یک رسانه قوی و گویا، بستری مناسب برای ارائه و بیان این مهم فراهم می‌سازد.

لباس طراحی شده برای کاروان ورزش ایران به عقیده کارشناسان فاقد تمام موارد ذکر شده است و کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان همچنان خود را مبرا از پاسخ گویی و شنیدن نقطه نظرات، کارشناسان و صاحب نظران حوزه مد و لباس می دانند؛ این در حالی است که پس از طراحی فاجعه بار لباس کاروان ورزش ایران در المپیک ریو تصمیم بر بهره گیری از نظر کارشناسان و همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه مد و لباس این وزارتخانه به میان آمد اما ظاهرا مرغ مدیران ورزش کشور یک پا دارد.

 

لباس کاروان ورزش ایران در المپیک ریو

اما نکته مهم و حائز اهمیت در این میان، زمان و وقت صرف شده، هزینه های گزاف صورت گرفته و آبروی ریخته شده فرهنگ و ورزش کشورمان است.

۱- براستی گروه طراحی این لباس ها از کدام فیلتر تخصصی عبور نموده و بر اساس کدام مکانیزم انتخاب شده است؟

۲- طرح های ابتدایی چرا در معرض دید کارشناسان و عموم مردم قرار نگرفت تا بازخورد آن را شاهد باشیم، چرا رونمایی در ساعات پایانی اعزام کاروان ورزشی انجام شد؟

۳- گروه طراحی بر اساس کدام رزومه کاری و توسط کدام گروه کارشناسی انتخاب شد؟

۴- چرا وزارت ورزش جوانان و کمیته ملی المپیک برای طراحی لباس رسمی کاروان ورزش کشورمان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه مد و لباس این وزارتخانه همکاری نکرده است؟

و هزاران سئوال بی پاسخ که تنها با یک اظهار نظر غیر کارشناسی دبیر کل کمیته ملی المپیک مبنی بر حذف لباس ها پایان یافت! پاک نمودن صورت مسئله، تمام!

براستی نهادهای نظارتی در کجای این چرخه ایستاده اند؟ آیا نباید این نهادها پیگیر مسائل مطرح شده باشند؟

نباید برای یکبار هم که شده با افراد خاطی که برای پیشبرد اهداف شخصی خود با فرهنگ و آبروی کشورمان بازی می کنند برخورد شود، بدون شک مردم، طراحان لباس و کارشناسان این حوزه منتظر اعلان گزارش بررسی نهادهای نظارتی و برخورد با مسئولان این فاجعه ملی خواهند ماند.

المپیک توکیولباس رسمی کاروان ورزش ایران
نظرات (0)
افزودن نظر