گفت‌وگوی باطن با حسین مرعشی درباره فهرست ۱۴نفره نامزدهای اصلاح‌طلبی:
حمایت از لاریجانی منتفی شد| جبهه اصلاح‌طلبان ممکن است به نامزد نهایی نرسد

به گزارش باطن، اصلاح‌طلبان ۱۰روز مانده به شروع ثبت‌نام‌های انتخابات ریاست‌جمهوری فهرست اصلی نامزدهای خود را منتشر کردند. ۱۴نفر در این فهرست قرار دارند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، مصطفی تاجزاده، مسعود پزشکیان و محمدرضا عارف به‌ترتیب بیشتر آرا را در جمع ۴۶نفره نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌‌طلبان به دست آورده‌اند و در اولویت‌های اول تا پنجم قرار گرفته‌اند. محمدجواد ظریف در فهرست پیشنهادی ۳۷نفر از ۴۶عضو جبهه اصلاح‌طلبان قرار داشت و نامزد نخست اصلاح‌طلبان شد. حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران جزییات بیشتری از این انتخاب ارائه داد.

آیا این ۱۴نفر معرفی شده گزینه‌های نهایی جبهه اصلاح‌طلبان خواهند بود و افراد جدیدی به آن اضافه نخواهند شد؟

ابتدا باید اصلاح کنم این ۱۴نفر افرادی هستند که به نهاد اجماع‌ساز پیشنهاد شده‌اند. یعنی جبهه اصلاح‌طلبان کسی را معرفی نکرده است. چهره‌های پیشنهاد شده یک مرحله دیگر که رای‌گیری خواهد شد باید یک سوم آرا را به دست بیاورند. بعدا باید برنامه خودشان را ارائه کنند و در رای‌گیری نهایی نیز باید دو سوم آرا را به دست بیاورند.

سازوکار انتخاب به چه نحوی بوده است؟

۴۶عضو حقیقی و حقوقی شامل چهره‌های شاخص و تشکل‌های سیاسی اصلاح‌طلب هرکدام می‌توانستند ۱۰نفر را به جبهه پیشنهاد کنند. هر نامزدی که حداقل ۱۰پیشنهاد مشترک به دست می‌آورد جزو داوطلبان اصلی نهاد اجماع‌ساز محسوب می‌شد. در عین حال این فهرست اولیه است وبه معنای اعلام حمایت نهایی از آنها نخواهد بود. در مرحله دوم داوطلبانی می‌توانند بالا بیایند که در رای‌گیری مخفی جبهه اصلاح‌طلبان بتوانند حداقل یک سوم آرا یعنی ۱۵نفر به بالا را به دست بیاورند. در مرحله سوم از نامزدهای باقیمانده دعوت می‌شود تا برنامه‌های خود را به جبهه اصلاح‌طلبان بیاورند و در مصاحبه با اعضای نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان شرکت کنند. پس از شور و تبادل نظرات عضو جبهه اصلاح‌طلبان رای‌گیری مخفی دیگری انجام می‌‌شود و در این مرحله نامزدهایی معرفی می‌شوند که حداقل رای دو سوم اعضای نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان یعنی ۳۰نفر به بالا را به دست بیاورند. جبهه اصلاح‌طلبان با انتشار یک بیانیه اسامی این داوطلبان را به‌عنوان نامزدهای نهایی جبهه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌‌جمهوری ۲۸خردادماه امسال معرفی خواهد کرد و در مرحله چهارم از بین آن دسته از نامزدهایی که بتوانند از مرحله بررسی صلاحیت‌‌های شورای نگهبان عبور کنند برای اجماع‌ حداکثری و معرفی یک نامزد تصمیم‌گیری خواهد شد.

نامزد نهایی چگونه تعیین می‌شود؟

براساس نظرسنجی معتبر کشوری و هنگام تبلیغات.

همه اینها تا قبل از ثبت‌نام است؟

تنها مرحله چهارم بعد از ثبت‌نام‌هاست، یعنی نامزد نهایی بعد از ثبت‌نام‌ها، تبلیغات و مناظرات معرفی خواهد شد. در واقع ما درخصوص فهرست نامزدهایی نهایی به هر تعداد که باشند تا قبل از ثبت‌نام‌ها به نتیجه خواهیم رسید و مشخص خواهیم کرد چه کسانی ثبت‌نام کنند.

همه اعضای حقیقی و حقوقی در مراحل بعدی رای خواهند داشت؟

بله

اگر کسی حدنصاب آرا را به دست نیاورد یا ثبت‌‌نام نکرد، چه تصمیمی گرفته می‌شود؟

معرفی این افراد براساس استمزاج اولیه درخصوص اعلام نامزدی‌شان بوده است. اگر به هر علتی از جمله ردصلاحیت‌ها شرایطی که گفتید ایجاد شد جبهه اصلاح‌طلبان نامزد نخواهد نداشت.

افراد را مجاب به ثبت‌نام می‌کنید؟

ما تنها تشویق‌شان می‌‌کنیم. در عین حال نامزدها شرایطی هم خودشان دارند.

شما گفته بودید نامزدهایتان ۳خصوصیت دارند؛ یکی اینکه بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، دوم اینکه بتواند مردم را تحت تاثیر قرار دهند و به پای صندوق‌های رای بکشانند و سوم اینکه کشور را به شایستگی اداره کنند؛ معیارهای انتخاب نامزد نهایی‌تان همین‌ها هستند؟

این معیارها نظر شخصی بنده بودند و در جبهه اصلاح‌طلبان به‌نحو دیگری تصمیم‌گیری خواهد شد.

آیا بحث اعلام حمایت جبهه اصلاح‌طلبان از لاریجانی با این فهرست ۱۴نفره منتفی شده است؟

بله. ایشان حداقل آرای مورد نیاز اعضای حقیقی و حقوقی جبهه اصلاح‌طلبان را به دست نیاوردند.

در مراحل بعدی جبهه اصلاح‌طلبان مشخص می‌کند کدام نامزدها باقی بمانند؟

نهاد اجماع‌ساز در مراحل جلوتر از نامزدهای مشخصی حمایت خواهد کرد. در عین حال مصوب شده بقیه اعضای این فهرست نیز مختارند ثبت‌نام کنند و مستقلا در انتخابات باقی بمانند. جبهه مانع آنها نیست.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود