پیش‌بینی صداوسیما از مشارکت انتخاباتی
32.8 درصد مردم حتما رای می‌دهند

به گزارش باطن، مرکز پژوهش و افکارسنجی صداوسیما در آخرین پیش‌بینی‌های انتخاباتی خود از انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در 28خردادماه امسال اعلام کرده 32.8درصد مردم گفته‌اند که حتما در انتخابات شرکت می‌کنند. این نظرسنجی در فروردین‌ماه امسال انجام شده است. رقم پیش‌بینی مرکز افکارسنجی صداوسیما 10.5درصد کمتر از مرکز افکارسنجی دانشجویان موسوم به ایسپا در فروردین‌ماه است. ایسپا پیش‌بینی مشارکت حتمی فروردین‌ماه خود را 43.3 درصد برای خردادماه اعلام کرده بود.

پیش‌بینی نرخ مشارکت مرکز افکارسنجی صداوسیما در آبان، آذر، دی، بهمن و اسفند سال گذشته به‌ترتیب 21.4 درصد، 29.2درصد، 32.2 درصد، 31درصد و 31.4 بوده است. این برآوردها حکایت از آن دارند با وجود افزایش تمایل به مشارکت تا دی‌ماه سال گذشته، این رقم در ماه‌های بعد تقریبا در محدوده ثابتی باقی مانده است و در محدوده 31 تا 32 درصد نوسان می‌کند.

این نتایج براساس یک پیمایش سراسری از نقاط دور و نزدیک ایران به دست آمده است. نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد در مدت مشابه گذشته یعنی 2ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری سال96، تمایل افرادی که گفته بودند شرکت می‌کنند بیشتر بود.

اسفند95 پیش‌بینی مشارکت 52.2درصد بود و الآن حدود 32درصد است که اختلاف 20درصدی ایجاد شده است و الآن نسبت به سال96 تمایل به مشارکت کمتر شده است.

افکارسنجی صداوسیما کرونا را به‌عنوان یک ابرمتغیر در این کاهش مشارکت معرفی کرده است. براساس نظرسنجی‌های این مرکز نگرانی‌ها از ابتلا به ویروس کرونا در فروردین‌ماه1400، 70.4درصد بوده است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود