گزارش باطن از ناهماهنگی‌ سیاست‌ها در ستاد ملی کرونا:
آیا کشور در عید فطر نیز به سرنوشت تعطیلات نوروز دچار می‌شود

ستاد ملی کرونا ممنوعیت سفرهای بین‌شهری با خودرو شخصی را اعلام کرده است، اما دراین ابلاغیه سخنی از ممنوعیت سفر با وسایل حمل و نقل عمومی و اقامت در هتل‌ها و … به میان نیامده است‌ و همین موضوع نگرانی‌هایی درباره احتمال دچار شدن کشور به سرنوشت تعطیلات نوروز ایجاد کرده است.
به گزارش پایگاه خبری باطن، ستاد ملی کرونا در آستانه آغاز تعطیلاات عید سید فطر ممنوعیت سفرهای بین‌شهری با خودرو شخصی را اعلام کرده است، اما دراین ابلاغیه سخنی از ممنوعیت سفر با وسایل حمل و نقل عمومی و اقامت در هتل‌ها و … به میان نیامده است.
همین موضوع این نگرانی را ایجاد می‌کند که با وجود چنین وضعیتی آیا می‌توان به کنترل کرونا و جلوگیری از شیوع این بیماری در ایام عید فطر امیدوا بود؟
سید محمد پاک‌مهر، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با پایگاه خبری باطن در همین زمینه، ضمن تاکید بر ضرورت محدودیت و ممنوعیت انجام سفرهای برون‌شهری در تعطیلات عید فطر و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در کنترل شیوع بیماری کرونا و لزوم ادامه این سیاست‌ها با وجود تزریق واکسن، اظهار کرد:این سیاست‌ها بدون شک اثرگذار است و آمارها نشان می‌دهد که کشورمان در هفته‌های گذشته با این روند موفق به کنترل سرایت و ابتلاء این بیماری شده است.
وی افزود: هرچند که همین مقدار از محدودیت نیز حتما مفید است اما ممنوعیت سفر در تعطیلات عید فطر باید برای همه خودروها و افراد اعمال می‌شد تا تاثیر بیشتری داشته باشد.
با این وجود، تجربیات گذشته نشان می‌دهد که نباید چنین مسایلی را ساده گرفت و نتیجه چنین رفتاری را نیز در تعطیلات نوروزی شاهد بودیم، چنانکه نایب‌رییس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در توضیح کاستی‌ها و نقایص ستاد ملی کرونا، به همین تجربه اشاره کرد و گفت: یکی از موارد نقص در این ستاد سهل‌انگاری و عادی‌انگاری در هنگام خیزش موج چهارم کرونا بود، که موجب وارد آمدن تلفات و خسارات زیادی به کشور شد.
وی ادامه داد: در موج چهارم کرونا که همزمان با تعطیلات نوروز بود، متأسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال محدودیت در سفرهای نوروزی به اندازه کافی جدی گرفته نشد و ستاد ملی کرونا با این تفکر که بیماری به کنترل درآمده و خطر کاهش یافته است، در پیگیری و اجرای موارد ضروری سهل‌انگاری کرد، که آثار زیانباری برای کشور در پی داشت.
پاک‌مهر در پایان با تاکید بر اینکه عملکرد ستاد ملی کرونا در برخورد با موج چهارم به هیچ وجه قابل قبول نیست، تصریح کرد: سیاست‌های این ستاد در بازه زمانی موج چهارم واقعا محل سوال است.
همچنین حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به محدودیت‌های اعلام شده برای سفر در ایام تعطیلات عید فطر، گفت: با توجه به تجربه تلخ سفرهای نوروزی، من چندان باور نمی‌کنم که به معنای واقعی کلمه سفرها را کنترل کنند،چراکه از همین روزهای اخیر و قبل از آغاز ممنوعیت سفرها، عده‌ای مسافرت را شروع کرده‌اند.
وی همچنین از تدوین گزارش تخصصی کمیسیون بهداشت و درمان، درباره تخلفات ستاد ملی مقابله با کرونا و سوء مدیریت آن در مدیریت سفرهای نوروزی و در نتیجه بروز موج چهارم کرونا و ارائه آن به هیئت‌رییسه مجلس تا هفته آینده خبر داد.
عدم انسجام در مبارزه با بیماری کرونا در روند تزریق واکسن نیز دیده می‌شود و حسینعلی شهریاری نیز تاکید کرد که حجم واکسیناسیون فعلا کم است و باید رایزنی بیشتری صورت بگیرد و واردات به میزان کافی انجام شود.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به حضور برخی فعالان بخش خصوصی در نشست این کمیسیون گفت: برخی از این افراد گلایه دارند و می‌گویند که ما آمادگی داریم تا واکسن کرونا را وارد کنیم و در اختیار دولت قرار دهیم تا به صورت رایگان توزیع شود، اما تشریفات اداری زمان‌بر است.
هرچند که هنگام انتشار این گزارش آمار رسمی و دقیقی از میزان تزریق واکسن ارائه نشده و خود همین مطلب محل سوال است، اما بسیاری از اخبار و آمارها نیز حاکی از آن است که تا کنون تنها چیزی نزدیک به یک درصد جمعیت کشور واکسیناسیون را انجام داده‌اند و تزریق واکسن محدود به کادر درمانی کشور و افراد بالای ۸۰ سال سن بوده است که چندان قابل قبول به نظر نمی‌رسد.
وضعیت آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان نیز در این روزها چندان روشن نیست و تعطیلی مدارس و نامشخص بودن وضعیت امتحانات آنها مشکلات بسیاری را ایجاد کرده و این در حالی است که آموزش مجازی به دلیل نقص نرم‌افزارها و پایین بودن سرعت اینترنت و هزینه آن و همچنین بی‌تجربگی آموزگاران در این زمینه نیز چندان رضایت بخش نبوده و انتظار می‌رود در شرایطی که چاره‌ای جز تعطیلی مدارس نیست، توجه بیشتری به بهبود کیفیت آموزش مجازی شود.
همه موارد یاد شده به اضافه مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا که تدبیر چندانی از سوی دولت برای آن اندیشیده نشده است، این تصور را ایجاد می‌کند که انسجام لازم برای اجرای تصمیمات ستاد ملی کرونا در دولت وجود ندارد و این ستاد همچنان به صورت کژدار و مریض با ویروس کرونا برخورد می‌کند.
این وضعیت موجب ایجاد نگرانی‌هایی درباره دچار شدن کشور به سرنوشت تعطیلات نوروز در روزهای عید سعید فطر می‌شود و تنها می‌توان امیدوار بود که ممنوعیت سفر با خودروهای شخصی در این روزها تا اندازه‌ای از شدت ضربات ویروس کرونا بر پیکره جامعه بکاهد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود