نخستین واکنش‌های مردم به ثبت‌نام اسحاق جهانگیری
بغض برای قدرت| این ۸سال کجا بودید؟

به گزارش باطن، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور بازخوردهای مناسبی از سوی کاربران فضای مجازی نسبت به ثبت‌نامش به دست نیاورده است. او از جایگاه فردی که پس از مناظرات سال۹۶ گفته می‌شد گوی رقابت را از روحانی هم ربوده و پیش افتاده، اکنون در پایین جدول رده‌بندی نامزدهای رقابت‌های۱۴۰۰ است. جهانگیری نامزد پوششی روحانی در انتخابات۱۳۹۶ و اکنون سوءسابقه عملکرد دولت روحانی پاشنه آشیل انتخاباتی اوست.

او خود نسبت به اصلی‌ترین وجه انتقاد مردم نسبت به کارنامه عملکردی‌اش در دولت تدبیروامید واقف است و از واکنش‌های منفی آگاهی دارد. جهانگیری روز شنبه در بیانیه انتخاباتی‌اش گفت «آنچه به عنوان معاون اول اختیارش را نداشتم و برای بسط توسعه فراگیر و پایدار، دموکراتیک، متوازن و مشارکتی ضروری و ممکن می‌دانم را اجرایی خواهم کرد.» اما افکار عمومی پذیرشی نسبت به این سخنان نشان نداده است.

غلامعلی رجایی چهره اصلاح‌طلب در دیداری که به فاصله کوتاهی تا ثبت‌نام‌ها با اسحاق جهانگیری داشت، اعتراف جهانگیری نسبت به انتقادات مردم را روایت می‌کند. رجایی از جهانگیری نقل قول می‌کند: «(آقای جهانگیری) گفت مردم می گویند شما اگر اینها را قبول نداشتید چرا با آنها کار کردید و من گفتم باید دلایل را بگویید. البته من قبل گفته بودم که ای کاش نمی‌ماندید و گفت نظر آقای هاشمی این بود که ما کمک کنیم. گفتم بله؛ ولی کمک لزوما معاون اولی نیست.»

طریق استدلال جهانگیری حکایت از تداوم تردیدهای او نسبت به ایفای نقشش در دولت دوم حسن روحانی دارد. او خود نیز می‌داند شریک در تصمیمات و عملکرد دولت روحانی محسوب می‌شود و معاون اول او بوده است.

اولین پست اینستاگرامی جهانگیری پس از ثبت‌نامش در انتخابات واکنش منفی شدید مردم را به همراه داشت و از او خواستند کناره‌گیری کند. خیلی‌ها برای او نوشتند «خیلی پررویی»، «در این ۸سال کجا بودی؟»، «می‌خواهی در مناظره‌ها بگویی دلار در دولت ما دقیقه‌ای بالا نمی‌رفت و فساد ارزی نداشتیم؟»، «خجالت بکش و شرم کن»، «از دلار جهانگیری چه خبر؟»، «سنگ پای قزوین»، «دست‌تان درد نکند آقای جهانگیری، زحمت‌تان می‌شود؛ آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کردید که نسل‌ها از این مردم سوخت»، «ما می‌خواهیم آینده را بسازیم نه‌اینکه با شما به آن گند بزنیم. مانده‌ایم در این ۸سال چه می‌کردی؟»، «مردم ایران یادتان رفته قیمت‌ها لحظه‌ای بالا می‌رفت؟»

و شاید حسن ختام این کامنت‌ها اظهارنظر یک کاربر خطاب به جهانگیری است که می‌گوید «خدایی مرد حسابی کامنت‌ها رو بخون؛ کی از تو دل خوش داره؟ آخه تو اگه شرکت کنی یه رای میاری اونم خودت به خودت رای می‌دی، حتی خانواده خودت هم بهت رای نمیدن. کجای کاری؟»

جهانگیری در بیانیه روز ثبت‌نام خود در بخش‌هایی از سخنرانی خود آنجایی که صحبت از فقر مردم شد به گریه توسل جست. این شیوه قدمت انتخاباتی طی ادوار اخیر انتخاباتی دارد و برخی روسای جمهور در دوره تبلیغات این شیوه را به کار بردند. افکار عمومی در روزهایی که بر معیشت خود گریه می‌کند دیگر وقعی به این شیوه تبلیغاتی نامزدها نمی‌گذارد. افکار عمومی می‌پرسد جهانگیری در ۸سال معاون اولی روحانی کجا بر مشکلات مردم گریست که الآن بغض می‌کند؟

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود