گفت‌وگوی باطن با امیر فولادی به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر
شهید صیاد شیرازی: شخصا مسئولیت عملیات را برعهده می‌گیرم!

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در سال۱۳۶۱ و نقش ارتش در عملیات بیت‌المقدس به باطن، گفت: باید به روح پرفتوح 5هزار و 600 شهید عملیات بیت‌‌المقدس درود فرستاد. ارتش جمهوری اسلامی ایران از 10 اردیبهشت61 که این عملیات شروع شد، تا 10خرداد 61 که به پایان رسید، هزار و 768شهید تقدیم کرد. نیروی زمینی، هوایی، پدافند، دریایی و هوانیروز ما تمام قد در خدمت این عملیات بودند. 4قرارگاه قدس، نصر، فتح و فجر که در این عملیات تشکیل شده بود، یک لشکر از ارتش داشت و یک لشکر از سپاه. لشکر77 و لشکر84 ما در قرارگاه فجر سازماندهی شده بود. با اینکه به آنها ماموریت داده شده بود تا در منطقه عملیات فتح‌المبین از دستاوردهای آن عملیات دفاع کنند، ولی در پایان عملیات بیت‌المقدس زمانی که فشار به حد نهایی خودش رسیده بود، مجبور شدند لشکر77 و 84 را هم به منطقه عملیاتی بیت‌المقدس بیاورند. سایر لشکرها و تیپ‌های ما نیز در این عملیات حضور داشتند. یگان‌های پل نیروی زمینی 40هزار نیرو را از رودخانه کارون عبور دادند. این پل‌ها را یگان‌های پل نیروی زمینی ارتش احداث کردند.

امیر سرتیپ محمدرضا فولادی در توضیح برخی دستاوردهای ارتش در عملیات بیت‌المقدس گفت: برخی پروازهای ارتش در جنگ کار عکس‌برداری و شناسایی را انجام می‌دادند. در آغاز عملیات بیت‌المقدس به دستور شهید صیاد شیرازی به یکی از این پروازها ماموریت داده شد تا از منطقه عملیاتی فتح‌المبین عکسبرداری کند و مشخص شود وضعیت تماس ما با دشمن بعد از عملیات فتح‌المبین چگونه است. هواپیمای RF4 که هواپیمایی شناسایی بود روی منطقه عملیاتی فتح‌المبین به پرواز درمی‌آید و قرار بوده از سمت دهلران تا مکه و موسیان را عکسبرداری کند؛ هواپیما مورد هدف یک فروند موشک سام2 قرار می‌گیرد، تعادلش را از دست می‌دهد و به سمت هورالعظیم منحرف می‌شود، ولی خلبان‌ها با مهارتی که داشتند این هواپیما را کنترل می‌کنند و بعد به سمت اهواز برمی‌گردند. در مسیر دوربین هواپیما تصاویر را ثبت می‌کرده است. در برگشت با استفاده از تصاویر متوجه منطقه خالی غرب کارون می‌شوند و همان تصاویر منطقه طرح عملیاتی بیت‌المقدس را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود آنجا را به‌عنوان سرپل انتخاب کنند و بعد 5پل روی آن بزنند که یگان‌ها از رویش عبور کنند.

این فرمانده سابق دانشگاه افسری امام علی(ع) همچنین با ذکر یاد خلبانان نیروی هوایی ارتش گفت: خلبانان محمود اسکندری و اکبر زمانی با عملیات شناسایی روی اروند متوجه یک پل غوطه‌ور دشمن می‌شوند. آن پل شناسایی می‌شود و بعد به دقت تخریب می‌شود و اینگونه راه پشتیبانی و تدارک نیروهای بعثی که در خرمشهر بودند بسته می‌شود و 19هزار اسیر عراقی راهی برای فرار نداشتند. پدافند ارتش توانست 53فروند هواپیمای دشمن و 3بالگرد آنها را ساقط کند. نیروی دریایی ما 300فروند قایق‌های خودش را برای عبور از رودخانه در اختیار گذاشت، یگان‌های هاورکرافت‌ و تکاوران دریایی خودش را در اختیار گذاشت. در حقیقت منطقه استحفاظی آبادان و شرق اروند را برعهده گرفت تا تامین آنها را برقرار کند. هوانیروز قهرمان ما با 96فروند بالگردی که در اختیار این عملیات گذاشت توانست بالغ بر هزار و 350ساعت پرواز داشته باشد و در انهدام تانک‌های دشمن و جابجایی نیروها و مهمات و تخلیه مجروحین ایفای نقش کند.

امیر سرتیپ دوم فولادی همچنین افزود: نیروی هوایی ارتش در مراحل پایانی عملیات بیت‌المقدس که با کمبود نیرو مواجه بودیم در یک شب 6هزار رزمنده بسیجی را از مشهد به پایگاه امیدیه خوزستان منتقل کرد. این 6هزار نیروی تازه‌نفس توانستند خون تازه‌ای در رگ‌های رزمندگانی باشند که عملیات را آغاز کرده بودند. ارتش با تمام وجود در خدمت بود و حتی محور بود و یگان‌های سپاه و بسیج، نیروهای جهاد و مردمی از عشایر هم آمدند.

او تاکید کرد: باید یادی کرد از شهید صیاد شیرازی و آن جمله‌ای که در بند فرماندهی و کنترل طرح عملیاتی کربلای3 نوشت. شهید صیاد به‌عنوان فرمانده این عملیات بود. وقتی که می‌خواهد ذیل دستور عملیاتی را امضا کند می‌گوید «این عملیات از قرارگاه کربلا در جنوب هدایت می‌گردد و با توجه به اینکه رهبری این عملیات سرنوشت‌ساز همچنان به عهده ولیعصر(عج) می‌باشد، برای حفظ وحدت فرماندهی مسئولیت فرماندهی و هدایت این عملیات را شخصا و با توکل به خدا برعهده می‌گیرم. چون جنگ و رمز در راه الله است پیروزی آن به نام الله و رزمندگان به ثبت می‌رسد. ان‌شاءالله.» این جمله‌ای است که شهید صیاد که فرمانده عملیات است وقتی می‌خواهد پای طرح عملیات کربلای3 را امضا کند، می‌نویسد. این نشان می‌دهد که اینها با همه وجود و سلول به سلول بدن‌شان در خدمت نظام بودند و هیچ منیتی در بین‌شان نبود. فرماندهان سپاه و بسیجیان و سربازان نیز چنین بودند.

امیر فولادی گفت: اظهارات یک افسر عراق که جمعی لشکر3 عراق بود فراموش نشدنی است که می‌گفت وقتی نیروهای ایرانی به ما حمله می‌کردند، احساس می‌کردیم اینها نه‌تنها از مرگ نمی‌ترسند بلکه برای شهید شدن به ما هجوم می‌آورند. آنچه که در دل دشمن رعب انداخت تا با وجود 35هزار نیرو در خرمشهر آنچنان دست‌ها را بالا ببرند و تسلیم شوند، روحیه ایستادگی رزمندگان بودند که با کمال اخلاص رفته بودند تا کار را تمام کنند و خداوند به حرکت جهادی آنان برکت داد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود