ابوالقاسم رئوفیان:
وضعیت موجود مشارکت حداکثری را به مخاطره خواهد انداخت/ رضایی می‌تواند رقیب رئیسی باشد

باطن، مجید تولایی: دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین با اشاره به اینکه اگر همین نامزدهای موجود با یکدیگر به صورت جدی رقابت کنند، مشارکت بالا خواهد رفت، از محسن رضایی به عنوان یکی از نامزدهایی که امکان رقابت جدی دارد یاد کرد.
ابوالقاسم رئوفیان در گفتگو با پایگاه خبری باطن در پاسخ به این پرسش که آیا ترکیب اعلام شده از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند مشارکت حداکثری که مورد مطالبه مقام معظم رهبری نیز هست را رقم بزند، گفت: بارها در بیانات مقام معظم رهبری مشاهده‌ کرده‌ایم که ایشان حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای را از نتیجه انتخابات نیز مهم‌تر دانسته‌ و فرمودند که نرخ بالای مشارکت موجب تقویت مشروعیت نظام خواهد شد، اما وضعیت کنونی ظاهرا از این ویژگی برخوردار نبوده و ممکن است در شرایطی که دشمنان بسیاری در منطقه وجهان داریم، برای آینده کشور مخاطراتی را ایجاد کند.
دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین با اشاره به اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که میان بایدن و ترامپ برگزار شد، ۶۰ درصد از واجدان شرایط در این انتخابات حضور یافتند، اظهار کرد: پس در نظام اسلامی باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که میزان مشارکت مردم از این هم بیشتر شود، زیرا این حمایت عمومی در قدرت چانه‌زنی ما در گرفتن امتیاز در مذاکرات و خنثی سازی توطئه‌های دشمنان اثر جدی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: اگر در یکی دو روز آینده اتفاقی خاصی رخ دهد و یک یا دو نفری را به عرصه رقابت وارد کنند، اتفاق خوبی در افزایش مشارکت عمومی است و من فکر می‌کنم که مقام معظم رهبری نیز دغدغه‌ای مشارکت را دارند.
رئوفیان در واکنش به اینکه گفته می‌شود شورای نگهبان فقط به قانون عمل می‌کند و مشارکت به این نهاد مربوط نیست گفت: اگر شخص مقام رهبری نیز وارد عرصه شوند و درباره نامزدهایی به شورای نگهبان رهنمودهایی را بفرمایند -که در دوره‌های پیش نیز سابقه داشته است-، این کار یک اقدام فراقانونی به شمار نخواهد رفت و نمی‌توان گفت که شورای نگهبان به وظایف قانونی خود عمل کرده، اما این کار قانونی نیست.
وی درباره وضعیت فعلی انتخابات گفت: در وضعیت فعلی از میان نامزدهای مورد توافق شورای وحدت و شورای ائتلاف دست‌کم ۴ نفر شاید به نوعی ۵ نفر در فهرست ۷ نفره قرار گرفته‌اند و این بدان معناست که ۳ نفر از این نامزدها بدون رقابت و به نفع نامزد اصلی کنار خواهند رفت.
این فعال سیاسی اصولگرا درباره اقدامات آیت‌الله رییسی برای افزایش مشارکت اظهار کرد: آیت‌الله رییسی به عنوان اصلی‌ترین نامزد جریان اصولگرایی در این انتخابات نیز از وضعیت احراز صلاحیت‌ها خشنود نیست و در تلاش است تا بتواند فضای انتخابات را رقابتی‌تر کند، زیرا ایشان نیز می‌داند که شمار بسیاری از نامزدها با وی رقابت نخواند کرد و همین موضوع سبب می‌شود که انتخابات جذابیتی چندانی نداشته باشد و اگر هم پیگیری‌های وی به نتیجه برسد نمی‌توان گفت که کاری غیر قانونی انجام شده است.
وی درباره امکان رقابت میان کاندیداهای اعلام شده نیز گفت: تعداد بسیاری از نامزدها بیشتر رفیق آقای رییسی هستند تا رقیب وی و همین موضوع سبب شده تا او دست به رایزنی برای حضور افرادی جدی‌تر در این عرصه بزند، البته در این میان تنها کسی که شاید بتواند با آیت‌الله رییسی رقابت کند، اقای محسن رضایی است.
دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین ادامه داد: البته اگر نامزدهای موجود ملاحظات و مصالح را واقعا کنار بگذارند و به صورتی جدی با هم رقابت کنند می‌توان امیدوار بود که مشارکت افزایش یابد، اما با توجه به وضعیت موجود احتمال چنین چیزی به نظرم بالا نیست.
وی درتوضیح اینکه شورای نگهبان چه ملاک‌های دیگری را می‌توانست برای نامزدهای ریاست جمهوری مورد توجه قرار دهد، گفت: به نظرم شورای نگهبان می‌توانست، تنها چهره‌های معروف را مورد توجه قرار ندهد و مفهوم رجل سیاسی را تنها به سوابق وزارت و اجرایی و … محدود نکند تا چهره‌های جدید نیز امکان ورود به رقابت‌ها را می‌یافتند و از ظرفیت آنان نیز برای کشور استفاده می‌شد.
رئوفیان در پایان با اشاره به اینکه حزب اسلامی ایران‌زمین تمامی وجهه همت خود را صرف تحقق مشارکت حداکثری خواهد کرد، اظهار کرد:‌این راهبردی است مقام معظم رهبری تعیین کرده‌اند و اگر محقق نشود، کشور به مشکل برخواهد خورد. بنابراین ما همه تلاش خود را برای مشارکت حداکثری و حضور پرشور مردم در انتخابات به کار خواهیم گرفت.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود