ضرورت ائتلاف نامزدهای انقلاب به نفع آیت‌الله رئیسی| یک گام مهم تا حدنصاب رئیس‌جمهور آینده

باطن،ادامه حضور نامزدهای جریان انقلاب در عرصه سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری براساس آخرین نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران شرایط را برای پیروزی قطعی آنها در همان مرحله نخست انتخابات کمی پیچیده کرده است. آیت‌الله ابراهیم رئیسی تا پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌های شورای نگهبان تقریبا 50درصد آرای افرادی که مطمئن بودند در این انتخابات شرکت خواهند کرد را داشت. ردصلاحیت‌های صورت گرفته در جبهه رقیب، در میدان رقبای اصولگرا و آرای آنان نیز تغییراتی ایجاد کرده است.

فعالیت جدی انتخاباتی امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن رضایی، علیرضا زاکانی و سعید جلیلی بخشی از بدنه رای اصولگرایان را در انتخاب میان رئیسی یا سایر نامزدهای جریان انقلاب با تردید مواجه کرده است. پیشنهاد پرداخت‌های نقدی چند صدهزار تومانی و وام‌های چند صد میلیون تومانی برخی نامزدها همچون رضایی و قاضی‌زاده هاشمی به‌تدریج توجه برخی از واجدان شرایط انتخابات را به سمت خود جلب کرده است.

پیش‌بینی رقم مشارکت اکنون به محدود 36درصد رسیده است. هفتمین نظرسنجی ایسپا کاهش 7درصدی مشارکت پس از اعلام نتایج 7نامزد نهایی این دوره از انتخابات را روایت می‌کنند. نظرسنجی‌های این مرکز در فاصله زمانی شهریور سال گذشته تا آخر اردیبهشت‌ماه امسال در محدود 40درصد بود و در ششمین نظرسنجی که 27 تا 30اردیبهشت انجام شده بود 43درصد را نشان می‌داد. نظرسنجی اخیر در روزهای 5 و 6خرداد انجام شده است. در بخش قابل توجه دیگر این نظرسنجی از بین 7نامزد باقیمانده در این دوره از انتخابات هنوز هیچ‌کدام از نامزدها بالای 50درصد رای ندارند. 48درصد افرادی که قطعا و به‌احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند، گفته‌اند نمی‌دانند به چه کسی می‌خواهند رای بدهند و 43.9درصد گفته‌اند به ابراهیم رئیسی رای می‌دهند. علیرضا زاکانی در انتهای این فهرست قرار دارد. محسن رضایی با 3.7درصد، سعید جلیلی با 1.8درصد، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی هرکدام با 1درصد رای، محسن مهرعلیزاده با 0.4درصد رای و علیرضا زاکانی با 0.2درصد آرا در رتبه‌های بعدی هستند.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد اگر افراد مردد برای شرکت در این دوره از انتخابات نیز به جمع قبلی‌ها اضافه شود، شرایط به ضرر رئیسی خواهد بود و میزان آرای وی به 38.5درصد خواهد رسید. وضعیت همتی، مهرعلیزاده و زاکانی در این شرایط کمی بهتر خواهد شد و آرای آنان چند دهم درصد افزایش نشان می‌دهد. در عین حال هیچ‌کدام از 6نامزد دیگر در هیچ شرایط آرای بالاتر از 4درصد ندارند.

در مقایسه با نظرسنجی مرحله پنجم ایسپا که 18 تا 20اردیبهشت قبل از شروع ثبت‌نام‌ها انجام شده بود و احتمال یک رقابت کامل‌تر با تایید صلاحیت نامزدهای هر 2جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب با یکدیگر داده می‌شد، آرای نامزدهای اصولگرا به وضوح کاهش چشمگیری یافته است. در این مرحله از نظرسنجی 47.8درصد افرادی قطعا یا به‌احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کردند به حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی رای می‌دادند که در نظرسنجی هفتم به 43.9درصد رسیده است. آرای محسن رضایی و سعید جلیلی نیز در نظرسنجی پنجم به ترتیب 12.2 و 6.3درصد بود که اکنون هر 2نفر میزان آرای‌شان کاهش شدید نشان می‌دهد.

در یک دوقطبی انتخاباتی 64.7درصد همین افراد گفته بودند اگر رقابت بین ابراهیم رئیسی و اسحاق جهانگیری باشد، به رئیسی رای خواهند داد. اکنون با حذف رقبا از بدنه رای نامزدهای اصولگرا نیز کاسته شده است.  تاثیر این محاسبات آرا با در نظر گرفتن این نکته اهمیت می‌یابد که فرد رئیس‌جمهور باید حداقل نیمی از آرای مشارکت‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری را به دست بیاورد تا در همان مرحله اول پیروز رقابت‌‌ها باشد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود