میثم مظفر:
حکمرانی شهری ایده مرکزی شورای شهر بعدی خواهد بود

با سامانه جمع‌سپاری شهروندان می‌توانند خود اولویت اجرا و تکمیل پروژهای عمرانی شهر را مشخص کنند

عضو فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران با اشاره به لزوم اجرای ایده حکمرانی شهری در دوره آینده شورای شهر تهران بر اجرای دو طرح جمع‌سپاری و تامین مالی جمعی برای مشارکت هرچه بیشتر شهروندان تهرانی در اداره امور شهرشان تاکید کرد.
میثم مظفر دکتری سیاستگذاری و خط مشی‌گذاری عمومی از دانشگاه علم و صنعت ایران و کاندیدای ششمین دوره شهر تهران که عضو فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تهران (لیست اصول گرایان) است، در گفتگو با پایگاه خبری باطن، در تشریح نظرات و ایده‌های کارشناسی خود را در مورد “حکمرانی شهری” اظهار کرد: در “حکمرانی شهری” می‌بایست به دنبال رشد انسان‌ها در مسیر صیرورت و کمال بود. اگر زیست بوم شهری در عرصه‌های مختلف آن مورد توجه قرار می‌گیرد، به این خاطر است که در بستری پاکیزه، منظم و قانون‌مدار با حفظ حقوق عمومی، زمینه رشد و فعالیت انسان‌ها فراهم شود.
وی افزود: رشد انسانها زمانی در جامعه شهری محقق خواهد شد که شهروندان بتوانند در لایه‌های مختلف مدیریت، تصمیم‌گیری و اجرا دخیل باشند و یک مشارکت حداکثری و احساس مسئولیت جمعی شکل بگیرد.
نامزد انتخابات شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اساسا “حکمرانی مشارکتی” شیوه مناسبی برای اداره شهرها و رشد انسانها است، تصریح کرد: در “حکمرانی مشارکتی” بر خلاف سایر شیوه‌های دیگر، شهروندان فقط مصرف‌کننده و خدمات‌گیرنده محسوب نمی‌شوند، بلکه آنها در همه‌ مراحل چرخه سیاست‌گذاری شهری از تصویب سیاست‌ها تا تعریف پروژه‌ها و تخصیص منابع تا مرحله اجرا و ارزیابی سیاست‌ها دارای نقش عینی و واقعی هستند.
وی ادامه داد: بر مبنای این شیوه حکمرانی، جمهوریت نظام نه فقط در انتخابات و تعین سرنوشت سیاسی، بلکه در نظام برنامه‌ریزی شهری و در تعریف پروژه‌ها در محلات و مناطق نیز ظهور و بروز پیدا می‌کند و شهروندان در محلات و مناطق به معنای واقعی کلمه در تصمیم گیری‌ها دخیل می شوند.
دکتر مظفر خاطرنشان کرد: راه‌اندازی”سامانه جمع سپاری یا Crowdsourcing” در نظام تصمیم‌گیری شهر تهران یک راهکار مناسب در جهت تحقق دغدغه‌های یادشده است و با راه اندازی سامانه جمع سپاری، شهروندان در هر محله و در سطح مناطق شهرداری تهران، می‌توانند نسبت به اولویت‌گذاری پروژه‌های شهری در نظر گرفته شده، جهت قرار گرفتن در برنامه و بودجه سال آتی شهرداری تهران به طور مستقیم دخیل باشند و تعریف پروژه‌ها و تخصیص منابع مالی براساس ترجیحات و تشخیص شهروندان در شورای اسلامی شهر تهران تنظیم خواهد شد.
وی افزود: به عنوان مثال شهروندان یک محله تعیین می‌کنند که از بین پروژه‌هایی نظیر؛ احداث معبر دسترسی محلی به بزرگراه، احداث بوستان، تامین آسفالت معابر، احداث سینما و یا ورزشگاه و … کدام یک می‌بایست در اولویت قرار بگیرد.
این مدیر شهری خاطرنشان کرد: از طریق سامانه جمع سپاری، شهروندان می‌توانند نسبت به رتبه‌بندی عملکرد شهرداران مناطق، شهرداران نواحی و سایر مدیران شهری ثبت نظر کرده و نظام انتصابات شهرداری، مکلف به لحاظ کردن رتبه‌بندی عملکرد مدیران براساس نظرات مردمی در انتصابات خواهد بود و شهردارانی که دارای عملکرد ضعیف‌تری از نظر رتبه‌بندی مردمی باشند، امکان گرفتن مسئولیت در سطوح بالای مدیریتی را نخواهند داشت.
دکتر مظفر در پایان اظهار کرد: همچنین راه‌اندازی “سامانه تامین مالی جمعی یا Crowdfunding” ایده دیگری در جهت مشارکت شهروندان در تامین بودجه و سهامدار نمودن مردم محله در پروژه ‌های شهری محل سکونت آنها است و لذا رویکرد “حکمرانی مشارکتی” ایده مناسبی جهت شورای شهر آتی و مدیریت شهر تهران به نظر می‌رسد.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود