حجت‌الاسلام سید محمد آقامیری:
تهران از شهری برای زندگی به شهری برای کار تبدیل شده است/ مساجد باید نقش فعال‌تری در مسایل فرهنگی شهر تهران ایفا کنند

نامزد انتخابات شورای شهر تهران با اشاره به اینکه به دلیل مشکلات ترافیک و حمل و نقل و آلودگی هوا تهران دیگر شهری برای زندگی نیست، بلکه به شهری برای کار تبدیل شده است که مردم در ه فرصتی از آن می‌گریزند، تصریح کرد که باید با برنامه ریز درست و قوی برای احیای بافت فرسوده و توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه متر در پایتخت، تهران را دوباره به شهری برای زندگی تبدیل کرد.

حجت‌الاسلام سید محمد آقامیری در گفتگو با پایگاه خبری باطن در تشریح انگیزه‌ها و اهداف خود از حضور در انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران، اظهار کرد: با توجه به تخصص و تجاربی که در هر دو حوزه فرهنگی و عمرانی دارم، شماری از دوستانی که در جریانات فرهنگی و سیاسی فعال هستند، از من دعوت کردند که در این حوزه وارد شوم و بر این باور بودند که با ویژگی‌هایی که دارم، می‌توانم برای شهر تهران مفید باشم و خدمتی به این شهر انجام دهم.

وی افزود: هنگامی که پا در این عرصه  گذاشتم، برنامه‌های خود را به دو بخش فرهنگی و عمرانی تقسیم کردم که در بخش فرهنگی اولویت نخست من تربیت اخلاقی جامعه شهری تهران با محوریت مساجد است.

این نامزد انتخابات شورای شهر تهران با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه فرهنگسراها و سراهای محله شهر تهران از بحث‌های تربیتی و اخلاقی و آموزش‌های خانواده محور فاصله گرفته و از رسالت  اصلی خود به شدت دور شده‌اند، تصریح کرد: هدف اصلی ما این است این  نهاد‌های زیرمجموعه شهرداری را برای ایفای نقش موثرتری در راستای رسالت‌ اصلی‌شان در محلات و در هماهنگی با مساجد احیا کرده و از سوی دیگر با افزایش نقش خواهران در مساجد و ارائه برنامه‌هایی حول محور نهاد خانواده و مسایل اخلاقی تربیتی آن  و برپایی میزهای مشاوره خانواده، ازدواج و تحصیلی و فرزندپروری و فرزندآوری به تحکیم نهاد خانواده یاری برسانیم.

وی افزود: افزون بر این حدود ۷۰ حوزه علمیه خواهران در شهر تهران وجود دارد که همگی آنها برای همکاری با مساجد و تغذیه فکری و علمی آنها در مناطق پیرامون خود اعلام آمادگی کرده‌اند و ما قصد داریم از این ظرفیت به نحو احسن بهره‌برداری کنیم تا مساجد ما نقش بیشتری در زندگی مردم ایفا کنند از صرف برگزاری نماز جماعت و مراسم اعیاد فراتر روند، چون شهروندان ما حقیقتا آرمش خوبی در مساجد دارند، که می‌توان با برنامه‌ریزی خوب و همکاری امام‌جماعت و هیئت امنای مسجد و حوزه‌های علمیه خواهران از این ظرفیت بهره بسیاری گرفت.

عضو فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای شورای شهر تهران مساله تکدی گری و کودکان کار و تکدی‌گر را از دیگر اولویت‌های فرهنگی شهر تهران دانست و گفت: چنین تصاویری به هیچ وجه برازنده شهر تهران نیست و باید فکری جدی برای آنان کرد. در درجه نخست باید آنها را جمع‌آوری کرد و  سپس کار فرهنگی روی آنها و خانواده‌هایشان را با جدیت پی گرفت.

وی افزود: مسایل این کودکان با افزایش سن آنها تبدیل به آسیب‌های بزرگتر و خطرناک‌تری برای خودشان و جامعه خواهد شد که کنترل و جبران آن بسیار دشوار و چه بسا ناممکن خواهد بود و باید با فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم و هماهنگی با سازمان‌های مرتبط با این امر به صورت ریشه‌ای به حل معضل این کودکان در جامعه پرداخت.

حجت‌الاسلام آقامیری در بخش دوم سخنان و درباره اولویت‌های عمرانی وی در صورت ورود به شورای شهر گفت: تخصص آکادمیک من مهندسی عمران در گرایش زلزله است و قصد دارم اولویت اصلی خود را در این بخش به بافت‌های فرسوده اختصاص دهم. زیرا زلزله مساله بسیار جدی در تهران است که مغفول واقع شده است و همه سعی دارند با سکوت از کنار آن عبور کنند. اما واقعیت این است که ما ۳ هزار ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در شهر تهران داریم که در صورت وقوع زمین‌لرزه یک فاجعه انسانی نه در سطح ملی بلکه در سطح بین‌المللی رخ خواهد داد، که به سادگی قابل مدیریت نیست.

وی ادامه داد:  هنگامی که ابعاد و خسارات زلزله بم نگاه می‌کنیم متوجه ابعاد تهدید در شهر تهران خواهیم شد. برآورد می‌شود که چیزی نزدیک به ۵۰۰ هزار کشته در اثر زمین لرزه در پایتخت داشته باشیم و هرچند بافت فرسوده چیزی نزدیک به ۱۵ درصد جمعیت شهر را تشکیل می‌دهد، اما به دلایل فنی با تخریب این بخش تمامی شهر تهران درگیر آثار زلزله خواهد شد و حجم آسیب‌های سیاسی و اقتصادی آن برای تمام کشور در سطح ملی به هیچ وجه قابل تخمین و پیش‌بینی نیست.

این نامزد شورای شهر با تاکید بر اینکه این تهدید هرچه سریع‌تر باید رفع شود، گفت: در همینراستا باید نخست به حل مشکل بافت فرسوده بپردازیم و با درجه بندی ساختمان‌های موجود در این حوزه و آمایش و اولویت بندی آنها ضمن رعایت مسایل معماری شهری برای بازسازی و احیای این ساختمان‌ها اقدام کنیم و در این مسیر در نظر گرفتن امتیازاتی برای کار در بافت فرسوده با هماهنگی نظام مهندسی و دیگر نهادهای مرتبط فرایند احیای بافت فرسوده سرعت ببخشیم تا این تهدید هرچه زودتر مرتفع شود.

وی در ادامه به مساله توسعه مترو به اولویت بعدی عمرانی در برنامه‌های خود اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته به مساله مترو توجهی نشده و می‌توان گفت مترو درجا زده و دچار روزمرگی و خمودگی بوده است و باید فکر اساسی برای آن شود، چون مردم تهران واقعا در این شهر آرامش ندارند و تهران شهر زندگی نیست، بلکه تنها شهر کار است و شهروندان در هر فرصتی که پیدا می کنند و در تهران کاری ندارند، به سرعت از شهر بیرون زده و به مسافرت می‌روند و در واقع به نوعی از تهران فرار می‌کنند.

آقامیری افزود: بر این باور هستیم که به توسعه سریع حمل ونقل عمومی به ویژه مترو و کاستن از بار ترافیک در آینده‌ای نزدیک خواهیم توانست تهران را به شهری برای زندگی و نه فقط کار تبدیل کنیم که مردم در آن آرامش داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به اینکه در عرصه فرهنگی، مالی و عمرانی برنامه‌های دیگری نیز تدوین شده و موارد ذکر شده تنها اولویت ‌های اصلی هستند، اظهار امیدواری کرد که در صورت اعتماد شهروندان، در شورای شهر با جدیت به پیگیری این برنامه‌ها خواهد پرداخت.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود