استقبال افغانستان از نشست تهران

وزارت خارجه افغانستان از بیانیه مشترک نشست تهران که میان شماری از نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان برگزار شده بود، استقبال کرد.

در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه -۱۷ تیر- از سوی وزارت خارجه افغانستان منتشر شده، آمده است که دولت افغانستان، هر اقدام و تلاش حقیقی‌ای را که منجر به پایان جنگ، تأمین صلح پایدار و حفظ دستاوردهای ۲۰ سال اخیر شود، به دیده‌ی قدر نگریسته و از آن حمایت می‌کند.

این بیانیه افزوده است: «ما از تلاش‌های دولت ایران در راستای پیشرفت روند صلح افغانستان قدردانی کرده و امیدواریم این تلاش‌ها، سبب پایان خشونت‌ها و آغاز گفت‌وگوهای جدی به هدف تأمین صلح پایدار و سراسری در کشور شود.»

نشست گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیئت عالی سیاسی طالبان صبح دیروز (چهارشنبه) ۱۶ تیرماه، به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و با سخنرانی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در تهران افتتاح شد.

ظریف طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این نشست، ضمن اعلام آمادگی ایران برای کمک به روند گفت‌وگوها بین جناح‌های افغانستان به‌منظور حل‌وفصل بحران‌های جاری در این کشور، بر تعهد جمهوری اسلامی برای کمک به توسعه همه‌جانبه افغانستان پس از برقراری صلح تأکید کرد.

رهبری هیئت جمهوری اسلامی افغانستان در این دور از مذاکرات را «یونس قانونی» معاون ریاست جمهوری افغانستان در زمان حامد کرزی و رهبری هیئت مذاکراتی گروه طالبان را «عباس استانکزی» معاون دفتر این گروه بر عهده داشتند.

«کریم خرم»، «ارشاد احمدی»، «محمدالله بتاش»، «ظاهر وحدت» و «سلام رحیمی» اعضای هیئت سیاسی بودند که به رهبری «یونس قانونی» برای حضور در این نشست، از کابل به تهران آمده بودند.

این نشست دو روزه امروز با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. طرفین شرکت‌کننده در نشست بین‌الافغانی صلح که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۶ و ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ در تهران برگزار شد، بیانیه‌ای شامل ۶ بند صادر کردند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود