فرهنگی با اشاره به موانع پیش روی دولت ایران قوی:
رئیسی می‌تواند نقطه عطف پیشرفت کشور شود| با شجاعت باید تحول اساسی در ساختارها اجرا شود

یک نماینده مجلس با بیان اینکه ابراهیم رئیسی در بیانیه حضور انتخاباتی خود بر تحول و تغییر اساسی ریل اداره امور اجرایی کشور به نفع مردم تاکید کرده بود، به باطن، گفت: نظام اداری و سیاسی کشور پس از ۴۳ به مدل تثبیت شده‌ای در همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط رسیده است و شبکه مویرگی بوروکراسی در ساختار همه آنها فرم مشخص و قالب‌بندی شده خود را گرفته است. آیت‌الله ابراهیم رئیسی برای یک تحول اساسی و ماندگار که نقطه عطفی برای گام دوم انقلاب هم باشد، نیازمند آن است تا تکانش شدیدی به همه این ساختارها وارد کند و آنها را به فعالیت و جنب و جوش در ایفای وظایف حقیقی خودشان وادارد.

محمدحسین فرهنگی گفت: کابینه دولت ۳۰ وزیر و معاون رئیس‌جمهور دارد. آقای رئیسی در دیدارهای اخیر خودشان با این مقامات مسئول در دولت آقای روحانی به‌طور حتم با این سوال اساسی مواجه شده‌اند که خروجی و کارکرد این طیف گسترده از مسئولیت‌ها برای مردم چه بوده است؟ آیا صرف عنوان و منصب مشکل مردم را حل می‌کند؟ برنامه تحول آقای رئیسی برای اجرا شدن نیاز به پیشران قدرتمند دارد. موتور محرکه چنین برنامه‌ای با برخی از ساختارهای موجود دولت همخوانی ندارد. تقویت جایگاه برخی وزارتخانه‌های کشور به همراه ارائه مسئولیت و اختیارات بیشتر به آنها ضمن حذف برخی ساختارهای حشو و زائد برای تحول اساسی نیازمند است.

این نماینده مردم تبریز با اشاره به ایام انتخابات ریاست‌جمهوری و صحبت‌های نامزدها تاکید کرد: هر ۷نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به‌رغم رقابت‌های کلامی به‌طور مشترک بر برخی دردهای مضمن کشور اذعان داشتند. واقعیت این است همه دولت‌های مستقر به‌جای اندیشیدن به راه علاج واقعی و جراحی بزرگ نخواستند خودشان را به دردسر بیندازند و عافیت و مصلحت را در تداوم همان چارچوب‌های قبلی و تغییر برخی روبناها دیدند. باید تاکید کرد دست کشیدن به ظاهر ساختاری و اداری بسیاری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. اگر دولت آقای رئیسی نتواند این دستگاه‌ها را به حرکت وادارد و ضمن اعطای اختیارات کافی به آنها خروجی مقبول نظر مردم از آنها نگیرد خیلی سریع به ورطه روزمرگی در نظام اجرایی کشور خواهد افتاد.

فرهنگی گفت: دولت ایران قوی اگر بتواند در حجم عظیم نخ‌های نامرئی که دست و پای همه دولت‌ها را می‌بندند سرش را بالا بگیرد و ماموریت اصلی خود را فراموش نکند، به جای همزیستی نباتی با مشکلات، مغز فعال و احیاکننده همه این ساختارها خواهد شد. آقای ابراهیم رئیسی هرگز نباید تسلیم وزنه‌های سنگینی شود که ساختار بسیار عظیم دولت بر پای او می‌بندد. دولت عائله بزرگی دارد و همین مسئله خود عامل اول در جلوگیری از هرگونه تحرک و جنبش است.

او با بیان اینکه رئیس‌جمهور منتخب به معنای واقعی کلمه گام در راه پرخطری گذاشته و آبروی عملکرد موفق خود در دستگاه قضا را گروی حضورش در کسوت ریاست‌جمهوری گذاشته است، تاکید کرد: پس از ۱۲ دور تجربه ریاست‌جمهوری در کشور مردم و مسئولان خود به خوبی واقف به همه کم و کاستی‌های دولت‌ها هستند و می‌دانند تغییر اساسی در شیوه اداری کشور نیازمند تحول اساسی در ساختارهای مدیریتی و نظامات اجرایی کشور است و صرف عوض شدن آدم‌ها کاری از پیش نمی‌برد. البته که مدیران قوی و توانمند شرط لازم برای فعالیت موفق هر مجموعه‌ای هستند ولی شرط کافی نیستند و دستگاه و زیرمجموعه تحت امر او هم باید میدان مانور و قدرت عمل مدیران را داشته باشد. در حال حاضر بسیاری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی تنها یک پوسته باقی مانده از نهادهای نخستین تعبیه شده در قوانین هستند. آیا می‌توان به آنها حیات دوباره بخشید؟ آیا می‌توان آنها را به کار و فعالیت دوباره واداشت؟ آیا اصولا این دستگاه‌ها میدان عمل در مجموعه حاکمیت دارند یا تنها نام وزارتخانه را یدک می‌کشند و اختیاراتی ندارند؟

فرهنگی تاکید کرد: برای نخستین بار نظام تقنینی و اجرایی کشور یک دست شده‌اند و اصولگرایان آنها را در دست دارند. اکنون بهترین فرصت است که با اصلاح قوانین و انتخاب مدیران کارآمد اجرایی و تغییر رویکردهای کلان برای همیشه سند تحول پیشرفت کشور را به نام خود بزنند. بسیاری از کشورها در یک دوره طلایی اقدام به چنین کاری کرده‌اند و نقطه عطفی را در کارنامه کاری خود ثبت کرده‌اند. کشورها به‌طور حتم در گام دوم انقلاب نیاز به این نقطه عطف تاریخی و زمانی در کارآمدسازی حداکثری نهادهای خود دارد وگرنه کشور را به دوره طولانی رخوت و سستی دوباره خواهد برد و مردم را بیش از گذشته نامید خواهد ساخت.

 

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود