فرار مدیران سابق منطقه آزاد کیش از پاسخ‌گویی
تلاش برای کوچ کردن از دولت مستقر به دولت منتخب


مدیر سابق سازمان منطقه آزاد کیش و معاونان وی که چند ماهی است از مدیریت این سازمان کنار رفته‌اند، در تلاش هستند تا با فعالیت رسانه‌ای، ایجاد لابی سیاسی و تبری جستن از دولت فعلی، خود را به دولت منتخب نزدیک کرده و دوباره در جزیره کیش جایی داشته باشند و به نظر می‌رسد هدف اصلی این کوچ میان دو دولت، گریز از پاسخگویی درباره عملکردشان در مجموعه مدیریتی جزیره کیش و مشکلات ناشی از آن باشد.

به گزارش باطن، زمستان سال گذشته بود که مدیرعامل منطقه آزاد جزیره کیش تغییر کرد و غلام‌حسین مظفری جای خود را به آهنگران داد. در جریان این تغییر و تحول اخبار بسیاری پیرامون مشکلات مدیریت کیش در دوره مسئولیت مظفری و مسایل مالی و انتصابات صورت گرفته در این دوره منتشر شد، که به عنوان دلایل برکناری غلامحسین مظفری از این سمت مورد اشاره قرار گرفته بود.

با همه این اوصاف این جابجایی چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما در جریان مبارزات انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی، مظفری در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم تلاش کرد تا پرده از دلایل برکناری خود بردارد. وی در این گفتگو با اشاره به مسایل گوناگون مدعی شد که روحانی بارها از وی و عملکردش به دلیل ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی و انتظارات بیجای رئیس‌جمهور و اطرافیانش، خشمگین شده و خواستار برکناری وی بوده است، اما این تنها روایت مظفری از ماجرای برکناری اوست و به نظر می‌رسد که باید با دقت بیشتری به بررسی آن پرداخت.

در اینکه دولت مستقر، مشکلات بسیاری در عرصه مدیریت، کارآمدی و سلامت اداری و اجرایی دارد، هیچ تردیدی نیست، اما آیا این موضوع اجازه صدور یک حکم کلی و بدون استثناء درباره دولت را می‌دهد یا خیر؟ از سوی دیگر این موضوع که چرا مظفری ۳ ماه پس از برکناری خود و در هنگامه انتخابات ریاست‌جمهوری لب به سخن گشوده است، خود محل پرسش است! به ویژه اینکه پیروزی آیت‌الله رئیسی به عنوان اصلی‌ترین مخالف دولت، به دلیل اقبال گسترده عمومی به وی در نیمه خردادماه امری قطعی به شمار می‌رفت و به همین دلیل باید در مورد اظهارتی از این دست با دقت بیشتری قضاوت کرد و احتمال فرصت‌طلبی را نیز از نظر دور نداشت.

بنابراین به نظر می‌رسد بررسی دقیق اظهارت وی درباره برکناریش می‌تواند از اصل موضوع رمزگشایی کند. از جمله موارد ادعایی مظفری درباره برکناریش مقاومت او در برابر فشار رئیس جمهور و اطرفیان وی در مورد انتصاب افرادی خاصی در منطقه آزاد کیش بوده است. وی به تسنیم گفت: «یکی از مشکلات ما در منطقه آزاد کیش روابط خانوادگی برخی از کارکنان با رئیس‌جمهور بود، حتی کار به جایی رسیده بود که به بنده نیرو معرفی می‌کردند که البته هیچ وقت زیر بار فشارها برای انتصاب برخی نزدیکان رئیس جمهور نرفتم»

اظهارات مظفری در حالی صورت می‌گیرد که وی در همین زمان به دلیل انتصاب دختر یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در منطقه آزاد کیش زیر سوال بود و در موردی دیگری پرسش‌های بسیاری درباره انتصاب «ابوالفضل طیبی» به مدیریت عاملی سازمان عمران کیش توسط مظفری وجود داشت. گفته می‌شد طیبی جوان که هیچ سابقه مدیریتی خاصی در زمینه عمران کیش نداشت و خواننده موسیقی پاپ بود، همشهری مظفری است و نسبت فامیلی با وی دارد، اما گذشته از این عملکرد مدیرتی طیبی در جزیر کیش چیزی نزدیک به صفر بود و همین ناکارآمدی اشتباه انتصاب وی را نشان می‌داد.

مظفری در جایی دیگر اظهار می‌کند که در برابر خواست رئیس‌جمهور نسبت به برکناری معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش (دکتر خانزادی)به دلیل اختلاف وی با یکی از نزدیکان حسن روحانی به شدت مقاومت کرده و حتی تهدید کرده است که در صورت ادامه فشارها، او و همکارانش به صورت دسته‌جمعی استعفا کرده و از کیش خواهند رفت. گذشته از اینکه سرانجام خانزادی برکناری شد اما همچنان عضو هیئت مدیره سازمان منطقه ازاد باقی ماند!

حال مساله اصلی ثبات مدیریتی در دوره ۲۷ ماهه مدیریت مظفری است. بنابراین بد نیست نگاهی به انتصابات مدیریتی در دوره ۲۷ ماهه تصدی مظفری بر منطقه آزاد کیش داشته باشیم.

بر طبق بررسی‌های انجام گرفته در کمتر از دو و نیم سال دوره مدیریت مظفری بر منطقه آزاد کیش که خود را برکت انقلاب نیز می‌داند به جز معاونت عمرانی مورد اشاره مظفری،معاونت توسعه مدیریت این سازمان ۳ بار، معاون اقتصادی آن ۵ بار، معاونت گردشگری ۳ بار، مدیریت عامل شرکت عمران دو بار، مدیریت عامل شرکت توسعه و سرمایه گذاری کیش ۳ بار، مدیرعاملی کیش ایر ۳ بار   تغییر کرده‌اند و اینکه چنین وضعیتی در طول تنها دو سال نیم گویای چیست، نیازی به توضیح ندارد!

نکته جالب دیگر چرخش پیوسته مدیران مورد اعتماد مظفری در زیرمجموعه‌های سازمان منطقه آزاد کیش در طول تنها ۲۷ ماه است. در این مدت کوتاه «ناصر آخوندی» ۴ پست مدیریتی، داریوش سلیمی ۴ پست و علی مقدسی‌زاده و ابوالفضل طیبی هریک  ۳ پست مدیریتی در این مجموعه را تجربه کرده‌اند که به صورت میانگین ۸ ماه در هر سمت باقی‌مانده‌اند که نشان‌دهنده ثبات قدم و میزان قاطعیت و با برنامگی مظفری در اداره امور جزیره کیش است.

وی در بخش دیگر گفتگوی خود بحث واگذاری زمین را پیش کشیده و مدعی دخالت برخی اعضای دولت در اداره منطقه آزاد کیش می‌شود: «در یک مورد برای واگذاری زمین به‌دلایل فنی مخالفت کردم. یکی از اعضای هیئت دولت با بنده تماس گرفت و تأکید کرد زمین باید به شخص مورد نظر واگذار شود که باز هم بنده با این کار مخالفت کردم.» و این اظهارات درحالی است که پایگاه خبری وانا نیوز در گزارش اخیر خود به مواردی از واگذاری بی ضابطه زمین و ساختمان در دوره مدیریت مظفری اشاره می‌کند که بسیار قابل تامل است. وانا نیوز مدعی است: «شواهدی مبنی بر این موضوع وجود دارد که برنده 75 واحد مسکونی دامون 2 شخص به هویت فرامرز علیرضایی زاده نیشابور، همشهری و دوست مدیرعامل سابق کیش بوده است. املاک این واحد‌ها در یک روز و با قیمت متری 30 میلیون تومان به این شخص واگذار شد و حالا که بحث نرخ گذاری مطرح شده، تیم فعال در دوره قبلی در تلاش است تا روند عملیات را متوقف کند. »

هرچند ادعای وانا باید با دقت بیشتری بررسی و صحت و سقم آن مشخص شود، اما سخنان مظفری درباره مقاومتش نسبت به واگذاری زمین نیز تنها ادعای شخص اوست و سندی برای آن وجود ندارد واعتبارش به اندازه ادعای نخست است. همه این موارد درحالی است که نارضایتی‌های عمومی بسیاری از عملکرد مظفری در دوره مدیریتش وجود داشت و کیشوندان بارها در برابر ساختمان سازمان منطقه آزاد کیش تجمع و اعتراض کردند که یکی از موارد آن همین واگذری‌های بی ضابطه بود.

مظفری در گفتگوی خود با تسنیم به برادر رئیس‌جمهور و مقاومت در برابر خواسته‌های این شخص در مورد تغییر مدیران و دست‌اندازی به بیت‌المال اشاره می‌کند. البته در روشن بودن وضعیت برادر رئیس‌جمهور شکی نیست، اما مظفری باید این مقاومت را با اشاره به کارنامه خود در انتصاب مدیران و … ثابت می‌کرد که به روشنی امکان آن را ندارد.

ادعای مظفری درباره شفافیت و عملکردی قانونی نیز در حالی است که وانا نیوز با اشاره به مساله مجوزهای کسب و کار در جزیره کیش این ادعا را با چالش روبرو می‌گند، وانا در گزارش خود می‌نویسد: «در دوران ریاست این شخص (مظفری) تخلفات گسترده‌ای از واگذاری زمین‌های ارزشمند به بهای ناچیز به افراد گرفته تا عدم صدور مجوز فعالیت‎های اقتصادی برای مشاغل متنوع و … صورت گرفته است. طبق قانون هیچ سازمان و نهاد دولتی به بهانه اشباع مشاغل حق جلوگیری از صدور مجوز کسب و کار را ندارد. اما در طول دو سال گذشته با توجه عدم صدور مجوز فعالیت اقتصادی برای مشاغلی مانند کلوپ تفریحات دریایی، مجوز تاکسی و مجوز مشاورین املاک با قیمت‌های نجومی مانند 3 تا 5 میلیارد تومان در بازار آزاد خرید و فروش میشد. حتی پس از آنکه خبرهایی مبنی بر برگزاری آزمون مهارت سنجی جهت واگذاری مجوز املاک در کیش به گوش رسید، کمی بعد مشخص شد که این مجوزها بدون برگزاری آزمون ورودی و طی مراحل قانونی به دوستان و نزدیکان مقامات ارشد کیش اعطا شده و مدیران خواستار عدم برگزاری آزمون و در نتیجه عدم صدور مجوز فعالیت اقتصادی املاک شده‌اند.» و خوب آقای مظفری به جای مطرح کردن انتقادات معمولی به دولت و ريیس جمهور مستقر که هر کسی می‌تواند این سخنانی از این دست را مطرح کند و به جای تعریف و تمجیدهای معمول از ريیس‌جمهور منتخب که هرکسی می‌داند با چه هدفی انجام می‌شود، به چنین انتقاداتی پاسخ می‌داد.

از مجموعه موارد مطرح شده درباره دوران مدیریت مظفری، انتقادات وی به دولت مستقر و تمجید وی از دولت رییس جمهور منتخب به نظر می‌رسد که وی نقشه‌هایی برای بازگشت به مدیریت سازمان منطقه ازاد کیش در سر دارد و اخبار درون جزیره نیز این مساله را تا اندازه‌ای تایید می‌کند. اما مظفری باید پیش از هر اقدامی تکلیف انتقادات مطرح شده را مشخص کند! 

شماری از مدیران نزدیک به وی که هم‌اکنون به دلیل داشتن پرونده در دادگستری با وثیقه‌های سنگین و به قید ضمانت آزاد هستند( برای مثال ن.الف معاون توسعه مدیریت که با وثیقه ۵۰۰ میلیارد ریالی توسط یکی از سرمایه گذران جزیره کیش آزاد می باشد) برای بازگشت وی یا شخصی نزدیک به او برای تصدی مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش تلاش گسترده‌ای را سامان داده‌اند.

البته با توجه به عملکرد و سابقه رییس‌جمهور منتخب در گذشته می‌توان اطمینان داشت که وی به هیچ وجه درگیر و گرفتار چنین بازی‌هایی که این روزها به شدت معمول شده است، نخواهد شد و کارنامه مدیران را پیش از انتصاب مجدد آنها به دقت بررسی خواهد کرد، اما مظفری و نزدیکان وی نیز باید بدانند که تغییر پیشینه و سابقه عملکرد به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود و صرف طرح یک رشته انتقادات معمول از دولت و رییس‌جمهور مستقر نمی‌تواند آنها را از پاسخ‌گویی درباره وضعیت جزیره کیش و بدهی و کسری اعتبارات چندصد میلیارد تومانی مبری کند. مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش بهتر است خود را برای پاسخ‌گویی مستدل و مستند و به دور از کلی گویی و جوسازی درباره عملکرد دو ساله‌اش در این جزیره آماده کند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود