واشنگتن: طالبان باید پاسخگوی جنایت‌های جنگی خود در قندهار باشد

سفارت آمریکا در کابل امروز دوشنبه بدون اشاره به افزایش تنش‌ها در افغانستان در نتیجه ۲ دهه اشغالگری نیرو‌های خارجی به سرکردگی تروریست‌های آمریکایی در این کشور اعلام کرد که طالبان به دلیل ارتکاب جنایت‌های جنگی در قندهار مسئول شناخته شده و باید پاسخگوی اقدامات خود باشد.

در راستای تلاش برای تبرئه نقش آفرینی واشنگتن در افغانستان، در بیانیه صادره از سوی سفارت آمریکا در کابل آمده است: طالبان در قندهار تعداد زیادی از غیرنظامیان را برای انتقام گیری به قتل رساند. این قبیل قتل‌ها می‌تواند به ارتکاب جنایات جنگی منجر شود؛ آن‌ها باید مورد تحقیق و تفحص قرار گیرند و آن دسته از جنگجویان و کماندو‌های طالبان که مسئول باشند باید پاسخگو قرار گیرند.

به گزارش اسپوتنیک، بیانیه سفارت آمریکا در کابل در ادامه می‌افزاید: رهبری طالبان باید مسئول جنایت‌های جنگجویان خود باشد.

این در حالیست که ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان دیروز یکشنبه اعلام کرد که اعضای این گروه دستکم ۳ راکت به سوی فرودگاه قندهار واقع در جنوب افغانستان پرتاب کرده اند.

سخنگوی طالبان در این باره به خبرگزاری رویترز گفت: فرودگاه قندهار را ما هدف قرار دادیم؛ زیرا دشمن از آن به عنوان مرکزی برای انجام حملات هوایی علیه نیروهایمان استفاده می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، طالبان طی چند روز گذشته دست به حملات گسترده‌ای به مراکز ولایت‌های هرات، قندهار، هلمند و تخار زده است.

با این حال، وزارت کشور افغانستان می‌گوید که حملات گسترده گروه طالبان به شهر‌های هرات، قندهار و لشکرگاه دفع شده است.

از سوی دیگر «فواد امان»، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز پیشتر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد نیرو‌های ارتش در استان‌های هرات، قندهار، هلمند و تخار در حال پیشروی هستند و نیرو‌های دولتی با حمایت نیرو‌های مردمی مناطقی را از وجود طالبان در این استان‌ها پاکسازی کرده‌اند.

پیشتر نیز ساختمان اصلی سازمان ملل در ولایت هرات هدف حمله قرار گرفته بود.

این در حالیست که پس از پایان ادعایی حضور اشغالگران خارجی به سرکردگی تروریست‌های امریکایی در افغانستان، اوضاع امنیتی این کشور دائماً رو به وخامت در حرکت است به گونه‌ای که تحلیل گران در خصوص سوء استفاده واشنگتن از این وضعیت در افغانستان هشدار داده اند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود