محمدرضا آشتیانی:
مردمی بودن مهمترین ویژگی کابینه پیشنهادی رئیسی/هماهنگی وزرا بالاتر از توانمندی فردی است

نماینده سابق مردم قم با حمایت از فهرست کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی به مجلس به باطن، گفت: تعداد بسیار زیادی از فهرست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس سوابق مدیریتی بالا همچون وزیر و معاون وزیر دارند و عملکرد انقلابی خوبی در مسئولیت‌های خود داشته‌اند. این چهره‌ها وجهه مردمی دارند و همیشه در میدان مشکلات حضور داشته‌اند و بیرون از گود ننشسته‌اند که در جریان امور نباشند. بزرگترین ویژگی شخصیتی کابینه معرفی شده مردمی بودن آن است.

محمدرضا آشتیانی در تبیین ویژگی‌های ۱۹وزیر پیشنهادی رئیسی برای رای اعتماد مجلس یادآور شد: ۱۱نفر از وزرای پیشنهادی سوابق مدیریتی بالا در دولت‌های نهم و دهم دارند. ۳نفرشان با آقای رئیسی در مسئولیت‌های آستان قدس رضوی و ریاست قوه قضاییه همکاری داشته‌اند، ۲نفر نماینده مجلس هستند و ۳نفر شامل وزرای پیشنهادی دفاع، تعاون و میراث فرهنگی نیز از باب مسئولیت‌های سابق مستقل از همکاری با رئیس دولت فعلی و دولت‌های سابق بوده‌اند.

آشتیانی تصریح کرد: دولتمردان قبل از هر چیز باید درد مردم را خوب بفهمند و خود را تافته جدا بافته از آنان ندارند. یک وزیر هرچقدر نیز کارآمد باشد ولی ارتباطش با مردم را قطع کند درنهایت کارآمدی‌اش هم زیر سوال می‌رود و به خودرایی و روابط پشت پرده روی می‌آورد. اشتباه برخی دولت‌های ما این بوده است که به بهانه تخصص و حضور ژنرال‌ها در کابینه اصل و اساس مردم را نادیده گرفتند و اعتراضات مردم را بالا بردند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تشریح ویژگی عمومی دیگر کابینه پیشنهادی رئیسی گفت: ۲ویژگی بسیار مهم کابینه‌های موفقی می‌سازد. نخست اهل مشورت و رای بودن رئیس‌جمهور است. برخی وزرای کابینه روحانی انتقاد داشتند که رئیس‌جمهور سابق در سال‌های آخر حتی وقت ملاقات هم به آنها نمی‌داد. این غلط است. رئیس دولت اگرچه باید از قاطعیت برخوردار باشد ولی نباید متکی به خودرایی باشد. یک مدیر خوب هماهنگ‌کننده خوبی است و چینش خوبی از نظر کنار هم گذاشتن نیروهای متخصص دارد. یک رئیس‌جمهور خوب الزاما یک فرد متخصص به همه احوال اقتصاد و سیاست و فرهنگ نیست بلکه مدیر خوبی در تشخیص نیروهای کارآمد و هماهنگ برای پیشبرد این حوزه‌هاست. ویژگی دولت هماهنگی کابینه است.

آشتیانی افزود: دولت آقای رئیسی اگر دولت ژنرال‌ها نباشد، دولت نیروهای خدوم و کاردانی است که در هماهنگی و همکاری با یکدیگر می‌توانند به‌مراتب موفقیت‌های بیشتری را برای اداره کشور ایجاد کنند. مهره‌های چنین دولت از خود منیت ندارند و معنای کار تیمی را می‌دانند. بنده معتقدم مهره‌های انتخابی آقای رئیسی برای اقتصاد کشور از هماهنگی کافی برخوردارند و می‌توانند با یکدیگر کار کنند. این مهمترین اتفاق است که بتوانند با هم کار کنند. اگر قرار باشد هر وزیری ساز خودش را بزند کارآمدی هیچ‌کدام از آنها به تنهایی به درد نمی‌خورد.

او با بیان اینکه کابینه رئیسی برای اداره کشور کادرساز خواهد شد، تصریح کرد: یکی از ترازهای دولت‌های موفق ارائه مدیران جدید و کارآمد به صحنه مدیریت کشور است. برخی اعتراض‌های کنونی نسبت به رزومه‌های نه‌چندان بلندبالای برخی وزرای پیشنهاد نمی‌تواند درجه اعتبار چندانی داشته باشد. برای تصدی وزارتخانه‌ها اگر قرار باشد همیشه مسئولیت‌ها را به چهر‌ه‌های قبلی بدهیم حلقه بسته مدیران خسته شکل می‌گیرد و اصولی زایشی در نظام مدیریتی کشور اتفاق نمی‌افتد. باید جسارت داشت و به نیروهای جوان، خلاق و دارای شم مدیریتی فرصت خدمت داد. من معتقدم برخی از چهره‌های پیشنهادی کابینه بعدها شگفتی‌ساز خواهند بود و تعجب همان منتقدان را با عملکرد موفق کاری خودشان برمی‌انگیزانند.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود