سرنوشتی نامعلوم در انتظار افغان‌های همکار انگلیس

با فرا رسیدن ساعات پایانی عملیات خروج از افغانستان توسط انگلیس، افغان‌هایی که در مأموریت انگلیسی‌ها در بیست سال گذشته همکاری داشته‌اند اما نتوانسته‌اند افغانستان را ترک کنند با سرنوشتی نامعلوم مواجه هستند.

نشریه «نیوز ویک» در گزارشی نوشت، کارکنان سفارت انگلیس حین ترک این مجموعه نتوانسته‌اند تمام اسناد مربوط به کسانی که با آن‌ها همکاری داشته‌اند از بین ببرند.

نیوز ویک نوشت، هنگامی که خبرنگار «تایمز لندن» با حضور محافظان عضو طالبان از سفارت متروکه انگلیس بازدید کرد، ورق‌های کاغذ مربوط به اطلاعات شخصی افغان‌هایی را روی زمین مشاهده کرد که به مأموریت انگلیس در افغانستان کمک کرده بودند.

به گفته این خبرنگار انگلیسی، در میان این اسناد، نام و آدرس یکی از کارکنان ارشد سفارت و جزئیات تماس، رزومه و آدرس دیگر کارکنان و کسانی که برای مترجمی ثبت‌نام کرده بودند در گوشه و کنار این ساختمان مشاهده کرده است.

این خبرنگار با برخی شماره‌های درج شده روی این اسناد تماس گرفته و دریافت که برخی از آن‌ها از کشور خارج شده‌اند. با این حال برخی از این افغان‌ها از جمله یک کارمند سفارت و هشت عضو خانواده‌اش همچنان در تلاش برای ورود به فرودگاه کابل هستند.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در واکنش به انتشار این خبر به این جمله بسنده کرد که قطعاً این اتفاق خوبی نیست که اوراق و اسنادی در سفارت جا مانده‌اند و «ته و توی قضیه را در می‌آوریم». «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز گفت در این‌باره «پرس‌وجوهایی» خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس نیز مدعی شد «تمام تلاش‌ها برای از بین بردن محتوای حساس» به کار گرفته شد و کارکنان سفارت «با سرعت وخامت اوضاع در افغانستان کار می‌کردند».

در همین راستا، کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس اعلام کرده قصد دارد درباره این اسناد رها شده در سفارت تحقیقاتی را آغاز کند.

نیوز ویک در گزارشی دیگر نوشت، مقامات انگلیسی با توجه به نحوه اجرای عملیات خروج از افغانستان درخصوص یکی از بدترین موارد گروگان‌گیری در این کشور هشدار داده‌اند.

وزیر دفاع انگلیس روز گذشته (جمعه) اذعان کرد چیزی بین ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ شهروند افغان واجد شرایط و ۱۰۰ تا ۱۵۰ انگلیسی ممکن است در افغانستان جا بمانند و به موقع نتوان آن‌ها را خارج کرد.

«نیک کارتر» فرمانده نیروهای مسلح انگلیس در این‌باره گفت: «با توجه به وضعیت، تا جایی که توانستیم خوب پیش رفتیم. اما نتوانستیم همه افراد را خارج کنیم و این مسئله ناراحت کننده‌ای است و قضاوت‌های بسیار چالش برانگیزی در راه است». این مقام نظامی انگلیسی نیز شمار افرادی که قرار است در افغانستان جا بمانند «چند صد نفر» عنوان کرد.

«تام توگنهات» عضو محافظه‌کار مجلس عوام انگلیس در انتقاد از نحوه اجرای عملیات خروج انگلیسی‌ها و همکاران افغان آن‌ها گفت: «شکست یعنی اینکه دیگر نتوانید اوضاع را کنترل کنید».

این قانون‌گذار انگلیسی افزود:‌ «ما دیگر هیچ تأثیر بر کابل نداریم. ما هیچ تأثیری بر رفتار طالبان نداریم جز اینکه مودبانه از آن‌ها بخواهیم به افرادی کمک کنند که از کشتن آن‌ها خوشحال خواهند شد. بنابراین صادقانه بگویم، درباره چنین شکلی از تأثیرگذاری اصلاً قانع نیستم».

نیک کارتر امروز (شنبه) با بیان اینکه تهدیدهای تروریستی در کابل رو به افزایش است گفت: «مرحله نهایی پروازهای خروجی عملیات ارتش انگلیس از کابل، موسوم به «عملیات گودال»، امروز شنبه به پایان خواهد رسید».

فرمانده نیروهای مسلح انگلیس همچنین در زمینه افزایش ریسک تهدیدهای امنیتی و تروریستی همزمان با نزدیک شدن به پایان عملیات خروج ارتش انگلیس هشدار داد.

همزمان با ادامه عملیات خروج نظامیان آمریکایی و کشورهای عضو ناتو از افغانستان، روز پنج شنبه وقوع یک حمله تروریستی از سوی عناصر داعش منجر به کشته شدن بیش از ۱۷۰ نفر از جمله سه انگلیسی و مجروح شدن صدها نفر دیگر شده است.

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود