غرضی: هیچ کدام از کاندیداها درباره معیشت مردم اظهارنظر نکردند

به گزارش برنا؛ مشروح گفت و گوی محمد غرضی، وزیر دولت سازندگی و کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، به شرح زیر است:

چرا برای حضور در انتخابات اعلام کاندیداتوری کردید و از چه منظر خود را اصلح می دانید؟

اصل مطلب رضایت عموم مردم و حفظ حقوق عمومی است. سال های متوالی است که حقوق عامه حفظ نمی شود و همچنین حقوق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنها هم حفظ نمی شود و رضایت مردم جلب نشده است. عمر من اجازه می دهد این حرف را بزنم که وقتی، رضایت مردم جلب نشود در انتخابات شرکت نمی کنند. به یاد دارم در 6 بهمن 1340 شاه انقلاب سفید را اعلام کرد و فقط در تهران و چهار شهر بزرگ تعدادی آمدند و اعلام شد از جمعیت 20 میلیونی سال 1340 میزان 6 میلیون نفر رای دادند الان هم همینطور شده است. اصل مطلب که باعث شد من وارد میدان شوم به دلیل معیشت مردم است؛ معیشت مردم بسیار سخت شده است این عزیزانی که آمده اند و مصاحبه کرده اند و برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کردند هیچ کدام نسبت به مسائل معیشتی مردم اظهار نظر نکردند. اصل مطلب این است که در حال حاضر و در طول تاریخ کشور معیشت مردم هیچ وقت به این سختی نبوده است. مردم در بازار اجناس را به دلار می خرند. حدود سال 80 تا 84 حقوق رسمی کارگران 400 دلار بود که امروز به 170 دلار رسیده یعنی از نصف هم کمتر شده است بیشترین حقوق بگیران کارگران عزیز هستند وقتی سفره آنها جمع می شود یعنی سفره جامعه جمع می شود. من عدد و رقم دارم و می توانم به مخاطبین بگویم که با تثبیت قیمت ها درآمدهای خانوار را اعم از یارانه و حقوق می توان چند برابر کرد.

همه مجالس در مقابل دولت ها ایستادند و امتیازات را بین هم تقسیم کردند

در صورت پیروزی در انتخابات چه برنامه ای برای کابینه خود دارید؟

من این توفیق را داشتم که به 80 سالگی رسیدم و بیش از 60 سال است که با دولت کار می کنم. بیش از 20 سال در ستاد دولت بودم و با کارشناسان 7 تا 8 وزارتخانه کار کرده ام. من سطوح کارشناسی را به خوبی می شناسم و مدیران و کارشناسان کشور نیز به خوبی من را می شناسند. 20 سال تمام کار کردم تا نظام مهندسی را بوجود بیاورم که امروز بیش از 600 هزار عضو دارد و همه درآمد مناسب دارند. سه شرط برای بزرگی که می خواهد مسئولیت وزارت را بپذیرد می گویم؛ اول اینکه ایران را به عنوان یک قدرت سرزمینی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بشناسد. دوم اینکه اجتهاد کرده باشد که همه دشمنان داخلی و خارجی ملت ایران مایوس شده و صحنه را ترک کرده اند بهترین آن تاسیسات نظامی گری آمریکا در چهل سال گذشته است. سوم حقوق عمومی مردم است که باید بر حقوق خاصه ترجیح داده شود یعنی قرار نیست دولت ها دائما امتیازات را از مردم بگیرند و برای خودشان هزینه کنند. بر این اساس من کارشناسان مجربی را در سطوح مختلفی می شناسم و کسانی که این سه اصل را قبول داشته باشند به مجلس معرفی می شوند. آوردن اسم اشخاص انحصار درست می کند و من می خواهم بین من و مجلس ارتباطی منطقی برقرار باشد و نمی خواهم یک طرفه تصمیم بگیرم. همه مجالس در مقابل دولت ها ایستادند و امتیازات را بین هم تقسیم کردند من امتیازی ندارم که به کسی بدهم و امتیاز را به مردم بر می گردانم. اگر این توفیق پیدا شد که من کابینه تشکیل بدهم حقوق عمومی را بر حقوق دولت و مجلس و قوه قضا ترجیح می دهم و مهمتر از همه رانت خواری را به صورت علمی و فنی ریشه کن خواهم کرد.

امروز دولت الکترونیک جوابگو است

برخی از روسای جمهور از نقش دولت های سایه و نهادهای موازی صحبت کرده اند آیا فکر می کنید می توانید اختیارات لازم را کسب کنید؟

قدرت متعلق به مردم است اگر مردم راضی باشند و نسبت به سیاست های اعمالی رضایت نشان بدهند، محکم حمایت می کنند اگر موانعی باشد بعد از مدتی رفع می شود. علت اینکه دولت های گذشته دچار چنین مشکلاتی شدند برای این بود که هرگز حقوق عامه را رعایت نکردند و هرگز سفره مردم را توسعه ندادند و سفره مردم جمع شد. دولت های متعدد از مشروطه تا به امروز همواره به رانت خواران وصل بودند! من بلدم چگونه رانت خواری را ریشه کن کنم. 20 سال در دولت بودم و هر وزارت خانه ای بارها در دولت مطرح شده است و من هم نقاط ضعف دولت های مختلف را بیان کرده ام جواب شما دولت الکترونیک است که باید با امکانات وسیع به مردم عرضه شود. امروز دولت الکترونیک جوابگو است. وزرا، مجلس و دولت ها باید با مردم به صورت شفاف، قوی و بدون اینکه مردم به صورت شخصی رجوع کنند در ارتباط باشند اینکه عده ای واسطه باشند و نامه نگاری شود و قلم سبز و قلم قرمزی باشد که ابزار رانت است.

در حوزه زنان چه برنامه ای دارید؟

من بهترین ابزار را برای خانم ها آموزش نرم افزاری می دانم این امکان در کشور بوجود آمده است. زن و مرد ندارد هر کسی که سه شرط را قبول کند و مجلس به او رای بدهد و مردم، قبول کنند و کارشناسان وزارتخانه او را حمایت کنند می تواند وزیر باشد. از ابتدای جمهوری اسلامی بحث زن و مرد منتفی شد و دولت ها به تناسب دوستانی که داشتند بیشتر محفلی عمل کردند.

هر کسی اسم جدایی برای خود تهیه کند مثل اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل از اهداف مردم عبور کرده است

برای وحدت با نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان دیدار داشتید؟

هر کسی اسم جدایی برای خود تهیه کند مثل اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل از اهداف مردم عبور کرده است من به عنوان یک سرباز انقلاب که از کودکی تا امروز هرگز برای خودم عنوان مستقل درست نکرده ام. عنوان حزبی و گروهی خلاف شرع و خلاف جامعه است من اسم ها را نمی پسندم. من دفاع از حقوق عامه را بر عهده می گیرم. در مورد امتیازات گروه های چپ، راست و رانت خوار من به شدت برخورد می کنم. من حقوق عامه را رعایت کردم و سرویس را به همه مردم رساندم. در سرویس برق و گاز و مخابرات و… اینکه کسی برخوردار باشد و دیگری نباشد کفر و شرک است. من به همه نیاز های عامه مردم در این زمینه ها اعتبار بخشیده ام و به قیمت بسیار ارزان به همه سرویس رسانده ام.

شعار شما برای انتخابات چیست؟

من در سال 92 گفتم که حقوق عمومی مردم بر دیدگاه های حکومتی ترجیح دارد. حقوق عامه بر حقوق خاصه ترجیح دارد این در فقه شیعه بسیار خوب بیان شده است. من هم به عنوان شاگرد، سال های سال در فقه و حقوق کار کرده ام و علت اصلی اینکه توفیقی در رساندن خدمات داشتم این بود که حقوق عامه را بر حقوق خاصه ترجیح داده ام.

وقتی نیت امتیاز طلبی، رفیق بازی و حزب بازی نداشته باشید مشکلات درست می شود

چطور می توان میزان مشارکت مردم را افزایش داد؟

بسیار ساده است نیت نگاه به قاعده جامعه است. وقتی نیت امتیاز طلبی، رفیق بازی و حزب بازی نداشته باشید درست می شود. من بار ها تجربه کرده ام هم در دوره جوانی و هم در دوره مبارزه و هم در دوره حکومتی وقتی شما نیت صاف و صادق داشته باشد خلق الله دور شما جمع می شوند ولی اگر مردم فکر کنند، شما امتیاز طلب هستید و کسی را بر دیگری ترجیح می دهید و از امکانات استفاده می کنید و دیگران را محروم می کنید شما را رها می کنند و رانت خواران جای مردم را می گیرند.

ملت از نظامیان استقبال نمی‌کنند

نظر شما راجب به کاندیدا نظامی چیست؟ آیا کاندیدا نظامی می تواند رای ملت ایران را جلب کند یا نه؟

هر چه دستاورد در انقلاب مشروطه بود با کودتای نظامیان به رهبری رضاخان از بین رفت و هر چه که مردم در دهه بیست به دست آوردند با کودتای زاهدی از بین رفت. در دهه پنجاه هم شاه ازهاری را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد که مردم طوری به او پشت کردند که سرنوشت او معلوم نشد. نظامیان در تاریخ ایران هیچ خیری به جامعه نرساندند و نظامیانی که آمدند و حقوق عامه را از بین بردند بیشتر در چشم مردم درخشیده اند تا نظامیان جدید. لذا هرگز با انتخابات نظامیان سر کار نیامده اند و بنابراین ملت از نظامیان استقبال نمی کنند.

از ریگان تا بایدن هر کدام از اسم ایران به نفع رای آوری خود، سو استفاده کردند

برای سیاست خارجی چه برنامه ای دارید؟

عمر من اجازه می دهد که به مخاطب شما بگویم که من شاهد کودتای 28 مرداد بودم و بعد از اینکه کارتر در انتخابات دوره دوم شکست خورد شش رییس جمهور به آمریکا آمدند و از ریگان تا بایدن هر کدام از اسم ایران به نفع رای آوری خود، سو استفاده کردند. جمع بندی من از این شش نفر این است که سو استفاده از نام ایران در جریان است. یکی مثل بوش با حمله و کسی مثل اوباما با نرم افزار و ترامپ با ادبیاتی غیر سیاسی توانستند این سمت را بدست بیاورند بایدن از همه بهتر استفاده کرد و ترامپ و سیاست های خاورمیانه ای او را تحت محاکمه قرار داد و 10 میلیون رای بیشتر آورد ولی هیچ کدام خیری برای ایران نداشتند. «کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من» ملت ایران در ارتباطات خارجی در صد سال گذشته از اینکه ایران را به عنوان یک قدرت به حساب بیاورند ضرر کرده اند. دولتی موفق می شود که ایران را قدرت حساب کند نه اینکه ملت ایران را به سیاست بازی مشغول کند به این طریق، چیزی گیر ملت ایران نمی آید.

من مابه التفاوت دلار را به مردم بر می گردانم

در گام دوم انقلاب هستیم بیشترین اولویت دولتی که بر سر کار می آید چه باید باشد. اولین قدم خود شما در صورت پیروزی چه خواهد بود؟

اولین قدم این است که رانت خواری واضح و مستقیم را از بین ببرم. من مابه التفاوت دلار را به مردم بر می گردانم و این امتیاز را از رانت خواران سیاسی و اقتصادی می گیرم و به مردم بر می گردانم. اولین کار من وسعت بخشیدن به سفره مردم خواهد بود. 20 میلیون نفر در ایران نه حقوق بگیر هستند و نه درآمدی دارند و نه بیمه هستند. وقتی نان گران می شود آنها چه می کنند؟ شان ملت ایران نیست که نسبت به نان سفره نگرانی داشته باشند. 9

ممکن است شما هم بپسندید
پاسخ دهید

ایمیل شما منتشر نمیشود